Diyaliz | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | DIY204 | ||||
Ders İsmi: | Diyaliz Hastalarında Bakımve Beslenme İlkeleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. NESLİŞAH YAŞAR KARTAL | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Neslişah YAŞAR KARTAL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Diyaliz hastalarında sağlıklı beslenmeye yönelik yaklaşımlar öğrenmek |
Dersin İçeriği: | Sağlıklı yaşam için beslenme, Karbonhidratlar, Proteinler, Yağlar, Su, Posa, Vitaminler, Mineraller, Dializ Hastalıklarında Besin ve Besi Öğeleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık bakım sistemi içinde diyaliz teknikerinin rol ve sorumluluklarını açıklayabilir. 2) Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir. 3) Beslenmenin temel ilkelerini bilerek böbrek hastalıklarında beslenme değerlendirmesi yapabilir 4) Hasta bakım sürecini insan ve temel gereksinimleri doğrultusunda tasarlayabilir. 5) Hasta bakım sürecinde karşılaştığı sorunlarda eleştirel düşünme becerisini kullanabilir. 6) Hasta kabulü ve taburculuğundaki sorumluluklarını gerçekleştirebilir. 7) Hasta güvenliğinin önemser. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Beslenme, Besin, Besin Öğelerine Genel Giriş | |
2) | Karbonhidratlar | |
3) | Proteinler | |
4) | Yağlar | |
5) | Vitaminler | |
6) | Mineraller | |
7) | Posa | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Su | |
10) | Böbrek Hastalarında Diyet | |
11) | Hemodiyaliz ve Periton Hastalarında Diyet | |
12) | Diyaliz Hastalarında Bakım ve Hemşirelik Süreci-I | |
13) | Diyaliz Hastalarında Bakım ve Hemşirelik Süreci-II | |
14) | Böbrek Transplantasyonu Yapılmış Hastalarda Diyet | |
15) | Ders Değerlendirmesi | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Mahan, K L, Krause's Food, Nutrition and Diet Therapy, 2012 Alphan ET, Hastalıklarda Beslenme Tedavisi , 2017 |
Diğer Kaynaklar: | Mahan, K L, Krause's Food, Nutrition and Diet Therapy, 2012 Alphan ET, Hastalıklarda Beslenme Tedavisi , 2017 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | 2 |
2) | Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
3) | Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | 1 |
4) | Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | 1 |
5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | 1 |
6) | Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | 2 |
7) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 1 |
8) | Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | 1 |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
11) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | 1 |
13) | Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | 3 |
14) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 84 |
Ödevler | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 116 |