Dil ve Konuşma Terapisi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DKT003 | ||||
Ders İsmi: | Özgül Öğrenme Güçlüğü | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ŞEVVAL FİDAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Nurcan ALPÜRAN KOCABIYIK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için dersin amacı; Özgül öğrenme bozukluğunu öğrenerek terapi uygulamaları yapar. Bu ders, öğrencilerin özgül öğrenme bozukluklarının tanı, değerlendirme ve müdahale yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: | Özgül öğrenme bozuklukları: tanım ve kavramlar, alt grupları ve özellikleri; disleksi ve disgrafi tanımları; dil becerileri ve üst dil becerilerinin gelişim süreçleri; okuma ve yazmanın gelişimi; gelişimsel ve edinilmiş disleksi, disgrafi ve diskalkuli; disleksi ve disgrafide kuram ve yaklaşımlar; disleksi, disgrafi ve diskalkulide değerlendirme ve ayırıcı tanı yöntemleri; terapi yaklaşımları; terapi araçlarının geliştirilmesi; vaka incelemeleri ve uygulamalı çalışmalar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Özgül Öğrenme Bozukluklarına Giriş Özgül Öğrenme Teorileri Özgül Öğrenme Bozuklukları ve Beyin Okuma süreçleri ve Disleksi için Kırmızı Bayraklar, Disleksinin Erken İşaretleri Dil ve Konuşma Terapistlerinin Rolü/ Dil ve Konuşma Terapistleri Disleksi Hakkında Neler Bilmeli? Disgrafi ve Diskalkuli Fonolojik İşlemler Disleksi’de Müdahale Yaklaşımları Öğrenci Müdahale Programı 2) Beyin-dil ilişkilerini açıklar 3) Özgül öğrenme bozukluğu alt gruplarını tanımlar. 4) Disleksinin nörobiyolojik temellerini açıklar. 5) Disleksi tanı ve tedavisinde dil ve konuşma terapisitinin rolünü açıklar. 7) Terapi planı hazırlar ve uygular. 8) Fonolojik İşlemleri tanımlar. 9) Özgül Öğrenme Bozukluğunu tanımlar. 10) Dil ve Konuşma Terapistleri Disleksi Hakkında Neler Bilmeli? bilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Özgül Öğrenme Bozukluğuna Giriş | |
2) | Özgül Öğrenme Bozukluğu: Tanımlar ve Kavramlar | |
3) | Özgül Öğrenme Bozukluğunun Alt Grupları ve Özellikleri | |
4) | Disleksi, disgrafi, diskalkuli: Tanımlar ve özellikler | |
5) | Beyin, okuma ve disleksi | |
6) | Disleksinin nörobiyolojik temelleri | |
7) | Dislekside Genetik ve Sinirbilim Araştırmaları | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Disleksi ve dil | |
10) | Disleksi tanısı | |
11) | Disleksinin ayırıcı tanısı | |
12) | Disleksi Tanısında Dil ve Konuşma Terapisterinin Rolü | |
13) | Disleksi yönetimi | |
14) | Disleksi yönetiminde dil ve konuşma terapistinin rolü | |
15) | Güncel disleksi araştırmaları | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Fletcher M.J., Lyon G.R. (2007) Learning disabilities (2nd Ed.) From Identification to Intervention Milne D. (2000) Teaching the Brain to Read. |
Diğer Kaynaklar: | Dersin sorumlu hocası tarafından oluşturulan ppt sunumları. Derste kullanılan sunumlar, anlatılacak dersten birkaç gün önce öğrencilere dersin sorumlusu tarafından sınıf temsilcisi aracılığı ile gönderilecek veya sisteme yüklenecektir. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||||||
1) -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |||||||||||||||
2) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||||||
3) Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. | |||||||||||||||
4) Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir. | |||||||||||||||
5) Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | |||||||||
6) Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır. | |||||||||||||||
7) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
8) Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır. | |||||||||||||||
9) İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | |||||||||||||||
10) Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
11) Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır. | |||||||||||||||
12) Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar. | |||||||||||||||
13) Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar. | |||||||||||||||
14) Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır. | 2 |
1) | -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
2) | Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | |
3) | Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. | |
4) | Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir. | |
5) | Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular. | |
6) | Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır. | |
7) | Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |
8) | Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır. | |
9) | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | |
10) | Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır. | |
11) | Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır. | |
12) | Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar. | |
13) | Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar. | |
14) | Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Laboratuvar | 9 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 8 | 35 |
Ödevler | 5 | 25 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 122 |