Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES307
Ders İsmi: Anne ve Çocuk Beslenmesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FUNDA ELMACIOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üy. MUTLU TUÇE ÜLKER
Prof. Dr. FUNDA ELMACIOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Anne ve çocuk beslenmesinin önemi, gebelik ve emziklilik dönemindeki fizyolojik, metabolik ve endokrin değişiklikleri ve beslenme ile ilgili etkileşimlerinin belirlenmesi, bebek beslenmesinde anne sütünün önemi ve özellikleri, hazır/ticari formülalar ve özellikleri,tamamlayıcı beslenme, büyüme-gelişmenin izlenmesi ve değerlendirilmesi, okul öncesi, okul ve adolesan döneminde beslenme özellikleri, beslenmeye ilişkin sorunlar ve çözüm önerileri konularında bilgilendirmek
Dersin İçeriği: Dünyada ve Türkiye’de anne ve çocuk beslenmesinin önemi,gebelik döneminde beslenme,emziklilik döneminde beslenme,bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve anne sütü (0-6 ay),bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve tamamlayıcı beslenme (6-12 ay),bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve inek sütü, formülalar ve diğer ticari ürünler,bebeklik döneminde sık görülen beslenme sorunları ve öneriler,büyüme-gelişmenin değerlendirilmesi ve izlenmesi,okul öncesi dönemde beslenme,okul öncesi dönemde sık görülen beslenme sorunları ve öneriler,okul döneminde beslenme,adolesan dönemde beslenme,okul ve adolesan döneminde sık görülen beslenme sorunları ve öneriler,Bebeklik, çocukluk ve adolesan dönemlerinde büyümenin değerlendirilmesi ve izlenmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Gebelik öncesi, gebelik ve laktasyon dönemine ilişkin beslenme özelliklerini tanımlayabilmesi,
2) 2. Gereksinimleri karşılayacak menüleri planlayabilmesi,
3) 3. Bebek (0-1yaş) beslenmesinde anne sütünün önemini ve içeriğini açıklayabilmesi,
4) 4. Bebeklik (0-1 yaş) döneminde tamamlayıcı besin çeşitlerini, içeriklerini, başlanma zamanını ve tamamlayıcı beslenme uygulamaları sırasında ortaya çıkan sorunları değerlendirebilmesi

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1 - 7 Ekim Emzirme Haftasının Önemi
2) Prekonsepsiyonel Dönemde Beslenme
3) Prekonsepsiyonel Dönemde Beslenme
4) Gebelik Döneminde Beslenme (Gereksinimler, Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Önerileri)
5) Gebelik Döneminde Beslenme (Gereksinimler, Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Önerileri)
6) Emziklilik Döneminde Beslenme (Gereksinimler, Sorunlar ve Çözümleri)
7) Ara sınav
8) Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesi ve izlenmesi
9) Bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve Anne sütü (0-6 ay)
10) Bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve Anne sütü (0-6 ay)
11) Bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve Tamamlayıcı beslenme (6-12 ay)
12) Bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve Tamamlayıcı beslenme (6-12 ay)
13) Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesi ve izlenmesi
14) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Mahan K, Arlin M. Krause’s Food, Nutrition and diet therapy 14th edition Elsevier, 2017.
2. Lawrence RA, Lawrence MR.Breastfeeding. A guıde fort he medical profession. 7th
edition. Mosby Elsevier. 2011.
3. American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009.
4. Gökçay G. Garipağaoğlu M. Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Beslenme Saga Yayınları
2002.
5. American Academy of Pediatrics. Nutrition. Bright Futures. Third Edition. 2011.
Anlatım, soru-cevap, grup tartışması, vaka tartışması, önerilen kaynakları okuma.
Diğer Kaynaklar: 1. Mahan K, Arlin M. Krause’s Food, Nutrition and diet therapy 14th edition Elsevier, 2017.
2. Lawrence RA, Lawrence MR.Breastfeeding. A guıde fort he medical profession. 7th
edition. Mosby Elsevier. 2011.
3. American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009.
4. Gökçay G. Garipağaoğlu M. Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Beslenme Saga Yayınları
2002.
5. American Academy of Pediatrics. Nutrition. Bright Futures. Third Edition. 2011.
Anlatım, soru-cevap, grup tartışması, vaka tartışması, önerilen kaynakları okuma.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir. 2
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir. 1
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır.
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder. 2
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır. 2
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir. 1 1
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır. 1
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır. 1
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir. 3
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir. 3
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir. 3
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir. 1
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır. 1
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder. 2
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır. 1
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller. 3
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir. 1
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir. 2
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır. 2
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır. 1
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 1
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır. 2
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 24
Uygulama 13 39
Derse Özgü Staj 7 21
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 10
Toplam İş Yükü 104