Dersin Amacı: |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları dersinin amacı; Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarına ilişkin temel kavram, kuram ve ilkeleri, toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda çocuk yaş gruplarına göre irdeleyebilen, sağlık bakımının her aşamasında sağlıklı/hasta çocuğun ve ailesinin bakım gereksinimlerini profesyonel bütüncül bir yaklaşımla karşılayabilecek düzeyde bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dersi, çocuk, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığın bozulduğu durumlarda bütüncül yaklaşımla çocuğun bakım gereksinimlerini karşılamaya yönelik bilgi ve uygulamaları kapsar. Çocuk sağlığı ve hastalıklarına ilişkin genel kavramlar, temel sağlık hizmetleri, yenidoğan, büyüme gelişme ve bozuklukları, beslenme ve bozuklukları, organ ve sistemlere ilişkin bozukluklar/hastalıklar ve bakımları konuları yer alır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanıtımı
Dünyada ve Türkiye'de çocuk ve yenidoğan sağlığına bakış
Ebelik ve Pediatri
Pediatrik hastaya yaklaşım ve bakım felsefeleri
Çocukların hastaneye yatmaya tepkileri
Çocukluk dönemleri
Çocukluk dönemlerinde büyüme ve gelişme
Uygulama (FM, yaşam bulguları, antropometrik ölçümler ve değerlendirme) |
Ders notları |
2) |
Yenidoğan döneminin önemi
Yenidoğan hastalıkları ve bakım
yenidoğan taramaları
Genetik sorunu olan çocuklar ve bakım
Endokrin sorunu olan çocuklar ve bakım
Uygulamalar (PKU örnek alımı, kan şekeri ölçümü, insülin uygulaması) |
Ders notları |
3) |
Çocuklarda solunum sistemi sorunları ve bakım
Çocuklarda beslenme, beslenme sorunları ve bakım
Uygulamalar (Postural drenaj, inhalasyon uygulamaları, aspirasyon, trakeostomi, nazogastrik/orogastrik sonda takımı, gastrostomi bakımı, enteral ve parenteral beslenme) |
Ders notları |
4) |
Hematolojik ve onkolojik sorunu olan çocuk ve bakımı
Üriner sistem sorunu olan çocuk ve bakımı
Uygulamalar (Kan transfüzyonu, CVP-port-Hickman kateter yönetimi, Aldığı-çıkardığı takibi) |
Ders notları |
5) |
Kas-iskelet sistemi sorunu olan çocuk ve bakımı
Dolaşım sistemi sorunu olan çocuk ve bakımı
Çocuklarda sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesi / dengesizlikleri
Çocuklarda ilaç uygulamaları
Laboratuvar uygulaması (Çocuklarda ilaç uygulamaları ve yönetimi) |
Ders notları |
6) |
Sinir sistemi olan çocuk ve bakımı
Bilinç değerlendirme
Sağlam çocuk izlemi
Çocuklarda bağışıklama
Çocuklarda sık karşılaşılan psikososyal sorunlar |
Ders notları |
7) |
Ara sınav |
Tüm ders notları ve öğretim üyesinin anlattıklarını kapsar. |
8) |
Klinik Uygulama (Hastane uygulaması) |
Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar. |
9) |
Klinik uygulama (hastane uygulaması) |
Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar. |
10) |
Klinik uygulama (hastane uygulaması) |
Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar. |
11) |
Klinik uygulama (hastane uygulaması) |
Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar. |
12) |
Klinik uygulama (hastane uygulaması) |
Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar. |
13) |
Klinik Uygulama (Hastane uygulaması) |
Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar. |
14) |
Klinik Uygulama (Hastane uygulaması) |
Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar. |
15) |
Final sınavı |
Dersle ilgili anlatılan tüm konuları ve ders notlarını kapsar. |
Ders Notları / Kitaplar: |
1. Çavuşoğlu H. 2013. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 1-2. Genişletilmiş 11. Baskı. Sistem Ofset Basımevi. Ankara. ISBN 975-94996-3-0, 975-94996-4-9 (Cilt 1), 975-94996-3-0, 975-94996-5-7(Cilt 2).
2. Törüner E K., Büyükgönenç L. 2011. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık. Ankara.
3. Dworkin P.H. (Çeviri Editörleri, Acarsoy M., Mir S., Kültürsay, N., Özkınay F., Akısü M. 2000. NMS Pediatri. 3.Basım. Nobel Kitabevleri. İstanbul.
4. Behrman R E., Kliegmen RM. (Çeviri Editörü Tuzcu Muzaffer, Tuzcu Suna). 2001. Nelson Essentials of Pediatrics. 3 rd. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul.
5. Hockenberry MJ., Wilson D.2006. Wong?s Nursing Care of Infants and Children. 7th. Edition. Mosby Inc. St. Louis
6. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B (2011) Pediatri Hemşireliği, 2. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara |
Diğer Kaynaklar: |
Öğretim görevlisinin hazırladığı bireysel sunular |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. |
3 |
2) |
Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. |
3 |
3) |
Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. |
3 |
4) |
Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. |
3 |
5) |
Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. |
3 |
6) |
Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. |
2 |
7) |
Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. |
3 |
8) |
Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. |
2 |
9) |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. |
3 |
10) |
Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. |
3 |