Ders Kodu: | COE303 | ||||
Ders İsmi: | İşletim Sistemleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. AMIR SEYYEDABBASI | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Hüsamettin OSMANOĞLU | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, işletim sistemleri ve işlem yönetimi, bellek yönetimi, dosya sistemleri ve giriş/çıkış yönetimi gibi temel kavramları içeren geniş bir konu yelpazesini kapsar. Öğrenciler daha sonra işlem yönetimine daha derinlemesine girerek işlem zamanlama, işlem senkronizasyonu ve süreçler arası iletişim konularını öğrenirler. Ayrıca, sanal bellek, bellek tahsisi, bellek koruması ve sayfalama algoritmaları da dahil olmak üzere bellek yönetimini öğrenirler. Ders, dosya sistemleri bölümünde dosyaların, dizinlerin ve depolama cihazlarının organizasyonu ve yönetimini kapsar. Giriş/çıkış yönetimi bölümünde öğrenciler, aygıt sürücüleri, aygıt yönetimi ve giriş/çıkış işlemleri hakkında bilgi edinirler. Güvenlik ve koruma bölümü, erişim kontrolü, kimlik doğrulama ve işletim sistemleri tarafından kullanılan diğer güvenlik tekniklerini kapsar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, modern bilgisayar işletim sistemlerini yapılandırmak için kullanılan temel kavramlar ve temel prensiplere giriş yapar. Ana konular arasında süreçler, iş parçacıkları ve eşzamanlı programlama, süreç zamanlaması ve iletişim bulunur. Ayrıca farklı örneklerle süreç senkronizasyonunu ve son olarak kilitlenmeleri kapsar. Bunun yanı sıra, bellek yönetimi ve bellek sanallaştırma da ele alınır. Son olarak, dosya yönetimi, işletim sisteminin güvenliği ve koruması açıklanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Modern bilgisayar işletim sistemlerinin temel kavramlarını ve prensiplerini anlamak. 2) İletişim, senkronizasyon ve kilitlenme (tespit ve kaçınma) dahil olmak üzere işbirliği process kavramını anlayın. 3) Farklı dosya sistemlerinde dosyaların, dizinlerin ve depolama cihazlarının organizasyonunu ve yönetimini anlamak. 4) İşlem (process) yönetimi ve planlama sorunlarına ilişkin içgörü geliştirin. 5) Bellek Yönetimi ve sanal Belleğin temel ilkelerini anlayın. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İşletim Sistemlerine Giriş | |
2) | İşletim Sistemi Yapıları | |
3) | Süreçler (Processes ) | |
4) | İş Parçacıkları ve Eşzamanlılık (Threads & Concurrency) | |
5) | CPU Zamanlaması | |
6) | Senkronizasyon Araçları | |
7) | Senkronizasyon Araçları ve Senkronizasyon Örnekleri | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Kilitlenmeler | |
10) | Ana Bellek | |
11) | Ana Bellek - Sayfalama | |
12) | Sanal Bellek (Virtual Memory ) | |
13) | Yığın Depolama ve Dosya Sistemi Arayüzü | |
14) | Dosya Sistemi Uygulaması |
Ders Notları / Kitaplar: | Abraham Silberschatz, Peter B. Galvin, Greg Gagne - Operating System Concepts, 10th Edition (Wiley) |
Diğer Kaynaklar: | https://codex.cs.yale.edu/avi/os-book/OS10/index.html |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 10 |
Ödev | 3 | % 10 |
Projeler | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | ||||
Laboratuvar | 10 | 2 | 20 | ||||
Uygulama | 1 | 0 | 0 | ||||
Arazi Çalışması | 1 | 0 | 0 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 0 | 0 | ||||
Proje | 1 | 5 | 5 | ||||
Ödevler | 4 | 3 | 12 | ||||
Küçük Sınavlar | 4 | 2 | 8 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Final | 1 | 20 | 20 | ||||
Toplam İş Yükü | 153 |