Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES110
Ders İsmi: Temel Kimya ve Laboratuvarı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FUNDA ELMACIOĞLU
Dersi Veren(ler): AYÇA BAL ÖZTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere eğitimleri süresince temel oluşturacak kimyanın önemli ilke ve kavramlarını tanır, kimya bilimi ile güncel olaylar arasında ilişki kurulmasını sağlar.
Dersin İçeriği: Kimya kavramları hakkında temel bilgilere ve genel kimya temel kavramlarını anlama yeteneği kazanır. Karşılaştıkları çeşitli kimyasal olaylarda edindikleri bu bilgileri uygulama becerisine sahip olur. Bir problemin önemli bölümlerini belirleyerek strateji bulma becerisine sahip olur. Çözüme ulaşırken uygun teknikler kullanma, çözümün doğruluğunu test etme ve sonuçları yorumlama yeteneği kazanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilimsel olaylarda yer alan kimyasal ilkelerin hangi temellere dayandığını tanır.
2) Elementlerin yapılarının bilimsel prensipler çerçevesinde nasıl incelendiğini, yaygın kullanılan bileşikleri, çözeltilerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini açıklar ve kimyasal problemlerin çözüm yollarını ve uygulamalarını açıklar.
3) Kimyasal kinetik, asit- baz dengeleri, elektrokimya, kimyasal bağ, molekül geometrisi, gazların kinetik teorisi ve çözelti derişimleri konularındaki temel prensipleri açıklar.
4) Modern yaşamda ve medisinal uygulamalarda olayları kimya bilgilerini kullanarak ifade eder.
5) Molekül içi ve moleküller arası etkileşimleri belirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Maddenin Özellikleri ve Ölçümü ders notları
2) Atomlar ve Atom Kuramı ders notları
3) Kimyasal Tepkimeler ders notları
4) Sulu Çözelti Tepkimelerine Giriş Ders notları
5) Çözeltilerdeki Madde Konsantrasyonları (I) Ders notları
6) Çözeltilerdeki Madde Konsantrasyonları (II) Ders notları
7) Asitler ve Bazlar Ders notları
8) Asit Baz Dengeleri- Tampon Çözeltiler- Titrasyon (I) Ders notları
9) Asit Baz Dengeleri- Tampon Çözeltiler- Titrasyon (II) Ders notları
10) Gazlar Ders notları
11) Kimyasal Kinetik Ders notları
12) Katılar ve Sıvılar (I) ders notları
13) Katılar ve Sıvılar (I) ders notları
14) Elektrokimya ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) FEN VE MÜHENDİSLİK BÖLÜMLERİ İÇİN KİMYA
RAYMOND CHANG ÇEVİRİ EDİTÖRLERİ: A. BAHATTİN SOYDAN●AYŞE ZEHRA AROĞUZ ALTINCI BASKIDAN ÇEVİRİ BETA BASIM YAYIM DAĞITIM

2) GENEL KİMYA İLKELER VE MODERN UYGULAMALAR 1 PETRUCCI●HARWOOD●HERRİNG
ÇEVİRİ EDİTÖRLERİ: TAHSİN UYAR●SERPİL AKSOY SEKİZİNCİ BASKIDAN ÇEVİRİ PALME YAYINCILIK

3) TEMEL KİMYA, MOLEKÜLLER, MADDELER VE DEĞİŞİMLER 1
ÇEVİRİ EDİTÖRLERİ: E. KILIÇ, F. KÖSEOĞLU, H. YILMAZ PETER ATKINS, LORETTA JONES, BİLİM YAYINCILIK

4) CHEMISTRY THE MOLECULAR SCIENCE OLMSTED &WILLIAMS
Diğer Kaynaklar: 1) FEN VE MÜHENDİSLİK BÖLÜMLERİ İÇİN KİMYA
RAYMOND CHANG ÇEVİRİ EDİTÖRLERİ: A. BAHATTİN SOYDAN●AYŞE ZEHRA AROĞUZ ALTINCI BASKIDAN ÇEVİRİ BETA BASIM YAYIM DAĞITIM

2) GENEL KİMYA İLKELER VE MODERN UYGULAMALAR 1 PETRUCCI●HARWOOD●HERRİNG
ÇEVİRİ EDİTÖRLERİ: TAHSİN UYAR●SERPİL AKSOY SEKİZİNCİ BASKIDAN ÇEVİRİ PALME YAYINCILIK

3) TEMEL KİMYA, MOLEKÜLLER, MADDELER VE DEĞİŞİMLER 1
ÇEVİRİ EDİTÖRLERİ: E. KILIÇ, F. KÖSEOĞLU, H. YILMAZ PETER ATKINS, LORETTA JONES, BİLİM YAYINCILIK

4) CHEMISTRY THE MOLECULAR SCIENCE OLMSTED &WILLIAMS

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır. 2 2 2 2 2
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir. 1 1 1 1 1
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 1 1 1 1 1
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır. 1 1 1 1 1
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir. 1
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır. 1
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 1
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır. 1
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuvar 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Laboratuvar 13 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer 3 9
Ödevler 2 20
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 20
Toplam İş Yükü 149