DIY204 Diyaliz Hastalarında Bakımve Beslenme İlkeleriİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar DiyalizÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diyaliz

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIY204
Ders İsmi: Diyaliz Hastalarında Bakımve Beslenme İlkeleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. NESLİŞAH YAŞAR KARTAL
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Neslişah YAŞAR KARTAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Diyaliz hastalarında sağlıklı beslenmeye yönelik yaklaşımlar öğrenmek
Dersin İçeriği: Sağlıklı yaşam için beslenme, Karbonhidratlar, Proteinler, Yağlar, Su, Posa, Vitaminler, Mineraller, Dializ Hastalıklarında Besin ve Besi Öğeleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık bakım sistemi içinde diyaliz teknikerinin rol ve sorumluluklarını açıklayabilir.
2) Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
3) Beslenmenin temel ilkelerini bilerek böbrek hastalıklarında beslenme değerlendirmesi yapabilir
4) Hasta bakım sürecini insan ve temel gereksinimleri doğrultusunda tasarlayabilir.
5) Hasta bakım sürecinde karşılaştığı sorunlarda eleştirel düşünme becerisini kullanabilir.
6) Hasta kabulü ve taburculuğundaki sorumluluklarını gerçekleştirebilir.
7) Hasta güvenliğinin önemser.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Beslenme, Besin, Besin Öğelerine Genel Giriş
2) Karbonhidratlar
3) Proteinler
4) Yağlar
5) Vitaminler
6) Mineraller
7) Posa
8) Ara Sınav
9) Su
10) Böbrek Hastalarında Diyet
11) Hemodiyaliz ve Periton Hastalarında Diyet
12) Diyaliz Hastalarında Bakım ve Hemşirelik Süreci-I
13) Diyaliz Hastalarında Bakım ve Hemşirelik Süreci-II
14) Böbrek Transplantasyonu Yapılmış Hastalarda Diyet
15) Ders Değerlendirmesi
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mahan, K L, Krause's Food, Nutrition and Diet Therapy, 2012 Alphan ET, Hastalıklarda Beslenme Tedavisi , 2017
Diğer Kaynaklar: Mahan, K L, Krause's Food, Nutrition and Diet Therapy, 2012 Alphan ET, Hastalıklarda Beslenme Tedavisi , 2017

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. 1 1 1 1 2 2 2
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. 1 1 1 1 2 2 2
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. 1 1 1 1 2 3 2
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. 1 1 1 1 2 2 2
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. 1 1 1 1 1 1 1
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. 1 1 1 1 2 2 2
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. 1 1 1 1 1 1 1
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. 1 1 1 1 1 1 1
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. 1 1 1 1 1 1 1
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 1 1 1 1 1 1
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 1 1 1 1 1 1 1
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. 1 1 1 1 1 1 1
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. 1 1 1 1 3 3 3
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 1 1 1 1 1 1 1
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 1 1 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. 2
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. 1
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. 1
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. 1
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. 1
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. 2
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. 1
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. 1
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. 1
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 1
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. 1
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. 3
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 1
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 40
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 84
Ödevler 2 2
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 116