Diyaliz | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | DIY106 | ||||
Ders İsmi: | Diyaliz 2 | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. SERPİL DİNÇLER | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Serpil Dinçler | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Hemodiyaliz işlemi, işlem öncesi hazırlık, işlem sırasında oluşabilecek klinik durumları hakkında bilgi sahibi olmak ve tıbbi müdahale yöntemlerini öğrenmek, diyaliz işlemini sonlandırmak, diyaliz ile ilgili medikal tedavilerin uygulanması ve kayıt edilmesi, diyaliz işlemi ile ilgili laboratuvar tetkiklerinin uygun şekilde alınması, hesaplamaların yapılması ve kayıt edilmesi , öğrencilerin bilgi düzeylerinin artırılması |
Dersin İçeriği: | Diyaliz işlemi, diyaliz hastası bakımı ve takibi, diyaliz öncesinde ve sonrasında oluşan klinik durumlar, damar erişim yolları uygulaması ve damar yolu bakımı, diyalizde ilaç uygulama, diyalizde rutin sorunların çözümüne katkı sağlama |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hemodiyaliz hastalarının kuru ağırlığını hesaplar. 2) Hemodiyalizde kullanılacak damar yolları ve kataterleri açıklar. 3) Diyaliz membranlarının özelliklerini bilir, AV setler ve fistül iğnelerini doğru bir şekilde seçer. 4) Hemodiyaliz cihazı kullanımı ve kontrol mekanizmalarını tanır. 5) Diyaliz hastalarından alınacak tahlilleri bilir, numune alma işlemini gerçekleştirir, sonuçların iyileştirilmesi için neler yapılacağını hastaya açıklar. 6) Pıhtılaşmanın olası nedenlerini ve pıhtılaşmayı hızlandıran faktörleri bilir, pıhtılaşmanın önlenmesi için uygulanacak antikoagülasyon yöntemlerini sıralar. 7) Hemodiyaliz esnasında oluşabilecek akut komplikasyonları bilir ve bunlara uygun müdahale yöntemlerini uygular. 8) Çocuklar ve gebelerin diyaliz sürecinin takibini yapar. 9) Hemodiyaliz hastalarının diyetlerinin düzenlenmesini yapar, diyet tedavisinin amaçları beslenme değerlendirilmesinde kullanılan laboratuvar testleri ve takibini açıklar. 10) Hemodiyaliz hastalarında eritropoetin hormonu tedavisi, aneminin önlenmesi ve ilaç kullanımı hakkında bilgi sahibidir, hastaları ve hasta yakınlarını da bu konuda bilgilendirir. 11) Periton diyalizi türlerini, uygun hastaya uygun yöntemin belirlenmesi ve hastalarda oluşabilecek sorunları tanır. 12) Böbrek nakli ve uygun donör seçimi konusunu tanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hemodiyalizde kan basıncı ve kuru ağırlık kavramı | |
2) | Antikoagülan uygulaması | |
3) | Diyaliz hastalarında yapılan tetkikler, sonuçların iyileştirilmesi | |
4) | Hemodiyaliz komplikasyonları ve uygulanan tedaviler | |
5) | Çocuklarda diyaliz | |
6) | Yaşlı hastalarda diyaliz | |
7) | Gebelerde diyaliz | |
8) | Vize sınavı haftası | |
9) | Diyaliz hastaların tedavisinde kullanılan idame sıvılar | |
10) | Sıvı elektrolit dengesi 1 | |
11) | Sıvı elektrolit dengesi 2 | |
12) | Asit baz dengesi, kan gazı okuma | |
13) | Hemodiyalizde beslenme | |
14) | Diyaliz ve hepatit | |
15) | Hemodiyaliz hastalarında kullanılan ilaçlar | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Hocanın ders notu |
Diğer Kaynaklar: | Instructor's grade |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | |||
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |||
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | 3 |
2) | Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
3) | Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | 1 |
4) | Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | 1 |
5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | 1 |
6) | Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | 2 |
7) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 1 |
8) | Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | 1 |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
11) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | 1 |
13) | Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | 2 |
14) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 88 |
Sunum / Seminer | 7 | 7 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 140 |