Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE206 | ||||
Ders İsmi: | Genetik ve Genetik Danışmanlık | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Orkun Gürbüz | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel düzeyde genetik bilgilerin, Mendel genetiğinin temel prensiplerinin, kromozom yapısının ve kromozom elde etme yöntemlerinin, genetik aberasyonların, prenatal tanı endikasyonları ve uygulamalarının, fenotip, genotip ve çevre arasındaki ilişkinin öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği: | Ebelikte temel düzeyde genetik kavramlar, hücre bölünmesi, gen-kromozom yapısı ve düzensizlikleri, kromozom elde etme yöntemleri, kalıtım kalıpları, prenatal tanı yöntemlerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kadın ve erkek üreme hücrelerinin gelişim süreçleri ve kromozom yapıları hakkında bilgi sahibi olur. 2) İntrauterin gelişim dönemlerinde meydana gelen anomalileri, nedenleriyle beraber açıklar. 3) İnsanı oluşturan en küçük birim olan hücreye ait kalıtım materyallerini bilir. 4) Genetik materyale ait kalıtım şekillerini kavrar. 5) Genetik materyalde meydana gelen değişimleri bilir. 6) Genetik materyalde anomaliler sonucu gelişen hastalıkları (Genetik Hastalıklar) bilir. 7) Prenatal ve preimplantasyon genetiği test ve tanı yöntemlerini sayabilir. 8) Ailesel hastalıklarda ve akraba evliliklerinde genetik danışmanlık ve aile ağacı oluşturur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genetik Kavramlar, Hücre ve Hücre Bölünmesi | |
2) | Mendel Yasaları | |
3) | Genetik Etkenleri İnceleme Yöntemleri | |
4) | Genin Tanımı, Genin Yapısal Olarak İncelenmesi ve Fonksiyonları | |
5) | Kalıtım Kalıpları | |
6) | Populasyon Genetiği | |
7) | Kromozomların Morfolojik Özellikleri ve Kromozom Terminolojisi | |
8) | Ara sınav | |
9) | Sayısal ve Yapısal Kromozom Düzensizlikleri | |
10) | Kromozom Elde Etme Yöntemleri | |
11) | Moleküler ve sitogenetik tanı yöntemleri | |
13) | Prenatal Tanı | |
14) | Prenatal Tanı | |
15) | Prenatal Tanı | |
16) | Dönem Sonu Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | R. Nussbaum, R.R. McInnes, H.F. Willard Thompson and Thompson. Tıbbi Genetik 6. Baskı, 2005. |
Diğer Kaynaklar: | Öğretim üyesinin sunumları ve önerdiği makaleler |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 2 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 1 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ödevler | 5 | 20 |
Toplam İş Yükü | 76 |