Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE305 | ||||
Ders İsmi: | Ebelikte Yönetim | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr.Gör. Emel Gümüş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yönetim ve ebelik hizmetleri yönetimine ilişkin temel kavramları tanımlayabilen, hastane ve ebelik hizmetleri organizasyon yapılarını organizasyon ilkeleri doğrultusunda yorumlayabilen, ebelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel değerleri ve etik kuralları kavramış, liderlik, bilgi, beceri ve tutumu kazanmış ebeler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; yönetim ve ebelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram ve kuramlar doğrultusunda ebelere liderlik yapabilmek için gerekli olan bilgi ve becerileri içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hastane ve ebelik hizmetleri organizasyon yapılarını, organizasyon ilkeleri doğrultusunda yorumlayabilme 2) Sağlık ve ebelik hizmetlerinde gerçekleşen kalite çalışmalarını ebelik uygulamalarına yansıtabilme 3) Sağlık ve ebelikle ilgili yasa, mevzuat ve yönetmelikleri bilip günümüz koşulları ve uygulamalarıyla uygunluğunu tartışabilme 4) Birey, toplum ve sağlık ekibinin tüm üyeleriyle sağlıklı ve etkili iletişim tekniklerini kullanabilme ve hizmet sunumunda ekip çalışmasına önem verme ve ekip içerisindeki çatışmaları, nedenlerini ve çözüm yollarını tartışabilme 5) Ebelik hizmetleri ilgili sorunların çözümünde bilimsel sorun çözme yaklaşımlarını kullanabilme 6) Değişim önderliği rolünü kavrama ve bakım uygulamalarına ilişkin sorunlara yönelik değişim planı hazırlayabilme 7) Yaşam boyu öğrenme ve kanıta dayalı uygulamaları ebelik uygulamalarına yansıtarak diğer ebelere liderlik yapabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yönetim ve Yönetim Süreçleri ile ilgili temel kavramlar | |
2) | Organizasyon Teorileri, Genel Sağlık Sistemi | |
3) | Ebe Yöneticisinin çalıştığı çevreyi tanıması - Ebe Yöneticisi Rol ve Sorumlulukları | |
4) | Ebelik Yönetimi ve Örgütlenme | |
5) | Ebelikte Stratejik Planlama ve Sağlık politikaları | |
6) | Kalite Yönetimi, Ebelik mesleği ile ilişkili sağlık mevzuatının değerlendirilmesi | |
7) | Çatışma Yönetimi – İletişim- Yönetimsel Sorunların Analizi | |
8) | Ara sınav | |
9) | Ebelik Bakım Sunuş Modelleri ve Ebelikte Güç | |
10) | Liderlik – Risk Yönetimi | |
11) | Değişim Yönetimi, Delegasyon İlkeleri | |
12) | İnsan Kaynakları Yönetimi, Ebelik Bütçe ve Kadro planlamaları | |
13) | Sorun çözme- Karar verme - Ekip çalışması ve Motivasyon | |
14) | Performans değerlendirmesi | |
15) | Dersin değerlendirilmesi | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Tatar Baykal Ü. ve Ercan Türkmen E. (Ed.) (2014). Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. 2. Koçel, T. (2015). İşletme Yöneticiliği. İstanbul, Beta Yayıncılık 3. Ekici, D. (2016). Sağlık Hizmetinde Yönetsel Sorunların Analizi, Sim Matbaacılık, Ankara 4. Dursun Bingöl (2012) İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta yayınevi, İstanbul 5. Sullivan EJ, Decker P (2001) Effective Leadership and Management in Nursing, 5th. Edition, Prentice- Hall, Inc., Upper Saddle River, New Jersey. 6.Swansburg R C., Swansburg R J., (1999) Introductory Manegement and Leadershıp for Midwifes, Jones and Bartlett Publıshers, Boston, Toronto, London, Singapore. 7.Swansburg RC (2002) Introduction to Management and Leadership for Midwife Managers, 3rd Edition, Jones & Bartlett Publishers |
Diğer Kaynaklar: | Öğretim elemanının önerdiği makaleler |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | ||||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | |||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | ||||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | ||||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 2 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 8 | 24 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 54 |