Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ312 | ||||
Ders İsmi: | Klinik Eczacılık ve Farmasötik Bakımın Temelleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞULE APİKOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Şule Rabuş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Klinik Eczacılık ve hasta odaklı kavramları, klinik eczacının görevlerini, hastanede ve toplum eczanelerinde klinik eczacılık uygulama örneklerini tanıtmak, klinik eczacının akılcı ilaç kullanımı ve hasta tedavisinin başarıya ulaşmasında üstlenebileceği rolleri göstermek. |
Dersin İçeriği: | Klinik Eczacılık ve Temel Kavramlar; Klinik Eczacının Görevleri; Klinik Eczacının Tedaviye Sistematik Yaklaşımı; Kanıta Dayalı Tıp Uygulamaları ve Bilgi Kaynaklarına Ulaşım; İlaç Advers Etkileri ve İlaç Etkileşimleri; Klinik Eczacılık Uygulamalarında Hasta Eğitimi; Farmasötik Dozaj Formlarının Kullanım Talimatları; Toplum Eczanesinde Klinik Gerekçelendirme; Toplum Eczanesinde Basit Rahatsızlıklar Yönetimi – Diyare ve Konstipasyon; Gebelikte İlaç Kullanım İlkeleri; Yaşlılarda İlaç Kullanım İlkeleri; Çocuklarda İlaç Kullanım İlkeleri; İlaç Advers Etkileri ve İlaç Etkileşimleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Klinik eczacılık ve hasta odaklı eczacılık kavramlarını tanır. 2) Klinik eczacının genel ve spesifik görevlerini bilir. 3) Hasta eğitim yöntemlerini öğrenir ve hasta tedavisinde sistematik yaklaşımın önemini kavrar. 4) Farklı dozaj formlarının kullanım yöntemlerini tanır. 5) Akılcı ilaç kullanımı ve kanıta dayalı tıp uygulamaları kavramlarını tanır. 6) Klinik eczacının tedaviye sistemik yaklaşımı hakkında bilgi sahibidir. 7) Toplum eczanesinde diyare ve konstipasyon hastalıklarının yönetimi hakkında bilgi sahibidir. 8) Toplum eczanesinde klinik gerekçelendirme aşamalarını bilir. 9) İlaç advers etkileri ve ilaç etkileşimleri konularında genel bilgi sahibidir. 10) Özel durumlarda (gebelik, çocukluk dönemi, geriyatrik dönem) genel ilaç kullanım ilkelerini bilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Klinik Eczacılık ve Temel Kavramlar | |
2) | Klinik Eczacının Görevleri | |
3) | Klinik Eczacının Tedaviye Sistematik Yaklaşımı | |
4) | Kanıta Dayalı Tıp Uygulamaları ve Bilgi Kaynaklarına Ulaşım | |
5) | İlaç Advers Etkileri ve İlaç Etkileşimleri | |
6) | Klinik Eczacılık Uygulamalarında Hasta Eğitimi | |
7) | Farmasötik Dozaj Formlarının Kullanım Talimatları | |
8) | Toplum Eczanesinde Klinik Gerekçelendirme | |
9) | Toplum Eczanesinde Basit Rahatsızlıklar Yönetimi - Diyare | |
10) | Toplum Eczanesinde Basit Rahatsızlıklar Yönetimi - Konstipasyon | |
11) | Gebelikte İlaç Kullanım İlkeleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Önerilen Ders Kaynakları Applied Therapeutics. The Clinical Use of Drugs. Mary Anne Koda-Kimble, Lloyd Young. 11th edition 2018, Walters-Kluwer, Washington. Clinical Pharmacy and Therapeutics. Roger Walker, Clive Edwards. 5th edition 2012, Elsevier, UK. Handbook of Institutional Pharmacy Practice, M.C. Smith, T.R. Brown, Williams & Wilkins, 1979, USA Pharmacotherapy. A pathophysiologic Approach. Joseph T. DiPiro, 6th edition 2017, McGraw Hill, USA. |
Diğer Kaynaklar: | Önerilen Ders Kaynakları Applied Therapeutics. The Clinical Use of Drugs. Mary Anne Koda-Kimble, Lloyd Young. 11th edition 2018, Walters-Kluwer, Washington. Clinical Pharmacy and Therapeutics. Roger Walker, Clive Edwards. 5th edition 2012, Elsevier, UK. Handbook of Institutional Pharmacy Practice, M.C. Smith, T.R. Brown, Williams & Wilkins, 1979, USA |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | |||||||||||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |||||||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 1 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 1 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 2 |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 3 |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 2 |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 1 |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 3 |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 16 |
Ara Sınavlar | 16 | 16 |
Final | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 48 |