EBE302 Riskli Doğum ve Doğum Sonrası Bakımİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE302
Ders İsmi: Riskli Doğum ve Doğum Sonrası Bakım
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
12
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Elham Sadeghi
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrenci; doğum eylemindeki riskli durumları ve bu durumlarda doğumu yönetmeyi, riskli doğum eyleminde ebelik bakım ve uygulamalarını, doğum sonu dönemde ortaya çıkabilecek riskli durumların belirlenmesi ve bakımını öğrenecektir.
Dersin İçeriği: Gebenin Müdahaleli Doğuma Hazırlanması (Vakum, Forseps, Sezaryen), Ağrı Mekanizması Anomalileri ( Ağrı zaafı, Uterus Kontraksiyonlarının Düzenli Olmaması), Uterus Tetanisi, Fetal Distres, Partus Presipitatus, Prematüre Doğum Eylemi, Uzamış Doğum Eylemi, Sürmatürasyon, İntrauterin fetus Ölümü, Deflexion Gelişler (Bregma Geliş, Alın Geliş, Yüz Geliş), Başla Gelişlerin Diğer Şekilleri (Oksipito Posterior Geliş, Yüksekte Düz Duruş, Derinde Transvers Duruş, Makat Gelişler (Tanımı, Çeşitleri, Nedenleri, Teşhis, Doğum Mekanizması), Makat Gelişlerinde Doğum Teknikleri, Makat Gelişlerin Tehlikeleri, Transvers ve Oblik Gelişler, Doğumun III. Evresinde Görülen Komplikasyonlar, Erken ve Geç Dönemde olan Postpartum Kanamalar, Sheen Sendromu

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğum ve doğum sonrası erken dönemde anne ve yenidoğan için risk faktörlerini saptayıp bakım yaklaşımları sağlar.
2) Doğum eylemine ilişkin girişimlere (indüksiyon, epizyotomi, amniyotomi, forseps, vakum extration, sezaryen vb.) bireyi ve ailesini hazırlar.
3) Doğum eylemine ilişkin patolojik durumları tanımlar ve uygun ebelik yaklaşımlarını uygular.
4) Riskli durumlarda sevk eder.
5) Sağlık ekibinin diğer üyeleri ile ekip anlayışı içinde çalışma alışkanlığına sahiptir.
6) Annenin ve yeni doğanın sağlığını etkileyebilecek riskli durumlara karşın sağlık eğitimi yapar.
7) Kazandığı bilgi doğrultusunda anneye ve ailesine ihtiyacı olan konularda danışmanlık yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gebenin Müdahaleli Doğuma Hazırlanması (Vakum, Forseps, Sezaryen)
2) Ağrı Mekanizması Anomalileri (Ağrı zaafı, Uterus Kontraksiyonlarının Düzenli Olmaması)
3) Uterus Tetanisi, Fetal Distres
4) Partus Presipitatus
5) Prematüre Doğum Eylemi
6) Uzamış Doğum Eylemi, Sürmatürasyon, İntrauterin fetus Ölümü
7) Deflexion Gelişler (Bregma Geliş, Alın Geliş, Yüz Geliş)
8) Vize
9) Başla Gelişlerin Diğer Şekilleri (Oksipito Posterior Geliş, Yüksekte Düz Duruş, Derinde Transvers Duruş
10) Makat Gelişlerinde Doğum Teknikleri
11) Makat Gelişlerinde Doğum Teknikleri
12) Makat Gelişlerin Tehlikeleri
13) Transvers ve Oblik Gelişler
14) Doğumun III. Evresinde Görülen Komplikasyonlar
15) Erken ve Geç Dönemde olan Postpartum Kanamalar, Sheen Sendromu
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Taşkın, L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Genişletilmiş 8. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, İstanbul, 462-493.
2. Kızılkaya Beji, N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 355-367.


Diğer Kaynaklar: 1. Williams Obstetrics, Three volumes of books , 25th Edition
2. Johnson, R., Taylor, W. (2016). Skills for Midwifery Practice. Fourth Edition. Elsevier, China, 20-27.
3. Cuningham, F.G., Leveno, K.J., Bloom, S.L., Dashe, J.S., Hoffman, B.L., Casey, B.M., Spong, C.Y. (2018). Williams Obstetrics. 25th Edition. McGraw-Hill Education, USA.
4. Blackburn, S. (2019). Maternal, Fetal, Neonatal Physiology A Clinical Perspective, Elsevier Saunders. USA, 142-145.
5. Doğum Sonu Bakım Yönetim Rehberi, T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Kadın ve Üreme Sağlığı Daire Başkanlığı, 2014
6. Gilbert E.S., Harmon J.S.: Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Ed. Lale Taşkın. Palme Yayıncılık, Ankara, 2002.
7. Güvenli Annelik katılımcı kitabı. T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara, 2005

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3 3 3 3 3 3 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3 3 3 3 3 3 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3 3 3 3 3 3 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3 3 3 3 3 3 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3 3 3 3 3 3 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3 3 3 3 3 3 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3 3 3 3 3 3 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3 3 3 3 3 3 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3 3 3 3 3 3 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 2
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Laboratuvar 14 112
Uygulama 14 112
Sunum / Seminer 3 6
Küçük Sınavlar 16 32
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 292