Ekonomi (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECO208
Ders İsmi: Ekonometri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. İLAYDA İSABETLİ FİDAN
Dersi Veren(ler): İlayda İsabetli Fidan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1) Öğrencilerin ekonomik ilişkileri, ekonometrik tekniklerle ve farklı türden veri setleri ile anlamalarını sağlamak.
2) Bir araştırma havuzu içinde ekonometrik yöntemleri kullanarak farklı problemlere yanıt aramayı öğretmek.
3) Ekonomik problemlere yaklaşırken eleştirel olmayı öğretmek.
4) Teorik bilgiyi ekonometrik bir model haline getirmeyi öğretmek.
Dersin İçeriği: Bu ders, ekonometriye giriş dersi olarak teoriyi ve uygulamalı alıştırmaları içermektedir. Ders, matematiksel ve istatistiksel yöntemlerle ekonometriye giriş ile başlayacak, regresyon analizi, hipotez testleri, zaman serileri ve panel veri modelleri ile devam edecektir. Bütün adımlar Eviews ve Stata ekonometri paket programları ile gösterilecektir. Ek olarak bu derste ekonometri ile ilgili güncel çalışmalar takip edilecek ve tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Verileri istatistiksel ve ekonometrik analizlere uygun hale getirebilir.
2) Değişkenler arasındaki ilişkileri oluşturan mekanizmaları açıklayan ekonometrik modeller kurabilir.
3) Ekonometrik analizler aracılığı ile elde edilen sonuçları yorumlayabilir.
4) Eviews ve Stata paket programlarını istatistiksel ve ekonometrik analiz için kullanabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ekonometriye Giriş
2) Matematiksel ve İstatistiksel İşlemler
3) Ekonometri Paket Programlarına Giriş (Eviews, Stata, SPSS)
4) Regresyon Analizi ve En Küçük Kareler
5) Regresyon Analizinin Kullanımı-Uygulamalı
6) Klasik Model ve Varsayımları
7) ARA SINAV
8) Hipotez Testleri
9) Bağımsız Değişkenin Seçimi
10) Fonksiyonel Formun Seçimi
11) Çoklu Doğrusal Bağlantı
12) Serisel Korelasyon
13) Proje 1 (Zaman Serileri)
14) Proje 2 (Zaman Serileri)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Using Econometrics a Practical Guide, A.H. Studendmund - Sixth Edition 2014, Pearson
Diğer Kaynaklar: • Örneklerle Ekonometri, Domadar Gujarati - 2015 Macmillan
• Ekonometri – Stata Uygulamalı, Ferda Yerdelen Tatoğlu, 2020, Beta

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak ekonomiye ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahiptir. 3 3 3 3
2) Ekonominin farklı fonksiyonları ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceriye sahiptir. 3 3 3 3
3) Çeşitli ekonomik sorunların kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. 3 3 3 3
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincindedir ve bu ihtiyaçları karşılayabilmek için ekonomi bilgisini kullanır. 1 1 1 1
5) Türkiye ekonomisinin ve küresel ekonominin güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgiye sahiptir. 2 2 2 2
6) Türkiye ekonomisinin tarihine ilişkin derinlemesine ve küresel ekonominin tarihine ilişkin temel düzeyde bilgiye sahiptir. 1 1 1 1
7) Çeşitli istatistik teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak doğru ekonomik modeller kurar ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 3 3 3 3
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 2 2 2 2
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 2 2 2 2
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahiptir. 1 1 1 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3 3 3 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 3 3 3 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak ekonomiye ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahiptir. 3
2) Ekonominin farklı fonksiyonları ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceriye sahiptir. 3
3) Çeşitli ekonomik sorunların kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. 3
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincindedir ve bu ihtiyaçları karşılayabilmek için ekonomi bilgisini kullanır. 1
5) Türkiye ekonomisinin ve küresel ekonominin güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgiye sahiptir. 1
6) Türkiye ekonomisinin tarihine ilişkin derinlemesine ve küresel ekonominin tarihine ilişkin temel düzeyde bilgiye sahiptir. 1
7) Çeşitli istatistik teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak doğru ekonomik modeller kurar ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 3
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 2
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 1
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahiptir. 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 6 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 1 3 56
Uygulama 14 1 1 28
Ödevler 6 5 1 36
Ara Sınavlar 1 15 1 16
Final 1 20 1 21
Toplam İş Yükü 157