EBE006 Üreme Sağlığı ve Aile Planlamasıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE006
Ders İsmi: Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Elham Sadeghi
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Aile Planlamasının aile ve toplum yönünden önemini, aile planlaması yöntemlerini ve danışmanlık öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Aile planlamasının tanımı ve önemi, aile planlamasının amacı ve yararları, aile planlaması çalışmaları ve uygulamaları, dünyada ve Türkiye’de nüfus özellikleri ve nüfus politikaları, aile planlaması danışmanlığında ebenin yeri ve önemi, aile planlaması yöntemleri, acil ve özel durumlarda kontrasepsiyon içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Aile planlamasını tanımlayabilecek,
2) Aile planlamasının amaçlarını ve önemini açıklayabilecek
3) Dünya’da ve Türkiye’de nüfusun özelliklerini ve nüfus politikalarını tartışabilecek
4) Aile Planlaması yöntemlerini sıralayabilir
5) Aile planlaması danışmanlığı yapabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı Aile planlamasına giriş aile planlaması tanımı ve önemi
2) Kadın ve erkek Üreme Organları anatomisi
3) Hormonal Kontraseptı̇f haplar
4) Hormonal Kontraseptı̇f İğneler
5) Rahim İçi Araçlar
6) Bariyer Yöntemler (Erkek ve Kadın Kondomu, Diyafram, Spermisitler)
7) Ara Sınav
8) Deri Altı Kapsülleri (İmplant)
9) Tüp Ligasyon
10) Geri çekme
11) Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon
12) Postpartum Kontraseptifler
13) Özel Durumlarda AP
14) AP Danışmanlığı
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Lodermilk,D.,Perry,S.,Maternity & Women’s Health Care,Mosby Company,Eighth Editiion,Printed in the United States of America,2004.
Taşkın Lale, Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği,Geliştirilmiş III.Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2002
Üreme Sağlığına Giriş, T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara, 2009
Aile Planlaması Danışmanlığı, T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara, 2010
Aile Planlaması Danışmanlığı İçin Resimli Rehber, T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara, 2010
Yıldırım Mehmet, İnsan anatomisi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2000
Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi Cilt1-2, Sağlık Bakanlığı, Ankara, 2010
WHO (2015). Medical eligibility criteria for contraceptive use
Diğer Kaynaklar: T.C. Sağlık Bakanlığı
AİLE PLANLAMASI DANIŞMANLIĞI İÇİN RESİMLİ REHBER

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3 3 3 3 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 2 2 2 2 2
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 2 2 2 2 2
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 2 2 2 2 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3 3 3 3 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 2 3 3 3 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3 3 2 3 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2 2 2 2 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 2 2 2 2 2
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 29
Sunum / Seminer 9 45
Ödevler 16 16
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 120