EBE101 Ebelikte Temel Kavram ve İlkelerİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE101
Ders İsmi: Ebelikte Temel Kavram ve İlkeler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Ü. Neriman Güdücü
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ülke gereksinimleri doğrultusunda sağlığı geliştirme, koruma ve hastalık durumunda iyileşmeye yönelik girişimlerde bulunmasını sağlayacak, uygulayıcı, araştırıcı, yönetici ve eğitici rolleri kazanmasını ve geliştirmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Ebeliğin temel kavram, kuram, ilke, yöntem ve tekniklerini öğreterek öğrencilerinin temel insan gereksinimleri doğrultusunda bireyi ve toplumu bütüncül bir anlayışla görebilmesini sağlamaktır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mesleki terminolojiye ilişkin kavramları açıklar
2) Ebeliğin tanımını ve önemini kavrar
3) Sağlık bakım sistemini açıklar
4) Temel insan gereksinimlerini sıralar
5) Hasta bakım sürecinin basamaklarını bilir
6) Mesleğe ilişkin etik değerleri bilir ve uygular
7) Hasta ve çalışan güvenliğini bilir ve uygular
8) Bilgileri sentez ederek eleştirel ve çözümsel düşünme yeteneği kazanır

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dünya’da ve Türkiye’de Sağlık Bakım Sistemi
2) Dünyada ve Türkiye’de Ebelik Tarihi
3) Meslek Olarak Ebelik
4) Kavram ve Kuram
5) Ebelik ile ilişkili Temel Kavramlar
6) Sağlık Uygulamalarında Etik Değerler
7) Sağlık Bakım Hizmetlerinde İletişim
8) Ara Sınav
9) Sağlık Bakım Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme
10) Hasta Bakım Süreci
11) Vaka çalışması
12) Hasta Güvenliği ve Çalışan Güvenliği
13) Hasta Kabulü Ve Taburculuk
14) Ölüm ve Kötü Haber Verme
15) Büyüme ve Gelişme
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fitzpatrick JJ, Whall AL. Conceptual Models of Nursing. 4th Ed., Pearson Education Inc., New Jersey, 2005.
Öz F: Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş, 2004, Ankara.
Tomer AM, Alligood MR. Nursing Theorists and Their Work. 6th Ed., Mosby Inc.,
United States of America, 2006.
Sabuncu N: Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar. Alter Yayıncılık, Ankara, 2009.
Klinik Beceriler (Editörler: N. Sabuncu, F. Akça Ay, Nobel Tıp Kitabevi, ISBN: 978-975-420-729-3)
Smith FF., Duell DJ., Martin BC., Clinical Nursing Skills Basic To Advanced
Skills, Pearson Education Ltd., New Jersey, 6th ed., 2004.
Potter P.A., Perry A.G., Fundamentals of Nursing, Mosby, Missouri, 7th ed.Kanada. 2009.
Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler (Editör: Fatma Akça Ay) Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2019.
Diğer Kaynaklar: Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar.
Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 2 2 2 2 2 2 2 2
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 2 2 2 2 2 2 2 2
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 2 2 2 3 3 3 2 2
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2 2 3 2 2 3 3 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 2 2 2 2 3 2 3 2
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Sunum / Seminer 10 50
Ödevler 14 28
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 168