Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE107
Ders İsmi: Sosyolojiye Giriş
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. DİDEM ELİTEZ
Dersi Veren(ler): Sinan Çaya
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencileri Sosyoloji sosyal bilminin genel bir anlayışı ile“donatmaktır”.
Dersin İçeriği: Toplumbilim kavramlarını kavrayış. Toplumbilmin kurucuları ve sonra onları izleyen kuramcı ile âşinâbulunuş. Toplumsal meseleler ile alâkalı durum ve oluşumlar karşısında sosyolojik tasavvur imtiyazına sahipoluş. Gezegenimizdeki konumlara göre kültürlerin çeşitliliğinden ve toplumsallaşma süreçlerinin izafîliğindenhaberdar bulunmak. Ona göre de, peşin hükümlerden âzâde ve kabûlcülükte engin olmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumun bilimsel gözlemini yapabilir; toplu davranış örüntülerini teşhis edip tanımlayabilir.
2) Toplumda mevcut sosyal kurumları algılar. Onların önemlerini kavrar.
3) Uygarlık tarihindeki aşamaları genel hatlarıyla sayar.
4) Toplum bilimin kurucularından haberdar olduğunu gösterir.
5) Yakın tarihli toplumbilimcileri ismen sayar. Önem verdikleri konuları ayırd eder.
6) İbn-i Haldun ile Müslüman Sosyolojisinin de gündeme geldiğini bilir. Ziya Gökalp’ten itibaren TürkSosyolojisinin öncülerini sıralar.
7) Sosyolojinin bilgi ve veri toplama yöntemlerinden haberdarlığını ortaya kor
8) İnsanlığa daha geniş bir ufuk ve hoşgörü içinde bakış istikametinde; bu dersin kazanımlarını açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sosyoloji” kelimesinin lûgat mânâsı (sözlük anlamı) ve cevap bulmaya gayret ettiğisualler. Toplumun vasıfları (özellikleri). Toplumların sınıflandırılması.
2) Kümeler ve tasnif çeşitleri. Grup dinamiğine ve liderlek (önderlik / rehberlik)mefhumuna (kavramına) kısa bir bakış. Liderliği, yöneticilikten tefrik ediş (ayırdediş).
3) Toplumbilimsel düşüncenin evrimi (tekâmülü). Anılan bilim dalının öncüleri: Saint-Simon, Comte, Durkheim, Marx, Weber. Tarih sırasıyla, diğer önem arz eden toplumbilim kuramcıları
4) Sosyoloji / Toplumbilim, diğer beşerî (sosyal) bilimlerle nasıl karşılaştırılabilir? Tarihve Tarih yazıcılığı ile mukayeseye bir vurgu.Avrupa’nın Medeniyet tarihçesine özlü bir bakış: 100-Yıl-Savaşları, OrtodoksKilisesi’nin Katoliklik’ten ayrılması (İtizâl / şizm), Rönesans, Reform ve Protestanlığınçıkışı, Aydınlanma devri.
5) Ticaret kapitalizmi (Merkantilizm) ve sermaye temerküzü (birikimi), Sanayi Devrimi veneticeleri, Müstemlekelerin (sömürgelerin) ―Portekiz ve İspanya’dan Fransa, Birleşik Krallık ve Felemenk’e— el değiştirmesi, Fransız ve Rus ihtilâlleri ile ileriki seğirdimleri
6) Osmanlı İmparatorluğu’nun, Karlofça Muahedesi (Antlaşması) ile toprak kaybındanitibaren gerilemesi. Denizlerde mağlûbiyet (Çeşme ve Navarin baskınlarına mâruzkalış). Çâre bulma teşebbüsleri. 1839 Tanzimat hareketi. Kırım Savaşı. (Buradanitibaren, Cumhuriyet dönemine kadar çok kısacık özet).
7) Yakın dönemin toplumbilimcileri ve onların sosyal olguları yorumsama tarzları.
8) (Michel Foucault üzerinde özel bir vurgu ile) post-modern görüşlere bir nazar.ARA-SINAV (ÖDEV)
9) Müslümanların İçtimaiyat çalışmalarına göze çarpan bir misâl olarak İbn-i Haldun’un çalışmaları. Osmanlı’nın son dönemleri ile cumhuriyetin başlarında toplum bilim faaliyetleri.
10) Nüfus bilmine (Demografi) dair bir kısa tanıtım ve ilgili târifler.
11) Tarih içinde balıkçı toplumlar ve günümüze yansıyan izleri.Tarih içinde denizci toplumlar (Girit ve diğer ticaret erbâbı sahil şehir-devletleri) ve günümüze yansıyan izleri
12) Çeşitli sosyal müesseselere (kurum) bir bakış (Aile, Maarif / Eğitim, İktisat, Siyaset,Din, Serbest Zaman Değerlendirme).Alkolizmin bir vurgusu dahil olmak üzere Sosyal İnhiraf (sapma).
13) Dıştan gözükmeyen davranış kalıpları (tavırlar / tutumlar, inançlar, kanaatler).Modalar, aşırı modalar, toplumsal çılgınlıklar, şehir efsaneleri
14) Kültür (Hars / Ekin) ve ilgili meseleler. Küreselleşme, getiri ve götürüleri. (FİNAL İMTİHANI (ÖDEV)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ÖĞRETIM ÜYESININ SENTEZLEDIĞI DERS NOTLARI ESASTIR.
Diğer Kaynaklar: BASSIS M. S. Et al (1982). Social Problems, Harcourt Brace Jovanovich, Inc.,New York
CHARON, Joel M. (1989). Sociology, a Conceptual Approach, Allyn &Bacon, Boston, London.
DAY, Graham (2006). Community and Everyday Life, Routledge, London. DÖNMEZER, Sulhi (1984). Sosyoloji, dokuzuncu baskı, Savaş Yayınevi,Ankara.
ELIAS, Norbert (1983). The Court Society [Die hölflisce Geselschaft ], (trans.by Edmund Jephcott), Basil Blackwell Publishers Limited, Oxford.
ERKAL, Mustafa (1994). Economy and Society, Der Yayınları, İstanbul.
LARSON, Calvin J. (1973). Major Themes in Sociological Theory, DavidMcKay Company Inc., New York.
LENSKI, Gerhard (1970). Human Societies: A Macrolevel Introduction toSociology, McGraw-Hill Book Company, New York and St. Louis.
LEWIS, Bernard (1985) Le Retour de L'Islam (trad. par Tina Jolas & DenistPaulme) Gallimard, Paris.
RITZER, George (1983) Sociological Theory, Alfred A. Knopf, New York.
ROBERTSON, Ian (1979). Sociology, fifth print, Worth Publishers, Inc., New York.
STOLLEY, Kathy S. (2005). The Basics of Sociology, GreenwoodPress,Westport, Connecticut • London.
STEWART, Elbert W. & GLYNN, James A. (1985). Introduction to Sociology,McGraw-Hill Book Company, New York and St. Louis.
TEZCAN, Mahmut (1993). Sosyolojiye Giriş: Temel Kavramlar, 72 TDFO,Dirim Sk., no 25, Cebeci Ankara.
THOMPSON, Jane L. (1990). Sociology Made Simple, Heinemann, London.
TOLAN, Barlas (1993). Sosyoloji, Adım Yayıncılık, Ankara.
TURNER, Jonathan H. (1967). The Structure of Sociological Theory, TheDoorsey Press, Hemewood, Illinois.
ÜLKEN, Hlimi Ziya (1953). La pensée de l’Islam (trad. par Gauthier Duboıs,Max Bilen & l’auteur), Fakülteler Matbaası, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur.
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır.
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır.
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir.
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir.
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar.
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır.
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır.
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur.
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır.
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar.
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir.
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir.
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. 3
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. 3
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. 3
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. 3
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 3
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 2
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. 2
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 3
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. 3
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. 3
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. 2
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. 2
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. 2
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. 1
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ara Sınavlar 1 11
Final 1 22
Toplam İş Yükü 75