Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, anne-çocuk sağlığı, çocuk hastalıkları, hamilelik, doğum, bulaşıcı ve akut hastalıklar,bu hastalıklardan korunma, çocuklarda acil durumlarda ilk yardımı uygulayabilme bilgi ve becerisini sahip olmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Anne-çocuk sağlığının tanımı, ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu, hamileliğin oluşumu, anne karnında çocuk gelişimi, hamilelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuğun gelişimine etkileri, 0-6 yaş çocuklarının fiziksel gelişimi (diş, boy, kilo) ve takibi, 0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri, aşılar, kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları, aile planlaması, kırık-çıkık, yanma, yaralanma, böcek sokması, zehirlenme, yabancı cisim yutma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Anne-çocuk sağlığının tanımı, ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu |
|
2) |
Hamileliğin oluşumu, anne karnında çocuk gelişimi |
|
3) |
Hamileliğin oluşumu, anne karnında çocuk gelişimi |
|
4) |
Hamilelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuğun gelişimine etkileri |
|
5) |
0-6 yaş çocuklarının fiziksel gelişimi (diş, boy, kilo) ve takibi |
|
6) |
0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri, aşılar |
|
7) |
0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri, aşılar |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri, aşılar |
|
10) |
Kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları |
|
11) |
Kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları |
|
12) |
Aile planlaması |
|
13) |
Aile Planlaması |
|
14) |
Kırık-çıkık, yanma, yaralanma, böcek sokması, zehirlenme, yabancı cisim yutma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım |
|
15) |
Kırık-çıkık, yanma, yaralanma, böcek sokması, zehirlenme, yabancı cisim yutma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım |
|
16) |
Dönem Sonu Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Turan, H.ve Cömert, S. 2005. ‘‘Anne Çocuk Sağlığı’’. Kök Yayıncılık, Ankara.
Koçer N. 2005.“Çocuklar İçin İlkyardım ve İlkyardım Uygulamaları”. Morpa Yayınevi, İstanbul.
Bilir, Ş. 1984. ‘‘ Ana ve Çocuk Sağlığı’’. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
Atay, M. 2007. ‘‘Çocukluk Döneminde Gelişim’’.Kök Yayıncılık, Ankara.
Kitapçı Uysal, F. ‘‘Anne ve Çocuk Sağlığı’’ Morpa Yayıncılık, Ankara.
Erdem M. 2002. “Normal gebelikte fizyolojik değişiklikler”, Gebelik ve fizyolojik hastalıklar (Editör: Kadri yamaç, Rıfat . Gürsoy, Nuri Çakır), MN Medikal ve Nobel Yayınları, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: |
Kitapçı Uysal, F. ‘‘Anne ve Çocuk Sağlığı’’ Morpa Yayıncılık, Ankara. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. |
3 |
2) |
Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. |
3 |
3) |
Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. |
3 |
4) |
Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. |
3 |
5) |
Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. |
3 |
6) |
Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. |
3 |
7) |
Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. |
3 |
8) |
Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. |
2 |
9) |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. |
3 |
10) |
Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. |
3 |