Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE004 | ||||
Ders İsmi: | Cerrahi Hastalıklar | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr.Ü Sennur Kula Şahin | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Gebelikte cerrahi hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, cerrahi müdahale yapılan hastadaki sorunları saptayabilme, planlamaya uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Cerrahi hastalıkları bilgisine ilişkin temel kavramların öğrenilmesini takiben, Cerrahi hastalarının bakımının yürütülmesi, edinilen bilgilerin uygulamaya aktarılması için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Cerrahi hastalıklarının temel kavramlarını ve belirtilerini bilir. 2) Cerrahi tedaviyi etkileyen faktörleri bilir. 3) Cerrahi hastalıkları alanında edinilen bilgileri uygulamalarında kullanır. 4) Gebedeki cerrahi hastalıkları tanır ve bakım verir. 5) Edindiği bilgileri hasta bakımında kullanır. 6) Bilgileri sentez ederek eleştirel ve çözümsel düşünme yeteneği kazanır. 7) Sağlıklı/hasta bireye bütüncül yaklaşımda bulunur 8) Fiziksel, psikolojik ve sosyal olarak bireye bütüncül bakım verir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Cerrahi Hastalıklarında Temel İlke ve Kavramlar | |
2) | Cerrahi Hastalıklarında Sıvı-Elektrolit Dengesi | |
3) | Cerrahi Hastalıklarında Asit-Baz Dengesi | |
4) | Cerrahi Hastalıklarında Şok ve Hasta Bakımı | |
5) | Yara İyileşmesi ve Ebelik Yaklaşımları | |
6) | Ameliyat Sonrası Ağrı Yönetimi | |
7) | Ameliyat Öncesi Bakım | |
8) | Ara Sınav Haftası | |
9) | Ameliyat Sırası ve Sonrası Bakım | |
10) | Kardiyovasküler Cerrahi ve Ebelik Yaklaşımları | |
11) | Solunum Sistemi Cerrahisi ve Ebelik Yaklaşımları | |
12) | Sindirim Sistemi Cerrahisi ve Ebelik Yaklaşımları | |
13) | Endokrin Sistem Cerrahisi ve Ebelik Yaklaşımları | |
14) | Ürojikonolojik Cerrahi ve Ebelik Yaklaşımları | |
15) | Sindirim Sistemi Cerrahisi ve Ebelik Yaklaşımları | |
16) | Dönem Sonu Sınav Haftası |
Ders Notları / Kitaplar: | Hinkle JL, Cheever KH. Brunner and Suddarth's Textbook of Medical-Surgical Nursing, 13. Edition, 2014. Karadakovan A, Aslan F.E. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Geliştirilmiş 2. Baskı, Nobel Kitabevi, Adana, 2011. Lewis SL, Dirkse RS, Heitkemper MM, Bucher L. Medical-Surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems, Single Volume, 8. Edition, 2011. Akbayrak N, İlhan Erkal S, Ançel G, Albayrak A. Hemşirelik Bakım Planları (Dahiliye, Cerrahi Hemşireliği ve Psiko-Sosyal Boyut), Alter Yayıncılık, Ankara, 2007. Erdil F, Elbaş NÖ. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Genişletilmiş IV. Baskı, Aydoğdu Ofset, Ankara, 2008. Smeltzer S, Bare GB. Brunner&Suddarth's Textbook of Medical Surgical Nursing, Tenth edition, Lippincott Williams&Wilkins, 2004. |
Diğer Kaynaklar: | Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. Birol L. Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık, İzmir, 2007. Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2005. Cerrahi Hastalığı Hemşireliği ile ilgili dergiler |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 1 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 2 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Uygulama | 13 | 52 |
Sunum / Seminer | 8 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 122 |