Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE016 | ||||
Ders İsmi: | Emzirme Danışmanlığı | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Şimşek | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencinin emzirme öyküsü alma, anneyi emzirmeye hazırlama, emzirmeyi değerlendirme, meme sorunları ile baş etme gibi konularda danışmanlık yapacak düzeyde bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. Aynı zamanda ebelerin dinleme ve kişilere güven sağlama becerilerini geliştirmek ve annelere daha etkili bir biçimde yardım edebilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Laktasyon, Anne sütü ile beslenmenin önemi, antenatal ve postpartum emzirme danışmanlığı, başarılı emzirme, meme problemleri, Çalışma hayatı ve emzirme |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Başarılı emzirme kavramı ve yaklaşımını tanımlayabilmesi 2) Anne sütü ile beslenmenin önemini açıklayabilmesi 3) Anne sütünün özelliklerini söyleyebilme ve emzirmenin anne, bebek ve toplum sağlığına katkılarını açıklayabilmeli 4) Ülkemizdeki emzirme oranlarını ve sorun odaklarını sayabilmesi 5) Emzirme danışmanlığını ve bileşenlerini sayabilmesi 6) Anne sütü ile beslemede karşılaşılan güçlükler ve nasıl aşılabileceğini tartışabilmesi ve bakım sağlayabilmesi 7) Emzirme özyeterliliğini açıklayabilmesi, tanılama formu kullanarak emzirmeyi gözlemleyebilmesi ve değerlendirebilmesi 8) Görsel işitsel eğitim araçlarını kullanabilmesi, interaktif eğitim tekniklerini kullanabilmesi ve iletişim becerilerini geliştirebilmesi 9) Emzirme danışmanlığı yapabilmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Emzirme danışmanını tanımı, rol ve sorumlulukları | Ders notları |
2) | Memenin anatomisi ve fizyolojisi | Ders notları |
3) | Anne sütünün anne ve bebek için yararları | Ders notları |
4) | Emzirme ile ilgili terimler ve emzirme Etkili emzirme | Ders notları |
5) | Emziren kadının beslenmesi | Ders notları |
6) | Meme ile ilgili sorunlar | Ders notları |
7) | Anne sağlığı ve emzirme | Ders notları |
8) | Ara sınav | Ders notları ve öğretim elemanının tüm anlattıklarını kapsar. |
9) | Meme reddi | Ders notları |
10) | Anne sütünü ve emzirmeyi etkileyen faktörler | Ders notları |
11) | Emzirmeye yardımcı araç ve gereçler | Ders notları |
12) | Kanguru bakımı | Ders notları |
13) | Emzirme de anne sütünde kültürel uygulamaların etkisi | Ders notları |
14) | Final sınavı | Ders notları ve öğretim elemanının tüm anlattıklarını kapsar. |
Ders Notları / Kitaplar: | T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Emzirme Danışmanlığı Eğitici El Kitabı Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Müdürlüğü. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2008 Taşkın L., (2005) “Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği” VII. Baskı. Sistem Ofset Ankara Eker A., Yurdakul M. (2006). Annelerin Bebek Beslenmesi ve Emzirmeye İlişkin Bilgi ve Uygulamaları. STED, cilt 15, sayı 9, 158-159 5. Giray H. (2004). Anne sütü ile beslenme. STED, Cilt:13, Sayı:1, 12-15 Öğretmenin ders notları |
Diğer Kaynaklar: | Republic of Turkey Ministry of Health, General Directorate of Mother-Child Health and Family Planning. Breastfeeding Counseling Trainer's Handbook Hacettepe University Institute of Population Studies, Ministry of Health, Directorate of Maternal Child Health and Family Planning. Turkey Demographic and Health Survey 2008 Taşkın L., (2005) “Obstetrics and Women's Health Nursing” VII. Oppression. System Offset Ankara Eker A., Yurdakul M. (2006). Mothers' Knowledge and Practices on Infant Nutrition and Breastfeeding. STED, vol. 15, no. 9, 158-159 5. Giray H. (2004). Feeding with breast milk. STED, Vol:13, Issue:1, 12-15 teacher's lecture notes |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | |
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | |
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | |
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | |
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | |
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 1 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 50 |
Ödevler | 16 | 36 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 120 |