Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE010 | ||||
Ders İsmi: | Ebelikte Adli Konular | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Av. Nuray Özgüney Yener | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin Amacı Ebelik bölümü öğrencilerinin tıbbi ve adli olgulara yaklaşımlarında dikkat etmeleri gereken hususlarda bilgilendirilmeleri, yasal prosedürleri kavramaları, gereken durumlarda ihbar yükümlülüğünü yerine getirmeleri. |
Dersin İçeriği: | Ebelik bölümü öğrencilerinin karşılaşacakları adli olguları ayırt edebilmeleri ve gereken tıbbi etik ve hukuki değerlendirmeleri gerçekleştirebilmeleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ebelikle ilgili olgulardaki adli tıp problemlerini belirlemek, konu ile ilgili yasal mevzuatı öğrenmek ve gerektiğinde uygulamak, 2) Hukuki açıdan sorumlu duruma düşmemek için gerekli önlemleri almak ve konu ile ilgili adli tıp prensiplerini kavramak |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Adli Tıbbın Tanımı ve Tarihçesi | |
2) | Kimliklendirme | |
3) | Ölüm ve Postmortem Değişimler | |
4) | Enjeksiyon Uygulamalarında Medikolegal Sorumluluklar | |
5) | Yaralara Giriş ve Yasal Kavramlar | |
6) | Mekanik Etki ile Oluşan Yaralanmalar | |
7) | Adli Hemşirelik | |
8) | Ara sınav | |
9) | Yardımcı Sağlık Personelinin Hukuki Sorumlulukları | |
10) | Gebelik ve Doğumla Ilgili Adli Tıp Sorunları | |
11) | Malpraktis | |
12) | İnsan Hakları Ihlalleri | |
13) | Cinsel Suçlara Adli Tıbbi Yaklaşım | |
14) | Kadına Yönelik Şiddetin Adli Tıp Boyutu | |
15) | Genel tekrar | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | T.C. Anayasası TCK, CMK, CGTİK ve sair ilgili mevzuat Tıbbi Müdahaleden Doğan Hukuki Ve Cezai Sorumluluk/ Hasan Tahsin GÖKCAN/ Seçkin Yayıncılık/2014 Adli Tıp Hukuku Dersleri/Filiz BERBEROĞLU YENİÇINAR-Murat AKBABA Seçkin Yayıncılık/ Ankara 2015 Tıp Hukuku/ Prof. Dr. Hakan HAKERİ/ Seçkin Yayıncılık/ Ankara 2015 Adli Obstetrik Jinekoloji Cilt 1-2/ Editör: Prof. Dr. Zeki Soysal / İstanbul Adli Tıp Kurumu Yayınları- 9/ İstanbul 2003 (Temin edilmesi halinde faydalanılacaktır.) Adli Tıp Hukuku, Adli Obstetrik Jinekoloji alanlarında yapılan sempozyum, kongre, kurultay vb bilimsel çalışmalarda sunulan tebliğ ve sunumlar, makaleler, bloglar, Ankara Barosu Sağlık Hukuk Digestası |
Diğer Kaynaklar: | Slaytlar , Olgu sunumları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 2 | ||||||||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 | 2 | ||||||||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 1 | 1 | ||||||||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 | 1 | ||||||||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 | 1 | ||||||||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 1 | 1 | ||||||||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 1 | 1 | ||||||||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | 3 | ||||||||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 2 | 2 | ||||||||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 43 |
Sunum / Seminer | 9 | 45 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 120 |