Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE204 | ||||
Ders İsmi: | Ruh Sağlığı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Tuğba Pehlivan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders sonunda öğrenciler, kadın ruh sağlığının korunması, geliştirilmesine yönelik kavramsal bilgileri, dünyada ve yurdumuzdaki ruh sağlığı profilini, kadının gelişimsel dönemlerine özgü ruhsal değişiklikleri/ ruhsal sorunlarını ve kadın ruh sağlığının korunmasına ve geliştirilmesine yönelik sorumluluklarını öğrenecektir. |
Dersin İçeriği: | Dünyada ve Türkiye'de kadın ruh sağlığı ve hastalıklarının durumu, kadın gelişimsel dönemlerine göre yaşanan psikolojik/psikiyatrik sorunlar, kadın ruh sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimleri kapsamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özelliklerini bilir. 2) Kadının ruhsal durum değerlendirmesini yapabilir. 3) Kadın ruh sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik temel prensipleri sıralayabilir. 4) Kadının gelişimsel dönemlerine özgü psikolojik/psikiyatrik sorunları tanımlayabilir. 5) Ülkemizde ve dünyada kadına yönelik şiddet ve şiddetin önlenmesi konusundaki uygun yaklaşımları tartışabililir 6) Kadın hastalıkları, gebelik ve postpartum dönemdeki psikiyatrik durumlarda uygun girişimleri tartışabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders planının tanıtımı, tanışma Ruh sağlığı ve hastalıklarına giriş Kadın ruh sağlığının Türkiye'deki ve dünyadaki durumu | - |
2) | Ruhsal durum değerlendirmesi, ruhsal belirtiler Ruh sağlığını ve ruhsal hastalıkları anlamada nörobiyolojik temeller | - |
3) | Benliğin savunma düzenekleri Psikiyatrik sorunu olan kadın ile görüşme teknikleri | - |
4) | Duygudurum bozuklukları-1 Depresif Bozukluk | - |
5) | Duygudurum bozuklukları-2 Bipolar Bozukluk | - |
6) | Kadınlarda Anksiyete Bozuklukları Obsesif Kompulsif Bozukluk | - |
7) | Somatoform ve ilişkili bozukluklar dissosiyasyon bozuklukları | - |
8) | Ara Sınav Dönemi | - |
9) | Şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar | - |
10) | Alkol ve madde kullanım bozukluları | - |
11) | Yeme ve uyku bozuklukları | - |
12) | Cinsel sağlık ve cinsel işlev bozuklukları | - |
13) | İnfertilitenin psikososyal etkileri Organ kaybının psikososyal etkileri | - |
14) | Yaşlılık ve Kadın Ruh Sağlığı (Organik Ruhsal Bozukluklar) | - |
15) | Final sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara. Güleç,C.,Köroğlu,E (1998). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Kaplan HI, Sadock BJ, Grebb JA. (1994). Synopsis of Psychiatry 7. basım, Williams & Wilkins, Baltimore Öztürk,O.: Ruh Sağlığı ve Bozuklukları,Evrim Basım-Yayım-Dağıtım,3. Baskı,İstanbul,1990 Rawlins W., Williams S.R.,Beck, C.K.(1997). Mental Health Psychiatric Nursing, Mosby Year Book, St Louis 5- Sadock V., Sadock B. Comprehensive Textbook of Psychiatry, Türkçe çeviri Editörleri: Aydın H., Bozkurt A. 8. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara Yüksel N.(2006). Ruhsal Hastalıklar, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul Köroğlu E. (2007). Mental Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı, Hekimler yayın Birliği, Ankara |
Diğer Kaynaklar: | Öğretim elemanının ders sunum notları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 1 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | ||||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 2 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 1 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Ödevler | 2 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 34 |