Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ406 | ||||
Ders İsmi: | Farmasötik Toksikoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SEMRA ŞARDAŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | PROF. DR. SEMRA ŞARDAŞ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Kimyasal maddelerin zararlı etkilerine ait genel bilgilere katkıda bulunmak, etki mekanizmalarını aydınlatmak ve biyolojik test sistemleri üzerinde deneysel çalışmalara dayanarak insanlar üzerindeki olası riskleri değerlendirip akılcı ilaç kullanımı, Güvenlilik takibinin önemini ve uygulamalarının aktarılmasını amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Sistemik Toksikoloji, Çevre ve Mesleki Toksikolojisi, Farmakovijilans ve uygulamaları, Bağımlılık Toksikolojisi (Madde Bağımlılığı ve İlaç Suistimali), Zehirlenmelerde İlk Yardım ve Antidot Mekanizmaları, Pestisitler, Bitkisel Zehirlenmeler ve tedavi, Hayvansal Zehirlenmeler ve tedavi hakkında teknik bilgi, uygulama ve hazırlama becerilerinin elde edilmesidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İlaçların toksik etkilerini değerlendirir 2) İlaç-ilaç/besin etkileşmelerini saptar ve değerlendirir 3) İlaç dışı ksenobiyotiklerin toksik sonuçlarını değerlendirir 4) Özel hasta gruplarında akılcı ve güvenli ilaç kullanım ilkelerini uygular 5) Risk değerlendirme, zararsızlık limitlerinin belirler 6) İlaçların yan/advers etkilerini saptar ve değerlendirir, Farmakovijilans uygulamalarını bilir. 7) Hayvansal ve Bitkisel Zehirlenmelerde tedavi yöntemlerini bilir. 8) Gıda takviyelerinin akılcı ve güvenli kullanımında değerlendirir 9) Zehirlenmelerde ilk yardım ve tedavi yöntemlerini bilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sistemik Toksikoloji I | |
2) | Sistemik Toksikoloji II | |
3) | Çevre ve Mesleki Toksikolojisi I | |
4) | Çevre ve Mesleki Toksikolojisi II | |
5) | Farmakovijilans ve uygulamaları I | |
6) | Farmakovijilans ve uygulamaları II | |
7) | Bağımlılık Toksikolojisi (Madde Bağımlılığı ve İlaç Suistimali) | |
8) | Güz Yarıyılı Ara Sınav Dönemi | |
9) | Zehirlenmelerde İlk Yardım ve Antidot Mekanizmaları I | |
10) | Zehirlenmelerde İlk Yardım ve Antidot Mekanizmaları II | |
11) | Pestisitler I | |
12) | Pestisitler II | |
13) | Bitkisel Zehirlenmeler ve Tedavi | |
14) | Hayvansal Zehirlenmeler ve Tedavi | |
15) | Güz Yarıyılı Yarıyıl Sonu Sınav Dönemi |
Ders Notları / Kitaplar: | “Casarett & Doull's Toxicology: The basic science of poisons Klaassen CD, Amdur MO,Doull J; (3rd Ed, 1986) Macmillan Publishing |
Diğer Kaynaklar: | Principles of Toxicology: Environmental and Industrial Applications, 3rd Edition,2015 Stephen M. Roberts, Robert C. James, Phillip L. Williams (Editors) Occupational Toxicology Edited By Chris Winder, Neill H. Stacey 2019 by CRC Pres |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | |||||||||||
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |||||||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | |||||||||||
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 3 |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 3 |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 2 |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 3 |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 85 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 131 |