Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE105 | ||||
Ders İsmi: | Sağlığın Yükseltilmesine Giriş | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Elham Sadeghi | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders; ebelik eğitimine yeni başlayan öğrencilere sağlık ve sağlığın yükseltilmesi temel kavramlarına ilişkin bilgi kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, sağlığı koruma ve yükseltme ile ilgili temel konularını, risk faktörlerini ve değişen dünyada sağlığın geliştirilmesi uygulamalarını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık ve sağlığın yükseltilmesine ilişkin temel kavramları açıklar 2) Sağlığı belirleyen faktörleri sıralar 3) Sağlık davranışlarını açıklar ve ilgili modelleri bilir 4) Sağlığı koruma düzeylerini bilir 5) Sağlık eğitiminin işlevini açıklar 6) Sağlığı yükseltme yaklaşımını açıklar. 7) Sağlık hizmetlerini sıralar. 8) Sağlığın yükseltilmesinde ebenin rol ve sorumluluklarını tanımlar. 9) Sağlıkta Dönüşüm Programını açıklar 10) Sağlığı yükseltme stratejilerini bilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sağlığın yükseltilmesine giriş (Ders programının tanıtımı) | |
2) | Sağlık ve hastalık kavramları | |
3) | Sağlığın belirleyicileri | |
4) | Sağlık davranışları ve bireysel farklılıklar | |
5) | Sağlık davranışı ile ilgili modeller | |
6) | Sağlığı koruma ve sağlık eğitiminin işlevi | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Sağlığı yükseltme yaklaşımı | |
9) | Sağlık hizmetleri ve sağlığın yükseltilmesinde ebenin rolü | |
10) | Dünya Sağlık Örgütünün küresel sağlık raporları | |
11) | Ulusal Sağlık Sistemi ve Sağlıkta Dönüşüm Programı | |
12) | Sağlığı yükseltmeye yönelik girişimlerden örnekler | |
13) | Sağlığı yükseltme stratejileri | |
14) | Sağlığı yükseltmeye yönelik girişimlerden örnekler | |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Alkaya SA. (2017) Sağlığın Geliştirilmesi, Hedef CS Yayıncılık, Ankara. 2. TC Sağlık Bakanlığı (2007). Sağlıkta Dönüşüm. Erişim tarihi: 06 Temmuz 2017, http://www.saglik.gov.tr/TR,11415/saglikta-donusum-programi.html 3. World Health Organization (2009). Milestones in health promotion: Statements from global conferences. http://www.who.int/healthpromotion/Milestones_Health_Promotion_05022010.pdf 4. World Health Organization (2006). Preventing disease through healthy environments: Towards an estimate of the environmental burden of disease. www.searo.who.int 5. World Health Organization (2017). Global Health Observatory (GHO) data. http://www.who.int/gho/publications/en/ |
Diğer Kaynaklar: | Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan ulaştığı makale ve kitaplar. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 |
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 |
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 |
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 |
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 |
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 |
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 |
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 |
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 1 |
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 2 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 50 |