Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE102 | ||||
Ders İsmi: | Ebelikte Temel Uygulamalar | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Dr. Hamiyet Kızıl | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere mesleki kavram ve uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve beceri kazandırılması |
Dersin İçeriği: | Ebelikte Temel Uygulamalar dersi öğrencilere mesleğin kavramları ve değerleri ile ilgili bilgi kazanmasını, aynı zamanda mesleğe özgü temel uygulamaların amacını, uygulanışını ve buna yönelik beceri kazandıran temel ebelik/meslek dersidir. Ders ebelikte temel kavram ve değerler dersinin devamı niteliğindedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hastanın yaşam bulgularını doğru olarak ölçer, değerlendirir ve kayıt eder 2) Oral, parenteral ve lokal ilaçları uygulama bilgi ve becerisine sahip olur 3) Bakımda hasta bakım sürecini kullanır 4) Vücut sistemlerine yönelik uygulamaları yapabilme becerisine sahip olur (Sindirim, üriner, solunum) 5) Bireyin sağlık bakım ortamına kabulünden, taburcu olana kadar olan süreçte temel ebelik bakımı ve uygulamalarını gerçekleştirebilir 6) Vücut mekaniği ilkelerini doğru kullanarak hastanın uygun şekilde hareket ettirilmesini sağlar 7) Hareketsizliğin doku bütünlüğü üzerindeki etkilerini bilir, basınç yarası riskini değerlendirir 8) Hastanın cilt değerlendirmesini yapabilir ve öz bakım ihtiyaçlarını tespit edebilir 9) Hastanın bireysel ihtiyaçlarını fark edebilir ve bakım gereksinimlerini (cilt, ağız, saç, perine vb.) yerine getirebilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, Dersin Hedeflerinin Açıklanması Yaşamsal Bulgular | |
2) | Vücut Mekaniği Uygulamaları | |
3) | Bireysel Hijyen ve Özbakım Uygulamaları - Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi - Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Sürdürülmesi - Basınç Yaralarının Önlenmesi ve Bakımı | |
4) | Sıvı-Elektrolit ve Asit Baz Dengesi | |
5) | Solunum Aktivitesi | |
6) | İlaç Yönetimi İlaç Uygulamaları (Oral-Sl, Lokal, İnhalasyon, Transdermal) | |
7) | Parenteral Uygulamalara Giriş Parenteral İlaç Uygulamaları (ID, IM, SC) | |
8) | Ara sınav | |
9) | Parenteral İlaç Uygulamaları (IV) İntravenöz Sıvı Tedavisi | |
10) | İlaç Doz Hesaplamaları - İlaç Hataları ve Ebenin Sorumlulukları Kan Transfüzyonu Uygulaması | |
11) | Beslenme Aktivitesi | |
12) | Boşaltım Aktivitesi | |
13) | Ameliyat öncesi ve sonrası hazırlık Örnek Alma ve Toplama | |
14) | Cinselliği İfade Etme Çalışma ve Eğlenme Uyku ve Dinlenme Terminal Dönem Hasta Bakımı | |
15) | Ders değerlendirme | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2019. |
Diğer Kaynaklar: | Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, ed. T. A. Aştı, A. Karadağ, Adana, Nobel Tıp Kitap Evleri Ltd. Şti., 2010. Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, ed. K. Babadağ, T. Aştı, Gözden Geçirilmiş 2. Bsk., İstanbul, İstanbul Medikal Yayıncılık Ltd. Şti., 2012. Hemşirelik Esasları, Ed. T. Aştı, A. Karadağ., İstanbul, Akademi Basın ve Yayıncılık, 2012. Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Eds: Sabuncu N, Ay F., Nobel Kitabevi, İstanbul, 2015. Sabuncu N, Alpar ŞE, Özdilli K, Batmaz M, Bahçecik N, Özhan F, Dursun S.: Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar. Alter Yayıncılık, Ankara, 2008. Harkreader H., Hogan MA.: Fundamentals of Nursing Caring and Clinical Judgement, Second Edition, Saunders, Phidelphia, 2004. Appling SE and et al.: Handbook of Nursing Procedures. Ed: Breuninger C., Follin S., Munden J., Munson C., Wittig P. Springhouse Corporation, Pennsylvania, 2001. Corben V.: Administration of Medicines. Developing Practical Nursing Skills. Ed: Baillie L., Second Edition, Hodder Arnold, London, 2005. Jamieson EM., Mccall JM., Whyte LA.: Clinical Nursing Practices. Fourth Edition, Churchıll Livingstone, London, 2002. Birol L.: Hemşirelik Süreci. 7. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir, 2005. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | |
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuvar | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Uygulama | 14 | 168 |
Derse Özgü Staj | 3 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 33 |
Ödevler | 14 | 28 |
Küçük Sınavlar | 2 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 293 |