DIY103 Nefrolojiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar DiyalizÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diyaliz

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIY103
Ders İsmi: Nefroloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. NESLİŞAH YAŞAR KARTAL
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Neslişah YAŞAR KARTAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı Nefroloji hakkında temel bilgilerin öğretilmesi, Üriner Sistem ile ilgili hastalıklar, Kronik Böbrek Yetmezliği hastalığının hazırlayıcı nedenlerini, tanı ve tedavi yöntemlerini, hemodiyaliz, periton diyalizi, tedavi yöntemleri, belirtileri, tanı yöntemleri, tedavi, prognozu ve komplikasyonları hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği: • Böbreğin anatomisi ve fizyolojisi
• Nefroloji hastasının değerlendirilmesi
• Sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesi bozuklukları
• Hipertansiyon
• Glomeruler Hastalıklar
• Sistemik hastalıklarda böbrek tutulumu
• Akut Böbrek Yetmezliği
• Kronik Böbrek Yetmezliği
• İdrar yolu enfeksiyonları
• Renal replasman tedavileri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Böbreğin yapısı ve fizyolojisini tanır.
2) Nefroloji hastalarının tanıma ve değerlendirmesini yapar.
3) Kronik böbrek yetmezliği nedenleri, tanı ve tedavisini açıklar.
4) Kronik böbrek yetmezliğine neden olan hastalıkları, böbreğin korunmasını açıklar.
5) Kronik böbrek yetmezliğinde ilaç kullanımı, konservatif tedaviler ve gelişebilecek enfeksiyonları tanır.
6) Renal replasman tedavilerini tanır.
7) Hemodiyaliz ve periton diyalizi tanı ve tedavi yöntemleri, prognoz ve komplikasyonlarını tanır.
8) Böbrek nakli ve organ bağışı konularını açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Böbrek anatomisi ve fizyolojisi
3) Sıvı-Elektrolit ve Asit-Baz Dengesi Bozuklukları
4) Nefroloji Hastasının Değerlendirilmesi
5) Hipertansiyon
6) Glomerul Hastalıkları
7) Sistemik Hastalıklarda Böbrek Tutulumu
8) Ara Sınav
9) İdrar Yolu Enfeksiyonları
10) Akut Böbrek Yetmezliği
11) Kronik Böbrek Yetmezliği I
12) Kronik Böbrek Yetmezliği II
13) Renal Replasman Tedavileri I
14) Renal Replasman Tedavileri II
15) Ders sonu değerlendirme
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hocanın ders notu
Yeniçerioğlu, Y,. (ed). (2019). Temel Nefroloji. İstanbul:Güneş.
Yürügen, B,.(ed) (2015). Diyaliz Teknikerleri İçin Nefroloji Kitabı. Ankara:Akademisyen.
Diğer Kaynaklar: Hocanın ders notu- Instructor's grade
Yeniçerioğlu, Y,. (ed). (2019). Temel Nefroloji. İstanbul:Güneş.
Yürügen, B,.(ed) (2015). Diyaliz Teknikerleri İçin Nefroloji Kitabı. Ankara:Akademisyen.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. 2 2 2 2 2 2 2 2
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. 2 3 2 2 2 1 2 2
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. 2 3 2 2 2 1 2 2
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. 1 2 2 2 3 2 2 2
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. 2 3 3 3 3 3 3 3
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. 1 2 1 2 2 1 1 1
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. 1 1 1 1 1 1 1 1
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. 1 1 1 1 1 1 1 1
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 1 1 1 1 1 1 1
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 1 1 1 1 1 1 1 1
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. 1 1 1 1 1 1 1 1
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. 1 2 2 2 2 2 2 2
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 1 1 1 1 1 1 1 1
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 1 1 1 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. 2
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. 3
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. 1
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. 1
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. 1
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. 2
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. 1
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. 1
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. 1
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 1
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. 1
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. 1
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 1
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 119
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 160