Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE303
Ders İsmi: Hastane ve Sağlık Kuruluşlarında Çocuk
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ŞEBNEM GÜMÜŞCÜ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Gümüşçü
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere hastanede yatan çocukların gelişim özelliklerini, ruhsal durumlarını, çocuk, aile, personel etkileşimini, hastanede oyun ve oyun odalarını, hastane okullarını gözlemleme ve alana ilişkin uygulama yapma, çocuk ve aileleri hastaneye hazırlayıcı eğitim programı hazırlama, becerilerinin kazanımı amaçlanmaktadır. Ayrıca sağlık kuruluşlarından hizmet alacak çocuğun ailesine danışmanlık yapmak, sağlık kuruluşlarında çocukların gelişimlerine yönelik yapılabilecek çalışmalar ve sağlık problemi olan çocukların gelişimi ile ilgili yeterlilikler kazandırmayı hedefler.
Dersin İçeriği: Yatarak tedavi alan çocukların ruhsal durumları; çocuk, aile, personel etkileşimi, hastanede oyun ve oyun odaları, hastane okulları; çocuk ve aileleri hastaneye hazırlayıcı eğitim, çocuk gelişim takip üniteleri ve bu ünitelerde yapılan çalışmalar, gelişim takip ve değerlendirme teknikleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık sorunu olan çocuklar ve ailelerine yaklaşımların nasıl olması gerektiğini açıklar.
2) Sağlık kurum ve kuruluşlarında çocuk gelişimci mesleğinin görev ve sorumluluklarını açıklar.
3) Sağlık personeli, sağlık sorunu yaşayan çocuk, aile arasında iletişim ve yaklaşımların gelişim üzerindeki etkisini açıklar.
4) Sağlık sorunu olan çocukların tedavi öncesi, tedavi süreci ve tedavi sonrası süreçlerde aile ve sağlık personeline yönelik bilgilendirici hizmetlerin önemini açıklar.
5) Sağlık sorunu olan ve olmayan çocukların sağlıklı yaşam konusunda verici dokuman ve kaynaklar oluşturur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hastanede yatan çocuklarla ilgili tanımlar
2) Hastanede yatan bebeklere yaklaşım
3) Hastanede yatan okul öncesi dönem çocuklara yaklaşım
4) Hastanede yatan okul grubu çocuklara yaklaşım
5) Hastanede yatan ergene yaklaşım
6) Hastanede yatan çocukların ruhsal durumları
7) Çocuk, aile, personel etkileşimi
8) Ara sınav
9) Hastanede oyun ve oyun odaları
10) Hastane okulları
11) Çocuk ve aileleri hastaneye hazırlayıcı eğitim
12) Ölümcül hastalık ve çocuk
13) Hastanede yatan çocuk ve ailesinin hakları
14) Eve dönüş
15) Genel tekrar
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çocuk ve Hastane- Dr. Öğr.Üyesi Oğuz Emre Doç.Dr. Ayşegül Ulutaş Nobel-2019
Diğer Kaynaklar: Hastanede Çocuk ve Genç-Necate Baykoç Dönmez Gazi Kitabevi-2006
Ders notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur.
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır.
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır.
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir.
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir.
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar.
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır.
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır.
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur.
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır.
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar.
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir.
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir.
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. 2
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. 2
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. 3
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. 1
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 1
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 2
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. 3
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 3
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. 2
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. 2
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. 2
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. 2
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. 2
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. 2
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 12
Ödevler 6 12
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 52