Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE001 | ||||
Ders İsmi: | İş Sağlığı ve İş Güvenliği | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Neslihan Türkoğlu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel iş güvenliği kavramlarının, tehlike ve risk kavramlarının öğretilmesi, risk etmenlerinin fark edilmesi, tehlike kavramına duyarlılığının geliştirilerek, iş güvenliği kültürünün oluşturulması, iş kazalarının oluşma nedenlerinin kaza teorileri incelenerek, azaltılması için önleyici faaliyetlerin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | İş Sağlığı ve Güvenliği Temel Kavramları, Risk Etmenleri ve Çeşitleri, Ortam Gözetimi, İş Kazası ve Meslek Hastalıkları Nedenleri, Önleyici Tedbirler ve İş Güvenliği Kültürü |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kavramları açıklar 2) İş kazaları ve meslek hastalıklarının nedenleri kavrar 3) Türkiye’de iş sağlığı ve güvenliğinden sorumlu kuruluşları ve görevlerini 4) İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin mevzuatı bilir 5) Risk faktörlerini ve çeşitlerini bilir 6) Tehlike ve risk değerlendirmesi analizini bilir 7) Kaza teorilerini bilir ve iş güvenliği kültürünü kavrar 8) İş güvenliği sağlanması için gerekli teçhizatları klinik alanda kullanır |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin yürütülme şekli hakkında bilgi,İş Güvenliğinin Önemi,Tam iyilik hali | |
2) | İş güvenliği çalışmalarının amacı,İş güvenliği ve iş kazasının tanımı,unsurları,Dünya ve Türkiye’de İş kazaları,Maliyeti,Yükümlülükler, | |
3) | Kaza nedenleri,Güvenli ve güvensiz davranışlar,İş kazası örnekleri | |
4) | İş güvenliği temel ilkeleri,Dikkat ve insan etmeni | |
5) | Mevzuat hakkında bilgi | |
6) | Tehlike,tehlike kaynakları ve risk ilişkisi | |
7) | İşyerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Örgütlenmesi,işyeri tehlike derecesinin belirlenmesi | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Yangın ile mücadele | |
10) | Acil durum yönetimi | |
11) | Güvenlik kültürü ve Meslek Hastalıkları | |
12) | Apartmanlarda Risk Değerlendirmesi ve Asansörlerin Bakım/Onarımı | |
13) | İş Güvenliğinde Koruyucu Teçhizat ve İşaretleme,Uyarı | |
14) | Yüksekte, Kapalı Alanlarda ve Laboratuvarlarda Çalışma Hakkında Genel Bilgi -1 | |
15) | Yüksekte, Kapalı Alanlarda ve Laboratuvarlarda Çalışma Hakkında Genel Bilgi-2 | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Dursun S. (2012). İş Güvenliği Kültürü. Beta Yayınları. Esin A. (2014). İş Güvenliği Uzmanı El Kitabı. ODTÜ Yayıncılık. |
Diğer Kaynaklar: | İlgili Web Sayfaları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | ||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 1 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 1 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 1 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 2 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 45 |
Ödevler | 11 | 44 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 119 |