Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE302 | ||||
Ders İsmi: | Riskli Doğum ve Doğum Sonrası Bakım | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Elham Sadeghi | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenci; doğum eylemindeki riskli durumları ve bu durumlarda doğumu yönetmeyi, riskli doğum eyleminde ebelik bakım ve uygulamalarını, doğum sonu dönemde ortaya çıkabilecek riskli durumların belirlenmesi ve bakımını öğrenecektir. |
Dersin İçeriği: | Gebenin Müdahaleli Doğuma Hazırlanması (Vakum, Forseps, Sezaryen), Ağrı Mekanizması Anomalileri ( Ağrı zaafı, Uterus Kontraksiyonlarının Düzenli Olmaması), Uterus Tetanisi, Fetal Distres, Partus Presipitatus, Prematüre Doğum Eylemi, Uzamış Doğum Eylemi, Sürmatürasyon, İntrauterin fetus Ölümü, Deflexion Gelişler (Bregma Geliş, Alın Geliş, Yüz Geliş), Başla Gelişlerin Diğer Şekilleri (Oksipito Posterior Geliş, Yüksekte Düz Duruş, Derinde Transvers Duruş, Makat Gelişler (Tanımı, Çeşitleri, Nedenleri, Teşhis, Doğum Mekanizması), Makat Gelişlerinde Doğum Teknikleri, Makat Gelişlerin Tehlikeleri, Transvers ve Oblik Gelişler, Doğumun III. Evresinde Görülen Komplikasyonlar, Erken ve Geç Dönemde olan Postpartum Kanamalar, Sheen Sendromu |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğum ve doğum sonrası erken dönemde anne ve yenidoğan için risk faktörlerini saptayıp bakım yaklaşımları sağlar. 2) Doğum eylemine ilişkin girişimlere (indüksiyon, epizyotomi, amniyotomi, forseps, vakum extration, sezaryen vb.) bireyi ve ailesini hazırlar. 3) Doğum eylemine ilişkin patolojik durumları tanımlar ve uygun ebelik yaklaşımlarını uygular. 4) Riskli durumlarda sevk eder. 5) Sağlık ekibinin diğer üyeleri ile ekip anlayışı içinde çalışma alışkanlığına sahiptir. 6) Annenin ve yeni doğanın sağlığını etkileyebilecek riskli durumlara karşın sağlık eğitimi yapar. 7) Kazandığı bilgi doğrultusunda anneye ve ailesine ihtiyacı olan konularda danışmanlık yapar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Gebenin Müdahaleli Doğuma Hazırlanması (Vakum, Forseps, Sezaryen) | |
2) | Ağrı Mekanizması Anomalileri (Ağrı zaafı, Uterus Kontraksiyonlarının Düzenli Olmaması) | |
3) | Uterus Tetanisi, Fetal Distres | |
4) | Partus Presipitatus | |
5) | Prematüre Doğum Eylemi | |
6) | Uzamış Doğum Eylemi, Sürmatürasyon, İntrauterin fetus Ölümü | |
7) | Deflexion Gelişler (Bregma Geliş, Alın Geliş, Yüz Geliş) | |
8) | Vize | |
9) | Başla Gelişlerin Diğer Şekilleri (Oksipito Posterior Geliş, Yüksekte Düz Duruş, Derinde Transvers Duruş | |
10) | Makat Gelişlerinde Doğum Teknikleri | |
11) | Makat Gelişlerinde Doğum Teknikleri | |
12) | Makat Gelişlerin Tehlikeleri | |
13) | Transvers ve Oblik Gelişler | |
14) | Doğumun III. Evresinde Görülen Komplikasyonlar | |
15) | Erken ve Geç Dönemde olan Postpartum Kanamalar, Sheen Sendromu | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Taşkın, L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Genişletilmiş 8. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, İstanbul, 462-493. 2. Kızılkaya Beji, N. (2017). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 355-367. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Williams Obstetrics, Three volumes of books , 25th Edition 2. Johnson, R., Taylor, W. (2016). Skills for Midwifery Practice. Fourth Edition. Elsevier, China, 20-27. 3. Cuningham, F.G., Leveno, K.J., Bloom, S.L., Dashe, J.S., Hoffman, B.L., Casey, B.M., Spong, C.Y. (2018). Williams Obstetrics. 25th Edition. McGraw-Hill Education, USA. 4. Blackburn, S. (2019). Maternal, Fetal, Neonatal Physiology A Clinical Perspective, Elsevier Saunders. USA, 142-145. 5. Doğum Sonu Bakım Yönetim Rehberi, T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Kadın ve Üreme Sağlığı Daire Başkanlığı, 2014 6. Gilbert E.S., Harmon J.S.: Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Ed. Lale Taşkın. Palme Yayıncılık, Ankara, 2002. 7. Güvenli Annelik katılımcı kitabı. T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara, 2005 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 112 |
Uygulama | 14 | 112 |
Sunum / Seminer | 3 | 6 |
Küçük Sınavlar | 16 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 292 |