EBE304 Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE304
Ders İsmi: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Şimşek
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları dersinin amacı; Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarına ilişkin temel kavram, kuram ve ilkeleri, toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda çocuk yaş gruplarına göre irdeleyebilen, sağlık bakımının her aşamasında sağlıklı/hasta çocuğun ve ailesinin bakım gereksinimlerini profesyonel bütüncül bir yaklaşımla karşılayabilecek düzeyde bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dersi, çocuk, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığın bozulduğu durumlarda bütüncül yaklaşımla çocuğun bakım gereksinimlerini karşılamaya yönelik bilgi ve uygulamaları kapsar. Çocuk sağlığı ve hastalıklarına ilişkin genel kavramlar, temel sağlık hizmetleri, yenidoğan, büyüme gelişme ve bozuklukları, beslenme ve bozuklukları, organ ve sistemlere ilişkin bozukluklar/hastalıklar ve bakımları konuları yer alır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Pediatri bakım felsefesini anlayabilme ve klinik uygulamalarında pediatri bakım felsefesine uygun bakım verebilme
2) Çocuk ve ergenlerin gelişimsel dönem özelliklerini ve her döneme özgü sağlığı koruma ve geliştirme yaklaşımlarını açıklayabilme
3) Çocuk, ergen ve ailelerine gelişimsel dönemlerine özgü hemşirelik bakımı verebilme
4) Çocuk ve ergenlerde fizik muayene yapabilme, normal ve normal dışı durumları saptayabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı Dünyada ve Türkiye'de çocuk ve yenidoğan sağlığına bakış Ebelik ve Pediatri Pediatrik hastaya yaklaşım ve bakım felsefeleri Çocukların hastaneye yatmaya tepkileri Çocukluk dönemleri Çocukluk dönemlerinde büyüme ve gelişme Uygulama (FM, yaşam bulguları, antropometrik ölçümler ve değerlendirme) Ders notları
2) Yenidoğan döneminin önemi Yenidoğan hastalıkları ve bakım yenidoğan taramaları Genetik sorunu olan çocuklar ve bakım Endokrin sorunu olan çocuklar ve bakım Uygulamalar (PKU örnek alımı, kan şekeri ölçümü, insülin uygulaması) Ders notları
3) Çocuklarda solunum sistemi sorunları ve bakım Çocuklarda beslenme, beslenme sorunları ve bakım Uygulamalar (Postural drenaj, inhalasyon uygulamaları, aspirasyon, trakeostomi, nazogastrik/orogastrik sonda takımı, gastrostomi bakımı, enteral ve parenteral beslenme) Ders notları
4) Hematolojik ve onkolojik sorunu olan çocuk ve bakımı Üriner sistem sorunu olan çocuk ve bakımı Uygulamalar (Kan transfüzyonu, CVP-port-Hickman kateter yönetimi, Aldığı-çıkardığı takibi) Ders notları
5) Kas-iskelet sistemi sorunu olan çocuk ve bakımı Dolaşım sistemi sorunu olan çocuk ve bakımı Çocuklarda sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesi / dengesizlikleri Çocuklarda ilaç uygulamaları Laboratuvar uygulaması (Çocuklarda ilaç uygulamaları ve yönetimi) Ders notları
6) Sinir sistemi olan çocuk ve bakımı Bilinç değerlendirme Sağlam çocuk izlemi Çocuklarda bağışıklama Çocuklarda sık karşılaşılan psikososyal sorunlar Ders notları
7) Ara sınav Tüm ders notları ve öğretim üyesinin anlattıklarını kapsar.
8) Klinik Uygulama (Hastane uygulaması) Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar.
9) Klinik uygulama (hastane uygulaması) Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar.
10) Klinik uygulama (hastane uygulaması) Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar.
11) Klinik uygulama (hastane uygulaması) Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar.
12) Klinik uygulama (hastane uygulaması) Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar.
13) Klinik Uygulama (Hastane uygulaması) Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar.
14) Klinik Uygulama (Hastane uygulaması) Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar.
15) Final sınavı Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Çavuşoğlu H. 2013. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 1-2. Genişletilmiş 11. Baskı. Sistem Ofset Basımevi. Ankara. ISBN 975-94996-3-0, 975-94996-4-9 (Cilt 1), 975-94996-3-0, 975-94996-5-7(Cilt 2).
2. Törüner E K., Büyükgönenç L. 2011. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık. Ankara.
3. Dworkin P.H. (Çeviri Editörleri, Acarsoy M., Mir S., Kültürsay, N., Özkınay F., Akısü M. 2000. NMS Pediatri. 3.Basım. Nobel Kitabevleri. İstanbul.
4. Behrman R E., Kliegmen RM. (Çeviri Editörü Tuzcu Muzaffer, Tuzcu Suna). 2001. Nelson Essentials of Pediatrics. 3 rd. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul.
5. Hockenberry MJ., Wilson D.2006. Wong?s Nursing Care of Infants and Children. 7th. Edition. Mosby Inc. St. Louis
6. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B (2011) Pediatri Hemşireliği, 2. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara
Diğer Kaynaklar: Öğretim görevlisinin hazırladığı bireysel sunular

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 2 2 2 2
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 2 2 2 2
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 1 1 1 1
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 1 1 1 1
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 1 1 1 1
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 1 1 1 1
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 1 1 1 1
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2 2 2 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 2 2 3 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 2
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Uygulama 15 60
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 15
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 105