Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ302 | ||||
Ders İsmi: | Farmasötik Kimya 2 | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ONUR ŞAHİN | ||||
Dersi Veren(ler): | Bedia Kaymakçıoğlu, Onur ŞAHİN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; anlatılan ilaç gruplarının temel özellikleri, etki mekanizmaları, yapı-etki ilişkileri, sentezleri ve biyotransformasyonları hakkında öğrencinin bilgi sahibi olmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Bu genel başlık altında; kemoterapi, kemoterapötikler, beta-laktam grubu antibiyotikler, beta-laktamaz inhibitörleri (penisilinler, sefalosporinler), aminoasit antibiyotikleri, polipeptidik antibiyotikler, makrolit antibiyotikleri, aminoglikozit antibiyotikleri, tetrasiklinler, kloramfenikol, sülfonamidler, kinolon türevleri, antitüberküloz ilaçlar, antilepra bileşikleri, antifungal etkili bileşikler, antiviral ilaçlar ve üriner sistem ilaçları anlatılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Canlı vücuda giren moleküllerin davranış biçimleri 2) İlaç endüstrisinde Farmasötik Kimyanın birincil gereksinimi 3) Farmasötik ürünlerin tasarımı, sentezi, analizi ve metabolizması 4) İlaç ekip çalışması, araştırma ve geliştirme konularında proje geşiştirme ve sunum |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Teo: Giriş Uyg: Organik Reaksiyonlara Giriş | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
2) | Teo: Üriner Sistem Antibiyotikleri Uyg: Nitrolama-Esterleştirme-Hidroliz | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
3) | Teo: Penisilinler Uyg: Kondensasyon reaksiyonları | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
4) | Teo: Penisilinler Uyg: Oksidasyon ve Redüksiyon Reaksiyonları | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
5) | Teo: Sefalosporinler Uyg: Benzoin sentezi | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
6) | Teo: Sefalosporinler Uyg: Benzil sentezi | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
7) | Teo: Midterm Exam-1 Lab: Midterm Exam | - |
8) | Teo: Antifungaller Uyg: p-NO2 Asetanilid Sentezi | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
9) | Teo: Sulfonamit Uyg: Aspirin hidrolizi | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
10) | Teo: Tetrasiklinler, Makrolit Uyg: Cannizaro reaksiyonu | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
11) | Teo: Aminoglikozitler, Kloramfenikol Uyg: Benzilik asit sentezi | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
12) | Teo: Antiviraller Uyg: İyodoform sentezi | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
13) | Teo: Antiviraller– Ara sınav-2 Uyg: Civa benzoat sentezi | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
14) | Teo: Antimikobakteriyeller Uyg: Diazoaminobenzen sentezi | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
Ders Notları / Kitaplar: | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
Diğer Kaynaklar: | 1- Farmasötik Kimya Hacettepe Üniversitesi Yayınları ISBN: 978-975-491-171-8 3. Baskı, Aralık 2013 2- Foye's Principles of Medicinal Chemistry Publication Date: March 8, 2012 ISBN-10: 1609133455 ISBN-13: 978-1609133450 Edition: Seventh, North American Edition 3- Burger's Medicinal Chemistry, Drug Discovery and Development 7th Edition, 8 Volume Set ISBN: 978-0-470-27815-4 September 2010 4- Pharmaceutical Chemistry, David G. Watson (Author) Publication Date: February 18, 2011 ISBN-10: 0443072329 ISBN-13: 978-0443072321 Edition: 1 5- Wilson and Gisvold's Textbook of Organic Medicinal and Pharmaceutical Chemistry Publication Date: March 2, 2010 ISBN-10: 0781779294 ISBN-13: 978-0781779296 Edition: Twelfth, North American Edition |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | |||||||||||
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | |||||||||||
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | |||||||||||
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 3 |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | 1 |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 1 |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 3 |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 2 |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 28 |
Derse Özgü Staj | 2 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 3 | 11 |
Final | 2 | 22 |
Toplam İş Yükü | 123 |