Dersin Amacı: |
Antropolojinin konusu, yöntemi ve antropolojinin alt disiplinleri hakkında öğrenciyi bilgi sahibi kılmak; insanın biyo-kültürel evrimini, biyolojik çeşitliliğini açıklayabilmelerini sağlamak;
kültür kavramını ve kültürel süreçleri öğrenerek, ekonomik antropoloji, siyasal antropoloji, uygulamalı antropoloji kavramlarının önemini anlamaları hedeflemek.
|
Dersin İçeriği: |
Antropolojinin konusu, yöntemi ve antropolojinin alt disiplinleri, evrim (tekâmül) teorisinin tarihsel gelişimi, biyolojik çeşitlenmeye yol açan süreçler, insanın biyo-kültürel evrimi, insanın biyolojik çeşitliliği, insanda büyüme ve gelişme, kültür kavramı ve kültürel süreçler, sosyal/kültürel antropoloji kuramları, akrabalık sistemleri ve toplumsal cinsiyet, ekonomik antropoloji, siyasal antropoloji, uygulamalı antropoloji. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Antropoloji bilminin tanımı. Antropolojinin kendi içinde çeşitleri: Fizikî Antropoloji, Kültürel Antropoloji {bilhassa toplumların mukayeseleri (eski & yeni) üzerinde durur}.Etnoğrafi {yazıdan habersiz (ümmî) toplulukları inceler}. Etnoloji {iptidaî (ilkel) toplulukları birbirleriyle karşılaştırır}.
Ön-bilgiler: (Kabaca) önkoşul-doğa tarihi: Paleolithic, mesolithic, neolithic dönemler ve ardından maden devri (bakır , tunç, demir). Glacial (buzul) devirleri ve göçleri kolaylaştıran ara dönemler.
Medeniyet evrelerinin, avcı-toplayıcı dönem, bahçe tarımı, tarla tarımı, hayvancılık, ticaret kapitalizmi, sanayi devrimi ve sanayi sonrası dönem şeklinde ayrılması.
Günümüzde Kalahari Çölü’ndeki avcı-toplayıcılar.
|
ppt yansılar |
2) |
Portraits of prominent anthropologists: Herodot, Marco Polo, Evliya Çelebi, Marcel Mauss, Henri Hubert, Franz Uri Boas, A.R. Radcliffe-Brown, Claude Lévi-Strauss, Bronisław Kasper Malinowski, Margaret Mead, Paul Stirling (Turkish village studies), Julian Haynes Stewart, Eric Robert Wolf, Roy Rappaport, Carol Lowery Delaney (also Turkish village studies).
Turkish Anthropology: Âfet İnan, Şevket Aziz Kansu, Seniha Tunakan, Nermin Erdentuğ, Enver Y. Bostancı, Bozkurt Güvenç, Yaşar İşcan.
Önemli antropolog portreleri: Herodot, Marco Polo, Evliya Çelebi, Marcel Mauss, Henri Hubert, Franz Uri Boas, A.R. Radcliffe-Brown, Claude Lévi-Strauss, Bronisław Kasper Malinowski, Margaret Mead, Paul Stirling (Türk köyü çalışmaları), Julian Haynes Stewart, Eric Robert Wolf, Roy Rappaport, Carol Lowery Delaney (yine Türk köyü çalışmaları).
Türk Antropolojisi: Âfet İnan, Şevket Aziz Kansu, Seniha Tunakan, Nermin Erdentuğ, Enver Y. Bostancı, Bozkurt Güvenç, Yaşar İşcan.
|
ppt yansılar |
3) |
Büyüme ve safhaları {Scammon eğrileri, ilgili etmenler (genetik, hormonal kontrol, gıda, mevsim-iklim, hareket, sosyo-ekonomi, hastalık, duygusal durumlar)}. Bebekte Fontanel / Bıngıldak Yapısı, Bebekte Babinski Refleksi. |
ppt yansılar |
4) |
İnsanın intibakı(fenotipik ve genotipik; Golger, Bergman, Allen kuralları; cilt ve göz rengi mevzuu). |
ppt yansılar |
5) |
İlkel balıkçı topluluklar ve hususiyetleri. |
ppt yansılar |
6) |
Tekâmül (evrim)hususunda kronolojik sıra ile tarihsel görüşler
Eski Yunan Mitoloji Ve Felsefesi
Semavi Dinler Görüşler (14. Yy’a Kadar)
Rönesans (15-16. Yy)
Gelişme Ve İlerleme Doktrini (17. Yy)
Tabiata Yönelme (18. Yy)
Evrim Ve Varyasyon (19. Yy)
Fiziki Antropoloji (20. Yy)
|
ppt yansılar |
7) |
İnsan ırkları sorunsalına (mesele) kısacık & eleştirel bir bakış.
Adlî Antropoloji bağlamında yüzün inşası.
Primatlar: Eski Dünya Maymunları, Yeni Dünya Maymunları, özellikleri. Heterodentik dişlere bir bakış.
Louis Leakey’in (1903-1972) teşvikiyle; Jane Goodall şempanzeleri, Dian Fossey’in gorilleri çalışıp bilme kazandırmaları.
|
ppt yansılar |
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Antropolojik anatomi: (Kafatasında) Bregma, lambda noktaları; Frankfurt düzlemi; femur ve humerus kemikleri; cirnsler ve türler. |
ppt yansılar |
10) |
Kültürün yayılması: Belli bir toplumda kültürel yapılanma durağanlıktan çok uzaktır; bilâkis toplumlar birbirleriyle etkileşirler dahi. |
ppt yansılar |
11) |
Paleoantropoloji:
―İskelet Bilgisi
―Tarihlendirme Usûlleri
―Dendrokronoloji: Ağaç gövdesinde halkalar bulunur. Her biri bir seneyi gösterir.
14C Yöntemi (Yarılanma-ömrü tarih hesaplamalarına elverir).
40K/ 40Ar (Potasyum/Argon) Yöntemi: Bu daha çok volkanik kayalar üzerinde yapılabilir.
―Varve (Buzul sedimentleri): Buzulların yıllık erimesi neticesinde, bir göle sel halinde akması ve onla beraber muhitin toprak ve bitkisini taşıyarak oluşan özel tabakaların sayısı ile tayin edilir.
|
ppt yansılar |
12) |
—Arkeoloji ile Buluşma / Yöneşme
―Gömüt Çeşitleri [Gömü=Define; gömüt=Mezar]
-İnhumasyon (normal ceset gömü)
-İntramural (yerleşim içi)
-Extramural (yerleşim dışı)
-Kremasyon (yakma)
―Maddesel Kalıntılar
―Kemik Kalıntıları
―Kazı Tekniklerine Bir Bakış
|
ppt yansılar |
13) |
İnsaoğlunun tekâmülü (evrimi) mevzuu & ilgili iddialar, görüşler, nazariyeler, yakıştırmalar vs. |
ppt yansılar |
14) |
Geçiş ritleri (erginleme törenleri) ve bunların günümüz modern toplumuna yansımaları / kalıntıları. |
ppt yansılar |
15) |
Antropolojinin sanatla buluşması ve ünlü küçük dansçı heykel ve bibloları. |
ppt yansılar |
16) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. |
2 |
2) |
Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. |
2 |
3) |
Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. |
2 |
4) |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. |
2 |
5) |
Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
1 |
6) |
Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
2 |
7) |
Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. |
2 |
8) |
Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. |
2 |
9) |
Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. |
2 |
10) |
.Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. |
2 |
11) |
Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. |
2 |
12) |
Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. |
2 |
13) |
Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. |
1 |
14) |
Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. |
2 |
15) |
Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. |
2 |