Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ103 | ||||
Ders İsmi: | Fizik ve Biyofizik | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ESMANUR BAYAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Denizhan Karış | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilere fiziğin temel prensiplerini ve fiziğin temel prensiplerinin biyolojik sistemlere uygulamalarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, fiziksel büyüklükler, birim sistemleri, ölçme, kaotik teori, kuvvetler, ağırlık, biyomekanik, sıkışma ve germe kuvvetleri, stres ve strain, makaslama kuvveti, kemiğin biyomekanik özellikleri, hareket sistemi, kas ve eklem biyomekaniği, iş, enerji ve metabolizma, biyoenerjetik ve termodinamik kanunları, canlılarda enerji akımı, difüzyon, osmoz ve membranlarda taşınım sistemleri, elektrik, biyoelektrik potansiyeller, aksiyon potansiyelleri, Bernouilli ve Poiseuille Kanunları, akışkanlar mekaniği, viskozite, dolaşım dinamiği, vücuttaki pompa sistemleri, yüzey gerilim, solunum dinamiği , ses ve optik, işitme ve görme mekanizmaları konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Genel fizik ilkelerini tartışır. Maddenin, fiziksel etkilere (Kuvvet, ısı, elektrik alan ve manyetik alan) maruz kaldığında ortaya koyduğu davranışı tartışır. 2) Biyolojik olayların anlaşılmasında fizik kurallarının önemini tartışır. 3) Temel biyomekanik kavramlar, hareketin ve diğer aktivitelerin analizi, hareket kontrolü, vektörler, dönme momenti, yerçekimi, ağırlık merkezi, denge, kaldıraç sistemleri ile vücut bölge ve ekstremitelerinin biyomekanik özelliklerini açıklar ve tartışır. 4) Dolaşım sistemi, solunum sistemi, optik ve işitme duyularının biyofiziksel çalışma prensiplerini tartışır. 5) Sinirsel iletimin temelini oluşturan fiziksel kuralları tartışır. 6) Hastalıkların oluşumunda moleküler ve fiziksel etkileşimlerin mekanizmaları açıklar. 7) Disiplinlerarası çalışır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fiziksel Büyüklükler, Birim Sistemleri, Ölçme, Kaotik Teori | |
2) | Kuvvetler, Ağırlık, Biyomekanik, Sıkışma ve Germe Kuvvetleri | |
3) | Kemiğin biyomekanik özellikleri | |
4) | Hareket Sistemi ve Çeşitliliği | |
5) | Kas ve Eklem Biyomekaniği | |
6) | İş, Enerji ve Metabolizma | |
7) | Biyoenerjetik ve Termodinamik Kanunları, Canlılarda Enerji Akımı | |
8) | Ara sınav | |
9) | Difüzyon, Osmoz ve Membranlarda Taşınım Sistemleri | |
10) | Elektrik, Biyoelektrik Potansiyeller | |
11) | Aksiyon Potansiyelleri | |
12) | Bernouilli, Poiseuille Yasaları, Dolaşım Dinamiği, Vücuttaki Pompa Sistemleri | |
13) | Yüzey Gerilim, Solunum Dinamiği | |
14) | Ses ve Optik | |
15) | İşitme ve Görme Mekanizmaları | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Biyofiziğe Giriş, Osman Ziya Sayhan, Evrim Kitapevi, 2010. Diğer Kaynaklar - References: 1. Biyomedikal Fizik; Gürbüz Çelebi; Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi; 2008. 2. Fizik İlkeleri 1; Bueche, Jerde (Çeviri: Kemal Çolakoğlu); Palme Yayıncılık; 2000. 3. Tıp ve Biyoloji Öğrencileri İçin Fizik 1-2; Ziya Güner; Beta Yayınları; 1986. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Biyofiziğe Giriş, Osman Ziya Sayhan, Evrim Kitapevi, 2010. Diğer Kaynaklar - References: 1. Biyomedikal Fizik; Gürbüz Çelebi; Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi; 2008. 2. Fizik İlkeleri 1; Bueche, Jerde (Çeviri: Kemal Çolakoğlu); Palme Yayıncılık; 2000. 3. Tıp ve Biyoloji Öğrencileri İçin Fizik 1-2; Ziya Güner; Beta Yayınları; 1986. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 2 | ||||||||||
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 1 | ||||||||||
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 1 | ||||||||||
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 2 | ||||||||||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | 1 | ||||||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 1 | ||||||||||
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | |||||||||||
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 2 | ||||||||||
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 3 | ||||||||||
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 | ||||||||||
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 2 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 1 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 1 |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 2 |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | 1 |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 1 |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 2 |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 3 |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Laboratuvar | 4 | 6 |
Küçük Sınavlar | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 52 |