EBE009 Doğum Ağrısı ve Yönetimiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE009
Ders İsmi: Doğum Ağrısı ve Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Ü Neriman Güdücü
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin, Doğum eyleminde yaşanan ağrı sürecini değerlendirebilmesi, doğru şekilde yönetebilmesi ve doğum eyleminin en zorlu süreci olan bu dönemin en sağlıklı şekilde yürütülebilmesini amaçlamaktadır..
Dersin İçeriği: Öğrencinin, Doğum eyleminde yaşanan ağrı sürecini doğru şekilde değerlendirebilmesi, non farmakolojik ve farmakolojik ağrı yöntemlerini bilme ve uygulayabilme, ağrı yönetimini başarılı bir şekilde sürdürebilme, sürecin sağlıklı bir şekilde sonlandırılmasını sağlayacak donanım, bilgi ve becerinin kazandırılması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğumun evrelerini tanımlar
2) Doğum ağrısının fizyolojisini açıklar
3) Doğum ağrısını etkileyen faktörleri sıralar
4) Doğum ağrısına ilişkin teorileri açıklar
5) Doğum ağrısını kontrolünde kullanılan farmakolojik yöntemleri sıralar
6) Doğum ağrısını kontrolünde kullanılan non farmakolojik yöntemleri sıralar
7) Doğumun 1.evresinde kullanılan pozisyonları açıklar, uygular
8) Doğumun 2.evresinde kullanılan pozisyonları açıklar, uygular
9) Doğum sonu dönem sürecindeki ağrı yönetimini açıklar ve yönetir
10) Doğum ve doğum sonu sürecini yönetebilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Doğumun evreleri,doğumu etkileyen kültürel faktörler
2) Doğum ağrısının fizyolojisi, (doğum ağrısının nörofizyolojisi, doğum ağrısında etkili olan faktörler)
3) Doğum ağrısının değerlendirilmesi
4) Ağrı teorileri I
5) Ağrı teorileri II
6) Doğum ağrısının konrolünde kullanılan farmakolojik yöntemler I
7) Doğum ağrısının konrolünde kullanılan farmakolojik yöntemler II
8) Vize
9) Doğum ağrısının konrolünde kullanılan nonfarmakolojik yöntemler I
10) Doğum ağrısının konrolünde kullanılan nonfarmakolojik yöntemler II
11) Doğum ağrısının konrolünde kullanılan nonfarmakolojik yöntemler III
12) Doğumun I. evresinde kullanılan pozisyonlar
13) Doğumun II evresinde kullanılan pozisyonlar
14) Pospartum dönem ve ağrı I
15) Pospartum dönem ve ağrı II
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: KÖMÜRCÜ N,ERGİN A (2008). DOĞUM AĞRISI VE YÖNETİMİ,BEDRAY YAYINCILIK.
TAŞKIN L. (2015). DOĞUM VE KADIN SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ.13. BASIM. AKADEMİSYEN KİTABEVİ
TAŞKIN L., EROĞLU K., TERZİOĞLU F., VURAL G., KUTLU Ö. (2011). HEMŞİRE VE EBELER İÇİN DOĞUM VE KADIN SAĞLIĞI UYGULAMA REHBERİ. PALME YAYINCILIK
BOBAK, I:N:,LESON,M:O:MATERNİTY AND GYNECOLOJİC CARE;THE NURSE,THE FAMİLY MOSBY COMPANY,ST LOVİSE,1993
ŞİRİN A., KAVLAK O., KADIN SAĞLIĞI, BEDRAY BASIN YAYINCILIK, İSTANBUL, 2008
CUNNİNGHAM FG, GANT NF, LEVENO KJ, GİLSTRAP LC, HAULTH JC, WENSTROM KD. WİLLİAMS OBSTETRİCS 21 EDİTİON.MCGRAW-HİLL COMPANİES 2001.
LODERMİLK D, PERRYS, MATERNİTY & WOMEN’S HEALTH CARE,MOSBY COMPANY,EİGHTH EDİTİİON,PRİNTED İN THE UNİTED STATES OF AMERİCA,2004.
Diğer Kaynaklar: ÖĞRETIM ÜYESININ KONUYA ILIŞKIN ÖNERDIĞI MAKALE VE KITAPLAR.
ÖĞRENCININ KONUYA ILIŞKIN KÜTÜPHANEDEN VE ELEKTRONIK KAYNAKLARDAN (PUBMED, ISI WEB OF SCIENCE, VB.) ULAŞTIĞI MAKALE VE KITAPLAR

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 2 2 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3 3 3 3 2 2 2 1 2 2
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3 3 3 3 3 3 3 2 2 2
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3 3 3 3 3 3 3 2 2 2
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3 3 3 3 3 3 3 2 2 2
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3 3 3 3 3 3 3 2 1 1
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 1 1 1 1 1 1 2 3 1 1
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 51
Sunum / Seminer 8 40
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 121