Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı; çocuk sağlığı ve hastalıklarına ilişkin temel kavram, kuram ve ilkeleri, toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda çocuk yaş gruplarına göre irdeleyebilen, sağlık bakımının her aşamasında sağlıklı/hasta çocuğun ve ailesinin bakım gereksinimlerini profesyonel bütüncül bir yaklaşımla karşılayabilecek düzeyde bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Çocuk, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığın bozulduğu durumlarda bütüncül yaklaşımla çocuğun bakım gereksinimlerini karşılamaya yönelik bilgi ve uygulamalar. Çocuk sağlığı ve hastalıklarına ilişkin genel kavramlar, yenidoğan, büyüme gelişme ve bozuklukları, beslenme ve bozuklukları, organ ve sistemlere ilişkin bozukluklar/hastalıklar, büyüme gelişme takibi ve ölçümleri |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Çocuklarda büyüme takibi ve antropometrik ölçümler |
Ders notları ve kaynaklar |
2) |
Çocuklarda pubertenin tanımı ve takibi |
Ders notları ve kaynaklar |
3) |
Çocuklarda hastalık belirtileri |
Ders notları ve kaynaklar |
4) |
Çocuklarda hastane ve yatmaya tepkiler |
Ders notları ve kaynaklar |
5) |
Çocuklarda beslenme ve iştahsız çocuğa yaklaşım |
Ders notları ve kaynaklar |
6) |
Öksüren çocuk ve astımlı çocuk |
Ders notları ve kaynaklar |
7) |
Ara sınav |
|
8) |
Çocuklarda kusma ve ishal |
Ders notları ve kaynaklar |
9) |
Çocuklarda postür ve yürüyüş bozuklukları |
Ders notları ve kaynaklar |
10) |
Çocuklarda akut ve kronik alerjiler |
Ders notları ve kaynaklar |
11) |
Çocukluk dönemi bulaşıcı hastalıkları |
Ders notları ve kaynaklar |
12) |
Çocuklarda bağışıklama |
Ders notları ve kaynaklar |
13) |
Çocuklarda kazalar ve korunma |
Ders notları ve kaynaklar |
14) |
Çocuklarda ihmal ve istismar |
Ders notları ve kaynaklar |
15) |
Final sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
• Bindler RCM, Ball, JW, London ML, Davidson MR (2014) Anne Çocuk Hemşireliği-Pearson, 4. Baskı, Nobel yayıncılık, Ankara.
• Behrman RE, Kliegmen RM. (Çeviri Editörü Tuzcu Muzaffer, Tuzcu Suna). (2001) Nelson Essentials of Pediatrics. 3 rd. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul.
• Çavuşoğlu H. (2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 1-2. Genişletilmiş 11. Baskı. Sistem Ofset Basımevi. Ankara. ISBN 975-94996-3-0, 975-94996-4-9 (Cilt 1), 975-94996-3-0, 975-94996-5-7(Cilt 2).
• Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B (2011) Pediatri Hemşireliği, 2. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara
|
Diğer Kaynaklar: |
• Dworkin PH (Çeviri Editörleri, Acarsoy M, Mir S, Kültürsay N, Özkınay F, Akısü M. (2000) NMS Pediatri. 3.Basım. Nobel Kitabevleri. İstanbul.
• Hockenberry MJ, Wilson D. (2006) Wong?s Nursing Care of Infants and Children. 7th. Edition. Mosby Inc. St. Louis
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. |
3 |
2) |
Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. |
3 |
3) |
Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. |
3 |
4) |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. |
3 |
5) |
Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
3 |
6) |
Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
3 |
7) |
Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. |
3 |
8) |
Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. |
2 |
9) |
Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. |
3 |
10) |
.Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. |
3 |
11) |
Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. |
3 |
12) |
Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. |
2 |
13) |
Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. |
2 |
14) |
Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. |
3 |
15) |
Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. |
3 |