EBE010 Ebelikte Adli Konularİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE010
Ders İsmi: Ebelikte Adli Konular
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Av. Nuray Özgüney Yener
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin Amacı Ebelik bölümü öğrencilerinin tıbbi ve adli olgulara yaklaşımlarında dikkat etmeleri gereken hususlarda bilgilendirilmeleri, yasal prosedürleri kavramaları, gereken durumlarda ihbar yükümlülüğünü yerine getirmeleri.

Dersin İçeriği: Ebelik bölümü öğrencilerinin karşılaşacakları adli olguları ayırt edebilmeleri ve gereken tıbbi etik ve hukuki değerlendirmeleri gerçekleştirebilmeleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ebelikle ilgili olgulardaki adli tıp problemlerini belirlemek, konu ile ilgili yasal mevzuatı öğrenmek ve gerektiğinde uygulamak,
2) Hukuki açıdan sorumlu duruma düşmemek için gerekli önlemleri almak ve konu ile ilgili adli tıp prensiplerini kavramak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Adli Tıbbın Tanımı ve Tarihçesi
2) Kimliklendirme
3) Ölüm ve Postmortem Değişimler
4) Enjeksiyon Uygulamalarında Medikolegal Sorumluluklar
5) Yaralara Giriş ve Yasal Kavramlar
6) Mekanik Etki ile Oluşan Yaralanmalar
7) Adli Hemşirelik
8) Ara sınav
9) Yardımcı Sağlık Personelinin Hukuki Sorumlulukları
10) Gebelik ve Doğumla Ilgili Adli Tıp Sorunları
11) Malpraktis
12) İnsan Hakları Ihlalleri
13) Cinsel Suçlara Adli Tıbbi Yaklaşım
14) Kadına Yönelik Şiddetin Adli Tıp Boyutu
15) Genel tekrar
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: T.C. Anayasası TCK, CMK, CGTİK ve sair ilgili mevzuat
Tıbbi Müdahaleden Doğan Hukuki Ve Cezai Sorumluluk/ Hasan Tahsin GÖKCAN/ Seçkin Yayıncılık/2014
Adli Tıp Hukuku Dersleri/Filiz BERBEROĞLU YENİÇINAR-Murat AKBABA Seçkin Yayıncılık/ Ankara 2015
Tıp Hukuku/ Prof. Dr. Hakan HAKERİ/ Seçkin Yayıncılık/ Ankara 2015
Adli Obstetrik Jinekoloji Cilt 1-2/ Editör: Prof. Dr. Zeki Soysal / İstanbul Adli Tıp Kurumu Yayınları- 9/ İstanbul 2003 (Temin edilmesi halinde faydalanılacaktır.)
Adli Tıp Hukuku, Adli Obstetrik Jinekoloji alanlarında yapılan sempozyum, kongre, kurultay vb bilimsel çalışmalarda sunulan tebliğ ve sunumlar, makaleler, bloglar, Ankara Barosu Sağlık Hukuk Digestası
Diğer Kaynaklar: Slaytlar , Olgu sunumları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3 2
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3 2
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 1 1
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 1 1
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 1 1
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 1 1
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 1 1
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 2 2
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 2
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 2
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 43
Sunum / Seminer 9 45
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 120