Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ305 | ||||
Ders İsmi: | Farmasötik Teknoloji 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ABDULLAH LEVENT ALPARSLAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Levent Alparslan, Dr. Öğr. Üyesi Ece Özcan Bülbül | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Farmasötik temel hazırlama yöntemlerinin incelenmesi. Reçeteye göre doz ve alkol çevirme hesaplamalarının yapılabilmesi. Tek fazlı, çift fazlı ve yarı katı sistemler ile ilgili teknik alt yapı oluşturulması ve kritik parametrelerinin incelenmesi. Farmasötik şekilleri teorik olarak anlatılan sistemlerin majistral ilaçlarının incelenmesi. Bu sistemlerin reçetelerinin, Farmakope vb kaynak yardımıyla hazırlanabilmesi ve uygulama şeklinin yorumlanabilmesi. |
Dersin İçeriği: | Farmasötik teknoloji süreci ile ilaç hazırlamadaki temel aşamalar ve uygulamalar. Temel doz ve alkol çevirme hesaplamaları. Çözelti ve tek fazlı ilaç sistemleri hakkında teknik bilgi, hazırlama ve uygulama şekilleri. İki fazlı sıvı ilaç sistemleri ile ilgili teknik bilgi, hazırlama ve uygulama şekilleri. Yarı katı ilaç sistemleri ile ilgili teknik bilgi, hazırlama ve uygulama şekilleri. Toz ve toz içerikli farmasötik formlar ile ilgili teknik bilgi, uygulama ve hazırlama şekilleri. Farmasötik ürünlerde temel stabilite kriterleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Farmasötik temel hazırlık yöntemlerini bilir. 2) Formülasyon içeriğine girecek maddeleri değerlendirme kriterlerine sahiptir. 3) Tek fazlı sistemlerin hazırlama yöntemlerini bilir. 4) Çözelti, şurup, posyon, liniment, infüzyon, dekoksiyon, maserasyon, tentür, süspansiyon, emülsiyon, merhem, krem, toz preparatlar hazırlayabilir. 5) İki fazlı sistemlerde ve dağılımlardaki parametreleri takip edebilir. 6) Yarı katı preparatları hazırlayabilir ve preparatların stabilite paremetrelerini inceleyebilir. 7) Reçete ve kaynak referanslara göre ilaçların uygulanmasını yorumlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Farmasötik Teknolojiye Giriş İlaç Hazırlama Temel Uygulamalar I; Karıştırma | |
2) | İlaç Hazırlama Temel Uygulamalar II; Farmasötik Süzme Bu ders UZEM'de verilecektir. | |
3) | İlaç Hazırlama Temel Uygulamalar III; Farmasötik Öğütme, Farmasötik Su | |
4) | Çözeltiler, Çözünürlük, Alkol, Alkol Ayarlama, Alkollü Çözelti ve Sulu Çözelti hazırlama yöntemleri ve uygulamaları Bu ders UZEM'de verilecektir. | |
5) | Aromatik sular ve şurupların hazırlama yöntemleri ve uygulamaları Bu ders UZEM'de verilecektir. | |
6) | Ekstraksiyon, infüzyon, dekoksiyon, limonata, posyon, eliksir, glisere, losyon, enema, kollutuvar formülasyonları preparatlarının hazırlama yöntemleri ve uygulamaları Bu ders UZEM'de verilecektir. | |
7) | İki Fazlı Sistemler, Kolloidal dağılımlar, Tipleri | |
8) | Süspansiyon Sistemlerinin Eczacılıkta Kullanımı Bu ders UZEM'de verilecektir. | |
9) | Emülsiyon Sistemlerinin Eczacılıkta Kullanımı | |
10) | Emülsiyonların Eczacılıkta kullanımı II Bu ders UZEM'de verilecektir. | |
11) | Yarı Katı İlaç Şekilleri I, Merhemler Hazırlama Yöntemleri ve Uygulamaları | |
12) | Yarı Katı İlaç Şekilleri II, Kremler, Patlar, Seralar Hazırlama Yöntemleri ve Uygulamaları Bu ders UZEM'de verilecektir. | |
13) | Supozituvarlar, Ovüller Hazırlama Yöntemleri ve Uygulamaları | |
14) | Toz Teknolojisi, Katı Dozaj şekilleri Hazırlama Yöntemleri ve Uygulamaları Bu ders UZEM'de verilecektir. | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | EGE ÜNİVERSİTESİ FARMASÖTİK TEKNOLOJİ YAYINLARI, GAZİ ÜNİVERSİTESİ MODERN FARMASÖTİK TEKNOLOJİ |
Diğer Kaynaklar: | ANSEL’S PHARMACEUTİCAL DOSAGE FORMS AND DRUG DELİVERY SYSTEM. ED., ALLEN, POPOVİCH AND ANSEL (2005). PUBLİSHER: LİPPİNCOTT, ENCYCLOPEDİA OF PHARMACEUTİCAL TECHNOLOGY, INFORMA HEALTHCARE, NEW YORK (2007). |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |||||||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | |||||||||||
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | |||||||||||
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 2 |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 1 |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 1 |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 3 |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 2 | 14 |
Final | 2 | 27 |
Toplam İş Yükü | 139 |