Ders Kodu: | ASC101 | ||||
Ders İsmi: | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına Giriş | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. MERYEM MERVE BEYKOZ | ||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin gastronominin temel kavramlarını, kültürünü öğrenmesini sağlamak ve diğer yarıyıllarda alacağı dersler için belirli altyapıyı sağlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Gastronomi kavramı tanımı, gelişimi ve akımlara öncülük eden kişiler, Günümüzde gastronominin değerlendirilmesi ve inceleme alanı, Mutfak sanatının tarihsel gelişimi, Gastronomi türleri, Gıda maddelerini tanıma ve pişirme sırasında meydana gelen değişiklikler, Gıda maddelerinin doğada bıraktıkları ayak izleri, Gıda güvenliği, Mutfak araç ve gereçlerin tanımlanması, Temel hazırlama ve pişirme teknikleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Gastronomi kavramını ve tarihsel gelişimini açıklar, gurme, gurman ve gastronom kelimesinin farklılığını bilir, gastronomiye katkıda bulunan kişileri ve döneme ait farklılıkları değerlendirir. 2) Günümüz gastronomisini yorumlar ve gastronomi türleri hakkında fikir edinir. 3) Mutfağı oluşturan ekipmanları sentezler, mutfakta kesme ve pişirme şekilleri hakkında fikir verir, coğrafi işaretler hakkında bilgi sahibi olur. 4) Gıda ürünlerini tanımlar ve hangi pişirme yönteminin uygun olduğunu gıda güvenliği açısından bilir. 5) Yiyecek içecek üretimi ile ilgili aşamaları ve kontrolünü bilir ve herhangi bir sorun karşısında neler yapabileceğini yorumlar, çeşitli pişirme yöntemlerini bilir ve uygular, ısı transferi hakkında bilgi sahibi olur. 6) Yeme ve içme kültürü, gastronomideki akımları bilir ve yakından takip eder ve mutfakta yapılan hesaplamalara hakim olur ve mutfak organizasyon zincirini kavrar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Gastronomi kavramı, tanımı ve tarihsel gelişimi | |
2) | Gastronominin öncüleri ve gastronomiye katkıları | |
3) | Türkiye’de ve Dünya’da gastronomi | |
4) | Coğrafi İşaretler ve Bilinçli Mutfak | |
5) | Mutfak araç ve gereçlerin tanımlanması ve kullanım alanları | |
6) | Mutfak araç ve gereçlerin tanımlanması ve kullanım alanları | |
7) | Mutfak araç ve gereçlerin tanımlanması ve kullanım alanları | |
8) | Arasınav | |
9) | Isı transferi, kesme ve pişirme teknikleri | |
10) | Isı transferi, kesme ve pişirme teknikleri | |
11) | Mutfak hesaplamaları | |
12) | Kesme ve pişirme teknikleri | |
13) | Mutfak organizasyonu | |
14) | Mutfak organizasyonu |
Ders Notları / Kitaplar: | Çeşitli kitaplardan derlenmiş ders notları |
Diğer Kaynaklar: | Gastronomi Ve İlişkili Kavramlar, Gastronomi Tarihi Sunumu, Türkan, C., Mutfak Teknolojisi, Cemal Türkan Yayınları, 2012. Kurgun, H., Özşeker, D., B., 2016. Gastronomi Ve Turizm, Detay Yayıncılık Türkan, C., 2012. Mutfak Teknolojisi, Cemal Türkan Yayıncılık Forrest, B., Zhen, W., Costura, M., 2013. Introductıon To Gastronomy Savarin, A., B., 2011. The Pysiology Of Taste: Or Meditations On Transcendental Gastronomy (Vintage Classics) Field, S., Q., 2011. Culınary Reactıons: The Everday Chemıstry Of Cookıng Brooks, P., V., 2004. Kıtchen Utensıls: Names, Orıgıns And Defınıtıons Through The Ages Mcgee, H., 2004. On Food And Cookıng: The Scıence And Loreof The Kıtchen |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 47 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 7 |
Toplam İş Yükü | 100 |