Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ409 | ||||
Ders İsmi: | Fitoterapi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MELTEM GÜLEÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Meltem Güleç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, fitoterapötik tanımı, kullanım amaçlarına göre (SSS, mide, safra kesesi, karaciğer üzerine etkili fitoterapötikler, laksatif, purgatif, antidiyarteik etkili fitoterapötikler, endokrin sistem ve metabolizma üzerine etkili olanlar, antioksidan etkili ve diyette kullanılan fitoterapötikler hakkında bilgi sahibi olunması, bitkisel çay tanımı, bitkisel çay karışımlarını hazırlama teknikleri, kullanım amaçlarına göre sınıflandırılan çaylarda kullanılan drogların içerdiği etkili bileşikler, bu bileşiklerden dolayı drogun etki ve yan etkileri, endikasyonları, kullanım dozları, etkileşimleri ve yan etkileri hakkında teknik bilgi, uygulama ve hazırlık becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Konu ile ilgili terimler ve kavramların açıklanması, santral sinir sistemi üzerine etkili fitoterapötikler, mide, safra kesesi ve karaciğer üzerine etkili fitoterapötikler, laksatif, purgatif ve antidiyareik etkili fitoterapötikler, endokrin sistem ve metabolizma üzerine etkili fitoterapötikler, bağışıklık sistemi üzerine etkili fitoterapötikler, antioksidan etkili fitoterapötikler, diyette kullanılan fitoterapötikler gibi çeşitli endikasyonlarda kullanılan fitoterapötikler, bitkisel çay tanımı, bitkisel çay karışımlarının hazırlanış ve kullanım şekilleri, çay hazırlama teknikleri, bitkisel çayların kullanım amaçlarına göre (soğuk algınlığı, sindirim sistemi bozuklukları, sinir sistemi bozuklukları, dolaşım bozuklukları, v.b.) gruplandırılması ile her bir gruptaki çay olarak kullanılan bitkinin etkili bileşikleri, etki ve yan etkileri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Geleneksel bitkisel tıbbi ürünleri hazırlar. 1)Doğal kaynağa uygun kılavuzu seçer. 2)Farmakope yöntemlerini belirler. 3)Doğal kaynağı kılavuza göre hazırlar. 2) Homeopatik ürünleri tanımlar. 1)Homeopati ile ilgili genel kavramları açıklar. 2)Kaynaklarla remedy oluşturma basamaklarını tartışır. 3)Homeopatik yöntemle tedaviye uyuncu tartışır. 3) Geleneksel bitkisel tıbbi ürünler hakkında danışmanlık yapar. 1)Bitkisel tıbbi ürünü belirler. 2)Kullanım yöntemi ve hazırlanışı hakkında bilgi verir. 3)Kişiye özgü miktarı açıklar. 4)Danışanı, kanıta dayalı veritabanlarını da kullanarak ürünün etkililiği ile yan/advers etkileri hakkında bilgilendirir ve geribildirim alır. 4) Tıbbi çayları hazırlar ve tıbbi çaylar hakkında danışmanlık yapar. 1)Hazırlama şartlarını, saklama şartlarını, kullanımını etkileyecek özel durumları (olası ilaç ve besin etileşimleri), yan etki, advers etki ve kontrendikasyonları danışana açıklar. 2)Tek kullanımda ve günlük alınabilecek miktarı belirler. 3)Kullanım sıklığını, şartlarını, süresini ve ara verilmesi gereken dönemleri açıklar. 4) Danışmanlık sürecinde kanıta dayalı veritabanlarını kullanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları | |
2) | Bilimsel Fitoterapi Kaynakları, Bitkisel Üretimde Uluslararası Standartlar | |
3) | Fitoterapi ve Tıbbi Bitkisel Çayların Hazırlanışı | |
4) | Santral Sinir Sisteminde Kullanılan Fitoterapötikler | |
5) | Kardiyovasküler Sistemde Kullanılan Fitoterapötikler | |
6) | Solunum Yollarında Kullanılan Fitoterapötikler | |
7) | Homeopati | |
8) | Gastrointestinal Sistem ve Karaciğer Koruyucu Terapötikleri | |
9) | İmmün Sistem Fitoterapötikleri | |
10) | Üriner Sistem ve Endokrin Sistemde Kullanılan Fitoterapötikler | |
11) | Geriatri, Pediatri ve Gebelikte Kullanılan Fitoterapötikler | |
12) | Onkolojide Kullanılan Fitoterapötikler | |
13) | Afrodizyak ve Diyet Fitoterapötikler | |
14) | Jinekoloji, Romotolojide ve Dermatolojide Kullanılan Fitoterapötikler |
Ders Notları / Kitaplar: | • Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants Hardcover – 1 Jan 1999 by Jean-Noel Bruneton (Author) • Trease and Evans' Pharmacognosy, 16e Hardcover – 27 May 2009 by William Charles Evans BPharm BSc • PhD DSc FIBiol FLS FRPharmS • Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants, Lavoisier; 2nd edition. James A. Duke (Editor) (2002) • PDR for Herbal Medicines, Thomson PDR. R. Hänsel, O. Sticher (Editors)(2007) • Herbal Drugs and Phytopharmaceuticals, Third Edition, Medpharm. Eberhard Breitmaier (2006) • Ahmad, Iqbal_ Chattopadhyay, Debprasad_ Khan, Mohd Sajjad Ahmad - New Look to Phytomedicine _ • Advancements in Herbal Products as Novel Drug Leads (2019, Academic Press) • Bone, Kerry_Mills, Simon Y - Principles and practice of phytotherapy_ modern herbal medicine (2013, Churchill Livingstone) • Simone Badal McCreath and Rupika Delgoda (Auth.) - Pharmacognosy. Fundamentals, Applications and Strategies (2016, Academic Press ) • BMJ clinical evidence (http://clinicalevidence.Bmj.Com) , uptodate (http://www.Uptodate.Com) ve pier:the physician’s information and education resource (http://www.Acponline.Org/clinical_information/pier) • ACP journal club (acpjc.Acponline.Org) ve EBM (ebm.Bmj.Com) • Cochrane kütüphanesi (http://www.Cochrane.Org) medlineplus.gov/druginfo/herb_All.html www.ncbi.nlm.nih.gov, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://naturalmedicines.therapeuticresearch.com/ https://www.tripdatabase.com/ |
Diğer Kaynaklar: | • BMJ clinical evidence (http://clinicalevidence.Bmj.Com) , uptodate (http://www.Uptodate.Com) ve pier:the physician’s information and education resource (http://www.Acponline.Org/clinical_information/pier) • ACP journal club (acpjc.Acponline.Org) ve EBM (ebm.Bmj.Com) • Cochrane kütüphanesi (http://www.Cochrane.Org) medlineplus.gov/druginfo/herb_All.html www.ncbi.nlm.nih.gov, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://naturalmedicines.therapeuticresearch.com/ https://www.tripdatabase.com/ |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 | 1 | 3 | 3 | |||||||
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 3 | 1 | 3 | 3 | |||||||
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 1 | 1 | 1 | ||||||||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 3 | 1 | 3 | 3 | |||||||
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 2 | 2 | 2 | ||||||||
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 3 | 1 | 3 | 3 | |||||||
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 3 | 1 | 3 | 3 | |||||||
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 | 3 | 3 | ||||||||
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 2 |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 3 |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | 1 |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 1 |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 1 |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 3 |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 2 | 52 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Final | 1 | 15 | 1 | 16 | |||
Toplam İş Yükü | 79 |