Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE301 | ||||
Ders İsmi: | Normal Doğum ve Doğum Sonrası Bakım | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Elham Sadeghi | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Doğum ve doğum sonu döneme ait annede oluşan fizyolojik, psikososyal değişiklikleri ve ebenin rollerini, annenin ve ailenin doğum/doğum sonrası dönemdeki baş etme güçlerinin desteklenmesini, olumlu deneyim yaşamasını, annenin, yenidoğanın doğum sonu döneme uyum sağlamasını, doğum eyleminde annenin ve fetusun, doğum sonrası dönemde de anne ve yenidoğanın fiziksel-psikososyal sağlığının korunması, geliştirilmesi için gerekli müdahalelerin yapılmasını sağlar. |
Dersin İçeriği: | Öğrencinin,doğum ve doğum sonu döneme ait annede oluşan fizyolojik, psikososyal değişiklikleri açıklayabilmesini ve sürec boyunca ebenin rollerini, doğum eyleminde annenin ve fetusun, doğum sonu dönem anne ve yenidoğanın fiziksel psikososyal sağlığının korunmasına yönelik gerekli olan bilimsel bilgi ve becerileri öğretir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Normal doğum ve doğum sonrası dönemi tanımlayabilme 2) Doğum eyleminin fizyolojisini açıklayabilme 3) Doğum eyleminde annede oluşabilecek rahatsızlıkları açıklayabilme 4) Farklı pozisyonlarda(ayakta, oturarak, çömelme, litotomi, yan, vb. gibi) doğumların olumlu ve olumsuz yönlerini açıklayabilme 5) Doğum eyleminin izlenmesinde partografın kullanım amacını açıklayabilme 6) Evde doğum için gerekli olan ortamı tanımlayabilme 7) Normal doğum eyleminde ve doğum sonrası dönemde ebenin rolünü ve önemini açıklayabilme 8) Doğum sonrası dönemde anne ve yenidoğandaki fizyolojik değişiklikleri açıklayabilme 9) Doğum sonrası dönemde beslenmenin anne ve bebek sağlığı açısından önemini açıklayabilme 10) Emzirme ve önemini açıklayabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Normal doğum eylemi (doğum eyleminde rol oynayan faktörler, doğum objesi, doğum kanal, itici güçler.) | |
2) | Doğum eyleminin fizyolojisi (doğum eylemini başlatan faktörler, doğum eyleminin başlama belirtileri, gerçek ve yalancı doğum ağrıları arasındaki farklılıklar) | |
3) | Doğumun evreleri (eylemin birinci evresi, eylemin ikinci evresi) | |
4) | Doğum eyleminin mekanizması (fetusun pozisyon değişiklikleri, eylemin üçüncü evresi, plasentanın ayrılması, eylemin dördüncü evresi) | |
5) | Anne vücudunun doğum eylemine sistemik cevabı, fetal sağlığının izlemi ve değerlendirilmesi | |
6) | Annenin doğum eyleminde bakımı | |
7) | Doğumda destekleyici gevşeme teknikleri, solunum tekniklerinin uygulanması | |
8) | Ara sınav | |
9) | Eylemin birinci devresinde izlem | |
10) | Eylemin ikinci devresinde izlem | |
11) | Eylemin üçüncü devresinde izlem | |
12) | Doğum sonu dönem | |
13) | Doğum sonu bakım | |
14) | Laktasyon fizyolojisi | |
15) | Özel durumlarda emzirme | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | BEKSAÇ S.VE ARK., FETAL TIP VE PERİNATOLOJİ, NOBEL KİTABEVİ, İSTANBUL, 2005. PRİTCHARD, M.D. VE DİĞ., WİLLİAMS DOĞUM BİLGİSİ, NOBEL KİTABEVİ,21. BASKI, ANKARA, 2005. TAŞKIN, L., DOĞUM VE KADIN SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ SİSTEM OFSET, ANKARA, 2005. |
Diğer Kaynaklar: | ÖZYUVACI E., “DOĞUM AĞRISI MEKANİZME VE KONTROLÜNDE GÜNCEL KAVRAMLAR”, KLİNİK GELİŞİM DERGİSİ, İSTANBUL TABİB ODASI CİLT:20 SAYI:3,2008, SYF;46-52. KÖKER İ., KADIN HASTALIKLARI VE DOĞUM TEMEL BİLGİLERİ, NOBEL KİTABEVİ, İSTANBUL, 2006. TAŞKIN, L., RİSKLİ GEBELİK, SİSTEM OFSET, ANKARA, 2005. HENDERSON, C., MACDONALD S., MAYES’ MİDWİFERY, 13TH EDİTİON, ELSEVİER LİMİTED, LONDON, 2004. OKUMUŞ, H., METE S., DOĞUMA HAZIRLIK, 1.BASKI, DEOMED, 2009. KADAYIFÇI, O., LAMAZE YÖNTEMİ İLE DOĞUMA HAZIRLIK VE DOĞUM, NOBEL TIP KİTABEVLERİ, İSTANBUL, 2005. KİŞNİŞÇİ, H.A., VE ARK., TEMEL KADIN HASTALIKLARI VE DOĞUM BİLGİSİ, GÜNEŞ KİTABEVİ, ANKARA, 1996. AKGÜL, C., VE ARK., DOĞUM BİLGİLERİ, İ.Ü. İSTANBUL TIP FAKÜLTESİ TEMEL VE KLİNİK BİLİMLER DERS KİTAPLARI, NOBEL KİTAP EVLERİ, İSTANBUL, 2004. GÜNALP S., TUNCER Z.S., KADIN HASTALIKLARI VE DOĞUM TANI VE TEDAVİ, PELİKAN YAYINLARI,ANKARA, 2004. FRASER, D.M., COOPER M.A., MYLES’ TEXTBOOK FOR MİDWİVES, LONDON, 2009. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 |
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 |
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 56 |
Laboratuvar | 14 | 112 |
Uygulama | 7 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 19 |
Ödevler | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 295 |