Çocuk Gelişimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | CGE209 | ||||
Ders İsmi: | Tıbbi Biyoloji ve Genetik | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MURADİYE ACAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Muradiye Acar | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı temel genetik mekanizmaları kavramak, bu mekanizmaların genetik hastalıklar ile olan ilişkisini anlamak, kalıtım modellerini öğrenmek ve genetik tanı yöntemlerini bilmektir. |
Dersin İçeriği: | Canlıların sınıflandırılması, prokaryotik ve ökaryotik canlıların özellikleri, ökaryotik hücrenin anatomik yapısı, hücre bölünmesi, nükleik asitler, replikasyon, DNA tamir mekanizmaları ve hastalıkları, transkripsiyon, translasyon, proteinler, kromozom yapı ve organizasyonu, kromozom anomalileri, kromozom analiz yöntemleri, mutasyon, polimorfizm, kromozom hastalıkları, mendelien kalıtım (tek gen hastalıkları), mendel dışı kalıtım, mitokondriyal kalıtım, prenatal tanı ve preimplantasyon genetik tanı, genetik danışma, beslenme ve genetik, epigenetik, DNA izolasyonu |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Temel genetik mekanizmaları açıklar. 2) Genetik hastalıklarını açıklar. 3) Genetik hastalıkların kalıtım şekillerini tanımlar. 4) Genetik hastalıkların tanısında kullanılan yöntemleri anlatır. 5) Genetik hastalıkların meydana geliş şekillerini açıklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Canlıların Sınıflandırılması, Prokaryotik ve Ökaryotik Canlıların Özellikleri | |
2) | Ökaryotik Hücrenin Anatomik Yapısı, Hücre bölünmesi | |
3) | Nükleik asitler, Replikasyon, DNA Tamir Mekanizmaları ve Hastalıkları | |
4) | Transkripsiyon, Translasyon, Proteinler | |
5) | Kromozom Yapı ve Organizasyonu | |
6) | Kromozom Anomalileri | |
7) | Kromozom Analiz Yöntemleri | |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Mutasyon ve Polimorfizm | |
10) | Kromozom Hastalıkları | |
11) | Mendelien Kalıtım (Tek Gen Hastalıkları) | |
12) | Mendel Dışı Kalıtım, Mitekondriyal Kalıtım | |
13) | Prenatal Tanı ve Preimplantasyon Genetik Tanı | |
14) | Genetik Danışma, Beslenme ve Genetik, Epigenetik | |
15) | Genetik Danışma, Beslenme ve Genetik, Epigenetik | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | TIBBİ GENETİK VE KLINIK UYGULAMALARI (MÜNİS DÜNDAR) |
Diğer Kaynaklar: | DERS NOTLARI ÇEŞİTLİ İNTERNET SİTELERİ, ANİMASYON VE VİDEOLAR |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||||||||
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | ||||||||||
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | ||||||||||
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||||||||
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||||||||||
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||||||||
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. | 3 | 2 | 3 | 2 | |||||||||||
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. | 3 | 1 | 3 | 2 | 2 | ||||||||||
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | ||||||||||
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | ||||||||||
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. | 1 |
2) | Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. | 1 |
3) | Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. | 1 |
4) | Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. | 1 |
5) | Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 1 |
6) | Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
7) | Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. | 1 |
8) | Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | 1 |
9) | Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. | 1 |
10) | .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. | 2 |
11) | Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. | 1 |
12) | Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. | 1 |
13) | Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. | 1 |
14) | Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. | 1 |
15) | Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 7 | 23 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 55 |