EBE011 Cinsel Sağlıkİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE011
Ders İsmi: Cinsel Sağlık
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Çisem Baştarcan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere insan cinselliği hakkında güncel bilgiler sağlayarak, kendileri ve çevreleri için cinsel açıdan sorumlu ve doğru kararlar almalarına yardımcı olmaktır.

Dersin İçeriği: Bu ders, cinsel organların anatomi ve fizyolojisi, cinsel uyarılma ve tepki (cinsel işlev), cinsenllik te olan kuramlar (cinsel rol, cinsel yönelim,..), doğum kontrolü, yaşam boyu cinsel davranışlar, cinsel işlev bozuklukları ve cinsel tedaviler, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, cinsel davranışta atipik örüntüler (parafililer), cinsel şiddet gibi insan cinselliğine ilişkin ana konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Cinsel eğitime neden ihtiyaç duyulduğunu açıklayabilecektir.
2) Kadın ve erkek üreme anatomisini ve fizyolojisini karşılaştırabilecektir.
3) Cinsel yönelimin ne olduğunu tanımlayabilecektir.
4) Kadın ve erkekte görülebilecek farklı cinsel sorunları listeleyebilecektir.
5) Seksüel çeşitlilik ve parafilileri tanımlayabilecektir.
6) Cinsel bozukluklari tanımlayabilecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Cinsel Sağlıkla İlgili Temel Kavramlar
2) Üreme Sağlığı ve Cinsel Sağlık
3) Kadında ve Erkekte Cinsel İşlevin Fizyolojisi ve Cinsel Yanıt Döngüsü
4) Kadın ve Erkeklerde Cinsel İşlev Bozukluklar
5) Cinsel Anamnez Almak Ve Tanı Koymak
6) Kadın cinsel fonksiyon bozuklukları: 2018 güncelleme (DSM-5 Cinsel İşlev Bozukluklarının Tanı Kriterlerindeki Değişiklikler)
7) Ara sınav
8) Erkek cinsel fonksiyon bozuklukları: 2018 güncelleme (DSM-5 Cinsel İşlev Bozukluklarının Tanı Kriterlerindeki Değişiklikler)
9) Parafililer (cinsel sapkınlıklar)
10) Gebelik ve Cinsel Sağlık
11) Doğum Sonu Cinsel Sağlık
12) Penetrasyon Bozukluğu (Vajinismus)
13) Cinsel Danışmanlık
14) Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Önlenmesi
15) Sorular & Cevaplar
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kaplan & Sadock's Klinik Psikiyatri El Kitabı
Diğer Kaynaklar: Pubmed ve ISI Web of Science gibi web siteleri
Web sites: For example; Pubmed and ISI Web of Science

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3 2 2 2 2 2
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 2 2 2 2 2 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3 2 2 3 3 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 2 2 2 3 3 2
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3 2 2 3 1 2
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3 2 2 2 2 1
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3 2 2 2 2 2
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3 2 2 2 2 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 2 1 2 2 2 2
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3 2 2 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 45
Ödevler 11 44
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 119