Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ309 | ||||
Ders İsmi: | Farmakognozi 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MELTEM GÜLEÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Meltem Güleç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, bu aktif madde gruplarını taşıyan doğal kaynaklar ve bunların etkileri ve kullanımları hakkında teknik bilgi, uygulama ve hazırlık becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Doğal kaynaklı ilaç hammaddelerini tanıtmak. Tıbbi bitkilerin yetiştirilmesi, toplanması, kurutulması, stabilizasyonu, drogların kimyasal yapısı, anorganik maddeler, organik asitler, bitkisel enzimler, lipitler, karbohidratlar, monosakkarit türevleri, bitkisel materyalden şekerlerin elde edilişi, teşhisi, miktar tayini, homojen polisikkaritler, heterojen polisakkaritler, tanenler, glikozitler, glikozilerin sınıflandırılması, teşhisi, elde edilme yöntemleri. Bu etken madde gruplarını taşıyan doğal kaynaklar ve bunların etki ve kullanılışları ile ilgili teknik bilgi, uygulama ve hazırlama becerilerinin elde edilmesidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğal ilaç hammaddeleri ve bu ilaç hammaddelerinden elde edilen ilaçlarla ilgili altyapı hakkında genel bilgiye sahip olacaktır. 2) Doğal kaynaklardan primer ve sekonder metabolitleri elde eder. 3) Tıbbi, zehirli ve narkotik bitkilerin sekonder metabolitlerini, farmakolojik ekinliklerini bilir, ayırt eder ve fitokimyalarına göre elde eder. 4) Doğal kaynaklarda kalite kontrolü yapar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Farmakognoziye giriş | |
2) | Bitkisel İlaçlar | |
3) | Karbonhidratlar | |
4) | Glikozitler I (Antosiyaninler) | |
5) | Glikozitler II (Fenilpropan Glikozitler) | |
6) | Flavonoid glikozitler I | |
7) | Flavonoid glikozitler II Ara Sınav | |
8) | Kardiyotonik Glikozitler | |
9) | Antrasen Glikozitleri | |
10) | Kumarinler | |
11) | Saponinler | |
12) | Tanenler ve İridoidler | |
13) | Vitaminler, farmakognozide diğer doğal kaynaklar Biyosentez ve enzimler | |
14) | Deniz farmakognozisi | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants Hardcover – 1 Jan 1999 by Jean-Noel Bruneton (Author) Trease and Evans' Pharmacognosy, 16e Hardcover – 27 May 2009 by William Charles Evans BPharm BSc PhD DSc FIBiol FLS FRPharmS Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants, Lavoisier; 2nd edition. James A. Duke (Editor) (2002) CRC Handbook of Medicinal Spices, CRC; 2 edition. Joerg Gruenwald (Author) (2004) PDR for Herbal Medicines, Thomson PDR. R. Hänsel, O. Sticher (Editors)(2007) Herbal Drugs and Phytopharmaceuticals, Third Edition, Medpharm. Eberhard Breitmaier (2006) Pharmaceutical Biotechnology: Fundamentals and Applications, Informa HealthCare; 3 edition. Oliver Kayser, Rainer H. Müller(Editors) (2004) Pharmaceutical Biotechnology: Drug Discovery and Clinical Applications, Wiley-VCH; 1 edition. |
Diğer Kaynaklar: | www.ncbi.nlm.nih.gov, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://naturalmedicines.therapeuticresearch.com/ https://www.tripdatabase.com/ |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 2 | 2 | 3 | 2 | |||||||
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 2 | 2 | 2 | 1 | |||||||
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 3 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 1 |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 3 |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | 3 |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 3 |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 2 |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 3 |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 2 |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 1 | 2 | 39 | |||
Laboratuvar | 13 | 1 | 3 | 52 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 1 | 21 | |||
Final | 1 | 25 | 1 | 26 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |