Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE012 | ||||
Ders İsmi: | Doğal Doğum Felsefesi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Elham Sadeghi | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için dersin amacı; Sağlıklı doğum ve pozitif ebeveynlik için doğumun doğal akışında gerçekleşmesi gerektiği, bunun için de ebeveynlerin eğitilmesi ve ebelerin desteği konusunda farkındalık kazandırmak |
Dersin İçeriği: | Doğal doğumun tarihi ve doğal doğum felsefesi, doğal doğum koşulları, doğum anatomik, fizyolojik ve endokrin yapısı, doğum korkusu ve korkunun doğuma etkileri, doğum ağrısı ve baş etme yöntemleri, doğum pozisyonları ve ıkınma, doğal doğumu destekleyen yaklaşımlar, doğumun doğal akışını sınırlayan uygulamalar, doğum sonrası doğal yaklaşım konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğal doğumun önemi kavranmış olacak 2) Doğal doğum felsefeleri hakkında bilgi sahibi olunacak 3) Doğal doğum konusunda ebenin rolleri hakkında farkındalık kazanılacak 4) Korku ile başetme yöntemleri kavranacak 5) Doğuma yönelik girişimler hakkında bilgi edinilecek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Doğal Doğum ve Tarihi Gelişmesi | |
2) | Doğum Doğum Felsefeleri ve Destekleyen Yaklaşımlar | |
3) | Doğumda Hormonal Mekanizma | |
4) | Doğum Mekanizması | |
5) | Doğal Doğumu Engelleyen Faktörler | |
6) | Doğumda Korku | |
7) | Korku ile Başetme Yöntemleri | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Doğumda Ağrı ve Başetme Yöntemleri | |
10) | Doğumda Pozisyonlar | |
11) | Doğumda Ikınma Yöntemleri | |
12) | Doğum Doğal Akışını Sınırlayan Uygulamalar | |
13) | Bebeğin Doğumu | |
14) | Postpartum Süreç | |
15) | Anne Sütü ve Önemi | |
16) | Dönem Sonu Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Rathfisch, G. 2012. Doğal Doğum Felsefesi Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven. Nobel Tıp Kitabevleri. ISBN: 978-975-420-918-1 2. Gaskin May I. (2015) Doğuma Hazırlık Rehberi, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul 3. Mongan FM. Hypnobirthing Mongan Yöntemi. Gün Yayıncılık 4. Baskı. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Lothian J. and DeVries C. The Official Lamaze Guide: Giving Birth with Confidence. 2. Dick-Read G and Odent M. Childbirth without Fear: The Principles and Practice of Natural Childbirth 3. Kömürcü N, Ergin AB (2010) Doğum Ağrısı ve Yönetimi Kitabı, Bedray Yayıncılık, İstanbul. 4. Simkin P. The Birth Partner A Complete Guide to Childbirth for Dads, Doulas, and All Other Labor Companions 5. Bradley R.A. Husband-Coached Childbirth: The Bradley Method of Natural ChildbirthCook K, and England P. Birthing a Better Way:12 Secrets for Natural Childbirth 6. Cook K, and England P. Adventures in Natural Childbirth: Tales from Women on the Joys, Fears, Pleasures, andPains of giving Birth Naturally |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | |||||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | |||||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Sunum / Seminer | 10 | 40 |
Ödevler | 2 | 2 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 118 |