EBE012 Doğal Doğum Felsefesiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE012
Ders İsmi: Doğal Doğum Felsefesi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Elham Sadeghi
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
Sağlıklı doğum ve pozitif ebeveynlik için doğumun doğal akışında gerçekleşmesi gerektiği, bunun için de ebeveynlerin eğitilmesi ve ebelerin desteği konusunda farkındalık kazandırmak
Dersin İçeriği: Doğal doğumun tarihi ve doğal doğum felsefesi, doğal doğum koşulları, doğum anatomik, fizyolojik ve endokrin yapısı, doğum korkusu ve korkunun doğuma etkileri, doğum ağrısı ve baş etme yöntemleri, doğum pozisyonları ve ıkınma, doğal doğumu destekleyen yaklaşımlar, doğumun doğal akışını sınırlayan uygulamalar, doğum sonrası doğal yaklaşım konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğal doğumun önemi kavranmış olacak
2) Doğal doğum felsefeleri hakkında bilgi sahibi olunacak
3) Doğal doğum konusunda ebenin rolleri hakkında farkındalık kazanılacak
4) Korku ile başetme yöntemleri kavranacak
5) Doğuma yönelik girişimler hakkında bilgi edinilecek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Doğal Doğum ve Tarihi Gelişmesi
2) Doğum Doğum Felsefeleri ve Destekleyen Yaklaşımlar
3) Doğumda Hormonal Mekanizma
4) Doğum Mekanizması
5) Doğal Doğumu Engelleyen Faktörler
6) Doğumda Korku
7) Korku ile Başetme Yöntemleri
8) Ara Sınav
9) Doğumda Ağrı ve Başetme Yöntemleri
10) Doğumda Pozisyonlar
11) Doğumda Ikınma Yöntemleri
12) Doğum Doğal Akışını Sınırlayan Uygulamalar
13) Bebeğin Doğumu
14) Postpartum Süreç
15) Anne Sütü ve Önemi
16) Dönem Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Rathfisch, G. 2012. Doğal Doğum Felsefesi Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven. Nobel Tıp Kitabevleri. ISBN: 978-975-420-918-1
2. Gaskin May I. (2015) Doğuma Hazırlık Rehberi, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul
3. Mongan FM. Hypnobirthing Mongan Yöntemi. Gün Yayıncılık 4. Baskı.
Diğer Kaynaklar: 1. Lothian J. and DeVries C. The Official Lamaze Guide: Giving Birth with Confidence.
2. Dick-Read G and Odent M. Childbirth without Fear: The Principles and Practice of Natural Childbirth
3. Kömürcü N, Ergin AB (2010) Doğum Ağrısı ve Yönetimi Kitabı, Bedray Yayıncılık, İstanbul.
4. Simkin P. The Birth Partner A Complete Guide to Childbirth for Dads, Doulas, and All Other Labor Companions
5. Bradley R.A. Husband-Coached Childbirth: The Bradley Method of Natural ChildbirthCook K, and England P. Birthing a Better Way:12 Secrets for Natural Childbirth
6. Cook K, and England P. Adventures in Natural Childbirth: Tales from Women on the Joys, Fears, Pleasures, andPains of giving Birth Naturally

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3 3 3 3 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3 3 3 3 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3 3 3 3 2
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3 3 3 3 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3 3 3 3 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3 3 3 3 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3 2 2 3 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3 2 2 2 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 2 2 2 2 2
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Sunum / Seminer 10 40
Ödevler 2 2
Küçük Sınavlar 2 2
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 118