EBE004 Cerrahi Hastalıklarİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE004
Ders İsmi: Cerrahi Hastalıklar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr.Ü Sennur Kula Şahin
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gebelikte cerrahi hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, cerrahi müdahale yapılan hastadaki sorunları saptayabilme, planlamaya uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği: Cerrahi hastalıkları bilgisine ilişkin temel kavramların öğrenilmesini takiben, Cerrahi hastalarının bakımının yürütülmesi, edinilen bilgilerin uygulamaya aktarılması için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Cerrahi hastalıklarının temel kavramlarını ve belirtilerini bilir.
2) Cerrahi tedaviyi etkileyen faktörleri bilir.
3) Cerrahi hastalıkları alanında edinilen bilgileri uygulamalarında kullanır.
4) Gebedeki cerrahi hastalıkları tanır ve bakım verir.
5) Edindiği bilgileri hasta bakımında kullanır.
6) Bilgileri sentez ederek eleştirel ve çözümsel düşünme yeteneği kazanır.
7) Sağlıklı/hasta bireye bütüncül yaklaşımda bulunur
8) Fiziksel, psikolojik ve sosyal olarak bireye bütüncül bakım verir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Cerrahi Hastalıklarında Temel İlke ve Kavramlar
2) Cerrahi Hastalıklarında Sıvı-Elektrolit Dengesi
3) Cerrahi Hastalıklarında Asit-Baz Dengesi
4) Cerrahi Hastalıklarında Şok ve Hasta Bakımı
5) Yara İyileşmesi ve Ebelik Yaklaşımları
6) Ameliyat Sonrası Ağrı Yönetimi
7) Ameliyat Öncesi Bakım
8) Ara Sınav Haftası
9) Ameliyat Sırası ve Sonrası Bakım
10) Kardiyovasküler Cerrahi ve Ebelik Yaklaşımları
11) Solunum Sistemi Cerrahisi ve Ebelik Yaklaşımları
12) Sindirim Sistemi Cerrahisi ve Ebelik Yaklaşımları
13) Endokrin Sistem Cerrahisi ve Ebelik Yaklaşımları
14) Ürojikonolojik Cerrahi ve Ebelik Yaklaşımları
15) Sindirim Sistemi Cerrahisi ve Ebelik Yaklaşımları
16) Dönem Sonu Sınav Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hinkle JL, Cheever KH. Brunner and Suddarth's Textbook of Medical-Surgical Nursing, 13. Edition, 2014.
Karadakovan A, Aslan F.E. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Geliştirilmiş 2. Baskı, Nobel Kitabevi, Adana, 2011.
Lewis SL, Dirkse RS, Heitkemper MM, Bucher L. Medical-Surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems, Single Volume, 8. Edition, 2011.
Akbayrak N, İlhan Erkal S, Ançel G, Albayrak A. Hemşirelik Bakım Planları (Dahiliye, Cerrahi Hemşireliği ve Psiko-Sosyal Boyut), Alter Yayıncılık, Ankara, 2007.
Erdil F, Elbaş NÖ. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Genişletilmiş IV. Baskı, Aydoğdu Ofset, Ankara, 2008.
Smeltzer S, Bare GB. Brunner&Suddarth's Textbook of Medical Surgical Nursing, Tenth edition, Lippincott Williams&Wilkins, 2004.
Diğer Kaynaklar: Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011.
Birol L. Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık, İzmir, 2007.
Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2005.
Cerrahi Hastalığı Hemşireliği ile ilgili dergiler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 1 1 2 3 3 2 2 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 1 1 2 3 3 2 2 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 1 1 2 3 3 2 2 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 1 1 2 3 2 2 2 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 1 1 2 3 3 2 3 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3 3 3 3 3 3 3 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 2 2 2 3 3 2 3 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 2
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 2
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 2
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 2
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Uygulama 13 52
Sunum / Seminer 8 40
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 122