EBE206 Genetik ve Genetik Danışmanlıkİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE206
Ders İsmi: Genetik ve Genetik Danışmanlık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Orkun Gürbüz
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel düzeyde genetik bilgilerin, Mendel genetiğinin temel prensiplerinin, kromozom yapısının ve kromozom elde etme yöntemlerinin, genetik aberasyonların, prenatal tanı endikasyonları ve uygulamalarının, fenotip, genotip ve çevre arasındaki ilişkinin öğrenilmesi.
Dersin İçeriği: Ebelikte temel düzeyde genetik kavramlar, hücre bölünmesi, gen-kromozom yapısı ve düzensizlikleri, kromozom elde etme yöntemleri, kalıtım kalıpları, prenatal tanı yöntemlerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kadın ve erkek üreme hücrelerinin gelişim süreçleri ve kromozom yapıları hakkında bilgi sahibi olur.
2) İntrauterin gelişim dönemlerinde meydana gelen anomalileri, nedenleriyle beraber açıklar.
3) İnsanı oluşturan en küçük birim olan hücreye ait kalıtım materyallerini bilir.
4) Genetik materyale ait kalıtım şekillerini kavrar.
5) Genetik materyalde meydana gelen değişimleri bilir.
6) Genetik materyalde anomaliler sonucu gelişen hastalıkları (Genetik Hastalıklar) bilir.
7) Prenatal ve preimplantasyon genetiği test ve tanı yöntemlerini sayabilir.
8) Ailesel hastalıklarda ve akraba evliliklerinde genetik danışmanlık ve aile ağacı oluşturur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genetik Kavramlar, Hücre ve Hücre Bölünmesi
2) Mendel Yasaları
3) Genetik Etkenleri İnceleme Yöntemleri
4) Genin Tanımı, Genin Yapısal Olarak İncelenmesi ve Fonksiyonları
5) Kalıtım Kalıpları
6) Populasyon Genetiği
7) Kromozomların Morfolojik Özellikleri ve Kromozom Terminolojisi
8) Ara sınav
9) Sayısal ve Yapısal Kromozom Düzensizlikleri
10) Kromozom Elde Etme Yöntemleri
11) Moleküler ve sitogenetik tanı yöntemleri
13) Prenatal Tanı
14) Prenatal Tanı
15) Prenatal Tanı
16) Dönem Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: R. Nussbaum, R.R. McInnes, H.F. Willard Thompson and Thompson. Tıbbi
Genetik 6. Baskı, 2005.
Diğer Kaynaklar: Öğretim üyesinin sunumları ve önerdiği makaleler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 2 2 2 2 2 2 2 2
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 2 2 2 2 2 2 2 2
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2 2 2 2 2 2 2 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 2
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 2
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 1
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 2
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 2
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 1
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ödevler 5 20
Toplam İş Yükü 76