Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | COE303 | ||||
Ders İsmi: | İşletim Sistemleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. EMİR SEYYEDABBASİ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Hüsamettin OSMANOĞLU | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, işletim sistemleri ve işlem yönetimi, bellek yönetimi, dosya sistemleri ve giriş/çıkış yönetimi gibi temel kavramları içeren geniş bir konu yelpazesini kapsar. Öğrenciler daha sonra işlem yönetimine daha derinlemesine girerek işlem zamanlama, işlem senkronizasyonu ve süreçler arası iletişim konularını öğrenirler. Ayrıca, sanal bellek, bellek tahsisi, bellek koruması ve sayfalama algoritmaları da dahil olmak üzere bellek yönetimini öğrenirler. Ders, dosya sistemleri bölümünde dosyaların, dizinlerin ve depolama cihazlarının organizasyonu ve yönetimini kapsar. Giriş/çıkış yönetimi bölümünde öğrenciler, aygıt sürücüleri, aygıt yönetimi ve giriş/çıkış işlemleri hakkında bilgi edinirler. Güvenlik ve koruma bölümü, erişim kontrolü, kimlik doğrulama ve işletim sistemleri tarafından kullanılan diğer güvenlik tekniklerini kapsar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, modern bilgisayar işletim sistemlerini yapılandırmak için kullanılan temel kavramlar ve temel prensiplere giriş yapar. Ana konular arasında süreçler, iş parçacıkları ve eşzamanlı programlama, süreç zamanlaması ve iletişim bulunur. Ayrıca farklı örneklerle süreç senkronizasyonunu ve son olarak kilitlenmeleri kapsar. Bunun yanı sıra, bellek yönetimi ve bellek sanallaştırma da ele alınır. Son olarak, dosya yönetimi, işletim sisteminin güvenliği ve koruması açıklanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Modern bilgisayar işletim sistemlerinin temel kavramlarını ve prensiplerini anlamak. 2) İletişim, senkronizasyon ve kilitlenme (tespit ve kaçınma) dahil olmak üzere işbirliği process kavramını anlayın. 3) Farklı dosya sistemlerinde dosyaların, dizinlerin ve depolama cihazlarının organizasyonunu ve yönetimini anlamak. 4) İşlem (process) yönetimi ve planlama sorunlarına ilişkin içgörü geliştirin. 5) Bellek Yönetimi ve sanal Belleğin temel ilkelerini anlayın. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İşletim Sistemlerine Giriş | |
2) | İşletim Sistemi Yapıları | |
3) | Süreçler (Processes ) | |
4) | İş Parçacıkları ve Eşzamanlılık (Threads & Concurrency) | |
5) | CPU Zamanlaması | |
6) | Senkronizasyon Araçları | |
7) | Senkronizasyon Araçları ve Senkronizasyon Örnekleri | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Kilitlenmeler | |
10) | Ana Bellek | |
11) | Ana Bellek - Sayfalama | |
12) | Sanal Bellek (Virtual Memory ) | |
13) | Yığın Depolama ve Dosya Sistemi Arayüzü | |
14) | Dosya Sistemi Uygulaması |
Ders Notları / Kitaplar: | Abraham Silberschatz, Peter B. Galvin, Greg Gagne - Operating System Concepts, 10th Edition (Wiley) |
Diğer Kaynaklar: | https://codex.cs.yale.edu/avi/os-book/OS10/index.html |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
2) Bir sistemi, süreci veya ürünü ekonomik, çevre, sosyo-politik, etik, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik ile ilişkili gerçekçi koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
3) Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme; çözüm için gerekli yöntemi seçme ve uygulama becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknikleri geliştirme, seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
5) Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
6) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
8) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
9) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
11) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
12) Proje yönetimi ve risk yönetimi uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ölçekte çevre, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında bilgi ve farkındalığa sahiptir. | |||||||||||||||
14) İstenen ihtiyaçları karşılamak ve verilen bir hesaplama problemini çözmek amacıyla bir bilgisayar sistemi, bileşeni ya da algoritmasını tasarlama, gerçekleme, test etme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
15) Türevsel denklemler, integral hesapları, doğrusal cebir, mantık, cebir, kombinasyon ve grafik teorisi içerecek şekilde ileri matematik eğitimi ile birlikte, bilgisayar mühendisliğinde veri yapıları ve algoritmalar, programlama dilleri, dijital mantık tasarımı, dijital sistem tasarımı, bilgisayar mimarisi, işletim sistemleri, mikroişlemci sistem tasarımı, yapay zeka, makine öğrenmesi ve kriptografi mühendisliği alanlarını kapsayan mühendislik eğitimine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahiptir. | 1 |
2) | Bir sistemi, süreci veya ürünü ekonomik, çevre, sosyo-politik, etik, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik ile ilişkili gerçekçi koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine sahiptir. | 1 |
3) | Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme; çözüm için gerekli yöntemi seçme ve uygulama becerisine sahiptir. | 1 |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknikleri geliştirme, seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | 2 |
5) | Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. | 1 |
6) | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | 2 |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir. | 2 |
8) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 1 |
9) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | 1 |
10) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | 2 |
11) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | 2 |
12) | Proje yönetimi ve risk yönetimi uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir. | 1 |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ölçekte çevre, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında bilgi ve farkındalığa sahiptir. | 1 |
14) | İstenen ihtiyaçları karşılamak ve verilen bir hesaplama problemini çözmek amacıyla bir bilgisayar sistemi, bileşeni ya da algoritmasını tasarlama, gerçekleme, test etme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | 2 |
15) | Türevsel denklemler, integral hesapları, doğrusal cebir, mantık, cebir, kombinasyon ve grafik teorisi içerecek şekilde ileri matematik eğitimi ile birlikte, bilgisayar mühendisliğinde veri yapıları ve algoritmalar, programlama dilleri, dijital mantık tasarımı, dijital sistem tasarımı, bilgisayar mimarisi, işletim sistemleri, mikroişlemci sistem tasarımı, yapay zeka, makine öğrenmesi ve kriptografi mühendisliği alanlarını kapsayan mühendislik eğitimine sahiptir. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 10 |
Ödev | 3 | % 10 |
Projeler | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | ||||
Laboratuvar | 10 | 2 | 20 | ||||
Uygulama | 1 | 0 | 0 | ||||
Arazi Çalışması | 1 | 0 | 0 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 0 | 0 | ||||
Proje | 1 | 5 | 5 | ||||
Ödevler | 4 | 3 | 12 | ||||
Küçük Sınavlar | 4 | 2 | 8 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Final | 1 | 20 | 20 | ||||
Toplam İş Yükü | 153 |