Diyaliz | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | DIY101 | ||||
Ders İsmi: | Diyaliz 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. SERPİL DİNÇLER | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Serpil Dinçler | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için bu dersin amacı; Hemodiyaliz uygulamasını yapabilmesi, işlem öncesi hazırlık yapabilmesi, işlem sırasında oluşabilecek komplikasyonlar hakkında bilgi sahibi olabilmesi ve müdahele edebilmesi, hemodiyalizin sonlandırılması işleminin gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Diyaliz işlemi, diyaliz ekipmanları, fizyolojik prensipler, diyaliz hastası bakımı ve takibi, diyaliz işlemi ve öncesinde oluşan komplikasyonlar, damar erişim yolları, komplikasyonları ve bakımı, Periton diyalizi temel ilke ve kavramları, |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Diyaliz uygulama alanlarında hasta ve çalışan güvenliği konularını sınıflar. 2) Hemodiyaliz cihazı ve ekipmanlarını bilir ve bunların hazırlanması işlemini yapar. 3) Hemodiyaliz uygulaması yapar. 4) Diyaliz ekipmanlarını ve bu ekipmanların işlevleri tanır. 5) Diyalizde işlem öncesi hazırlıkları yapar. 6) İşlem sırasında oluşabilecek komplikasyonları sıralar. 7) Diyalizde oluşabilecek komplikasyonlara yönelik müdahaleleri bilir ve uygular. 8) Hemodiyalizin takip ve sonlandırma işlemlerini yapar. 9) Periton diyalizi temel ilke ve kavramlarını tanır. 10) Periton diyalizinde oluşabilecek komplikasyonları bilir ve bunlara uygun müdahale yöntemlerini uygular. 11) Böbrek nakli konusunu açıklar 12) Diyaliz merkezlerinin fiziki özelliklerini ve diyaliz uygulamaları hakkındaki mevzuatı açıklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş, Dersin Amacı ve Öğrenim Hedefleri | |
2) | Diyalize Giriş | |
3) | Renal Replasman Tedavi Yöntemlerinin Tanıtılması/Tarihçeleri | |
4) | Hemodiyalizin fizyolojik prensipleri | |
5) | Hemodiyaliz uygulaması için yeterlilik | |
6) | Diyaliz endikasyonları | |
7) | Akut diyaliz, kronik diyaliz kavramları | |
8) | Ara sınav haftası | |
9) | Akut Böbrek Yetmezliği ve Kronik Böbrek Yetmezliği | |
10) | Hemodiyalizde damar erişim yolları, komplikasyonlar | |
11) | Hemodiyaliz hastalarında fiziksel muayene | |
12) | Hemodiyaliz öncesi hasta hazırlığı | |
13) | Hemodiyaliz cihazı ve kullanılan araç gereçler | |
14) | Hemodiyaliz membranları av setler ve av fistül iğneleri | |
15) | Hemodiyaliz sonrası hasta bakımı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Hocanın ders notu |
Diğer Kaynaklar: | -Hocanın ders notu |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |||
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |||
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | 3 |
2) | Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
3) | Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | 1 |
4) | Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | 1 |
5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | 1 |
6) | Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | 2 |
7) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 1 |
8) | Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | 1 |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
11) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | 1 |
13) | Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | 2 |
14) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 108 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 151 |