Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ207 | ||||
Ders İsmi: | Halk Sağlığı ve Epidemiyoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. NEVZAT BİLGİN | ||||
Dersi Veren(ler): | İsmet Tamer | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı aşağıdaki konulara odaklanılarak Halk Sağlığına ilişkin temel bilgilerin öğretilmesidir: (1)epidemiyoloji; klinik araştırma ve geliştirme; (2) epidemiyolojik araştırma; çalışma tasarımları, sonuçların bildirilmesi; araştırma makaleleri konusundaki eleştirel değerlendirmeler (3) ICH-GCP ve klinik araştırma-geliştirme ve epidemiyolojik araştırma alanında yer alan paydaşların rolleri; (4) tarama programları ve tarama testleri; (5) bulaşıcı hastalıklar; (6) bulaşıcı olmayan hastalıklar; (7) sağlık ekonomisi ve ilgili parametreler; (8) yönetim, liderlik, ekip oluş ve profesyonellik; (9) sağlık göstergeleri; (10) halk sağlığı ve beslenme; (11) çevre sağlığı; (12) bağışıklama programları; (13) meslek sağlığı ve güvenliği; (14) kazalar ve güvenli toplumlar |
Dersin İçeriği: | Halk sağlığının geçmişi ve tanımı, temel bilgiler, başlıca hizmetler ve eczacıların sağlık çalışanı olarak rolü; sağlık, halk sağlığı ve kapsamları; sağlık hizmeti basamakları; klinik araştırmalarda yöntemler, standartlar ve etik; birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık hizmetlerinde tarama programlarının önemi; durum yönetimi, liderlik, ekip çalışması ve kavramların/disiplinlerin günlük uygulamada eczacıların rolleriyle ilişkisi; sağlık ekonomisi ve parametreler; bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların belirti ve semptomları; sağlık göstergelerinin yorumlanması; beslenmenin halk sağlığı açısından önemi; halk sağlığının önemli bir belirleyicisi olarak çevre; Halk sağlığında bağışıklama programları ve sonuçları; meslek sağlığında koruyucu önlemler; kazalar ve farkındalık programları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersin sonunda öğrenciler aşağıda belirtilen becerileri kazanmalıdır: Yeni bir kavram olarak halk sağlığını ve eczacının konunun bir paydaşı olarak rolünü tanımlamak. 2) Araştırma ve Geliştirmeyi tartışmak – ( çalışma tasarımları, etik ve bunların eczacının rolüyle ilişkisi; araştırma makalelerinin eleştirel değerlendirmesi ) 3) Farklı sağlık hizmeti basamaklarını ve bunların işleyiş şekillerini karşılaştırmak. 4) Sağlık ekonomisini tanımlamak – ( temel kavramlar ve eczacıların sağlık uzmanı olarak olası katkıları) 5) Eczacıların sağlık sisteminde teknik hususların dışındaki rolünü açıklamak: durum yönetimi, liderlik, bir ekipte çalışmak. 6) Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalık belirtilerini yorumlamak – (eczacıların neden hastalıklar konusunda temel bilgilere sahip olması gerektiği) 7) Sağlık göstergelerinin neleri tanımladığını ve sağlık uzmanlarına ne şekilde rehberlik ettiğini tartışmak. 8) Beslenmenin halk sağlığındaki önemini tartışmak – (parametreler, yaş grupları) 9) Çevreyi halk sağlığının önemli bir belirleyicisi olarak tanımlamak – (güvenlik standartlarını teminat altına almak) 10) Standart bağışıklama programları, bunların uygulanması ve sonuçları ve özel popülasyonlara yönelik ilave bağışıklama uygulamaları konusundaki bilgilerden yararlanmak. 11) Meslek sağlığı ve bileşenlerini ve koruyucu önlemleri tanımlamak. 12) Kazaları, güvenli toplumlar ve farkındalık programlarını tartışmak. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Halk Sağlığı Hakkında Temel Bilgiler | |
2) | Klinik araştırma ve geliştirme ve epidemiyoloji hakkında temel bilgiler | |
3) | Epidemiyolojik araştırma; çalışma tasarımları; araştırma makalelerinin eleştirel değerlendirmesi | |
4) | ICH-GCP ve paydaşların klinik araştırma ve geliştirme ve yanı sıra epidemiyolojik araştırmalardaki rolleri | |
5) | Tarama programları ve tarama testleri | |
6) | Bulaşıcı hastalıklar | |
7) | Bulaşıcı olmayan hastalıklar | |
8) | Sağlık ekonomisi ve ilgili parametreler | |
9) | Sağlık göstergeleri | |
10) | Çevresel halk sağlığı | |
11) | Bağışıklama | |
12) | Mesleki programlar | |
13) | Beslenme ve Halk Sağlığı | |
14) | Halk sağlığı perspektifinden kazalar |
Ders Notları / Kitaplar: | Sears and Zemansky’s University Physics, 13th Edition, 2016, ISBN: 032173338X. Herman Cember, Thomas E. Johnson, Introduction to Health Physics, Fourth Edition, ISBN: 9780071643238 |
Diğer Kaynaklar: | PoulDavidovits, FevziKöksal, BiyolojiveTıptaFizik, Nobel Acacemic Press, Translation from the third edition. ISBN: 9786051330266 Martin Hollins, Medical Physics, 2nd edition. ISBN:0174482531 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | ||||||||||||
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | ||||||||||||
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | ||||||||||||
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | ||||||||||||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | ||||||||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | ||||||||||||
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | ||||||||||||
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | ||||||||||||
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | ||||||||||||
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | ||||||||||||
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 2 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 1 |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 1 |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | 1 |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 2 |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 1 |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 1 |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 1 |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 2 |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Ara Sınavlar | 3 | 22 |
Final | 4 | 32 |
Toplam İş Yükü | 80 |