Diyaliz | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | DIY102 | ||||
Ders İsmi: | Diyaliz Ekipman Kullanım ve Uygulamaları 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. SERPİL DİNÇLER | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Ezgi TAMER | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için bu dersin amacı; Temel beceriler konusunda (yaşam bulguları, IV kateterizasyon, kan alma, serum setleme, ilaç hazırlama ve ilaç dozu hesaplama), diyaliz makinalarının hazırlanması, kullanımı ve bakımı konusunda yeterli bilgi ve beceriye sahip olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Yaşam Bulguları Ölçümü (Ateş, Nabız, Solunum, Kan basıncı, SPO2), IV Katater takma ve Bakımı, Kan alma, Serum Setleme, İlaç Hazırlama ve İlaç Dozu Ayarlanması, Diyaliz Sistemleri, Su Arıtma Sistemleri, Ters Ozmoz Sistemleri, Diyaliz Makinası, Sorun ve Çözümleri, Diyaliz Makinası Temel Özellikleri, Diyaliz Makinası Sıvı Devresi, Single Needle Diyaliz Sistemi, Hemofiltrasyon ve Hemodiafiltrasyon Temel Özellikleri, Na ve UF Profilleri, Diyaliz Makinası Dezenfeksiyon sistemleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Diyaliz makinaları ve ekipmanları ve bunların işleyişini tanır. 2) Hemodiyaliz makinalarını hazırlar, dezenfeksiyon ve bakımını yapar.. 3) Hemodiyaliz makinasını, hekim istemi doğrultusunda, hastanın tedavisine uygun ve etkili olarak kullanır. 4) Hemodiyaliz tedavisinde su arıtma sistemini tanır. 5) Su arıtma sisteminin günlük ve diğer takiplerini yapar. 6) Su arıtma sisteminde hemodiyaliz işlemi sırasında ve sonrasında ortaya çıkan sorunlara çözüm üretir. 7) Diyaliz tedavisi sırasında ya da sonrasında hemodiyaliz cihazında oluşan sorunlara çözüm üretir. 8) Yaptığı uygulamaların hastaların yaşam süresi ve kalitesini doğrudan etkilediğini bilir ve buna göre hareket eder. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş, Tanıtımı, Dersin Amacı ve Öğrenim Hedefleri | |
2) | Yaşam Bulgularının Alınması ve Değerlendirilmesi- (Ateş, Nabız, Solunum, Kan Basıncı, SPO2) | |
3) | İntravenöz Uygulamalar- Kan alma- IV Katater Takma | |
4) | Enteral ve Parenteral İlaç Uygulamaları- (Serum Seti Hazırlama, İlaç Hazırlama, İlaç Dozu Hesaplama) | |
5) | Hemodiyaliz İşleminde Kullanılan Malzemeler | |
6) | Hemodiyalizde Su Kalitesi ve Önemi Hemodiyaliz Merkezlerinde Kullanılan Su Arıtma Teknikleri | |
7) | Ters Ozmos Su Arıtma Sistemi Online Su Arıtma Sistemi Çift Membranlı Ters Ozmoz Su Arıtma Sistemi | |
8) | Vize | |
9) | HD Makineleri Vücut Dışı Kan Dolaşım Sistemi HD Makineleri Sıvı Devresi | |
10) | HD Makinesinin Diyalizat Sıvısı Hazırlaması | |
11) | HD Makinesinde Özel Tedavi Seçenekleri | |
12) | HD Makinesi Yıkama Programları | |
13) | Hemodiyalizde İşleminde Kullanılan Araç-Gereçler | |
14) | Hemodiyaliz Uygulaması | |
15) | HD Makinesinde Görülen Alarmlar ve Yönlendirmeler | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Hocanın ders notu |
Diğer Kaynaklar: | Instructor's grade |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |||||||
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | |||||||
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | 2 |
2) | Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
3) | Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | 3 |
4) | Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | 1 |
5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | 1 |
6) | Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | 3 |
7) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 1 |
8) | Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | 1 |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
11) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | 1 |
13) | Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | 1 |
14) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuvar | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Uygulama | 13 | 78 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 140 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 248 |