SHM010 Hastalıklar Bilgisiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar OptisyenlikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Optisyenlik

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHM010
Ders İsmi: Hastalıklar Bilgisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. SEVDE ŞANAL
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Sevde ŞANAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin sağlık ve hastalık kavramlarının tanımlanması, sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.


Dersin İçeriği: Hastalık ve sağlık kavramlarının tanımlanması,
Dolaşım sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi,
Solunum sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi
Gastrointestinal sistem hastalıklarının değerlendirilmesi
Üriner sistem hastalıklarının değerlendirilmesi
Sinir sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi
Kas-iskelet sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi
Hematolojik sistem hastalıklarının değerlendirilmesi,
Endokrin sistem hastalıklarının değerlendirilmesi
Kulak-burun-boğaz ve göz hastalıklarının değerlendirilmesi
Psikiyatrik hastalıkların değerlendirilmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Hastalıklar Bilgisi dersinde geçen temel kavramları hatırlayabilme
2) 2. Ders sürecinde bilgiye ulaşma yollarını kullanabilme
3) 3. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramları tanımlayabilme
4) 4. Sağlık ve hastalıkla ilgili ilişkiyi kurabilme
5) 5. Sağlık ve hastalık kavramlarını etkileyen faktörlerini öğrenerek insan vücudundaki sistemlerin çalışma prensiplerini ve hastalıklarını tanımlayabilme.
7) 7. Sistemlere yönelik hastalıkları ayırt edebilme
8) 8. Sistemlere yönelik hastalıkların bulgu ve belirtilerini kavrayabilme
9) 9. Hastalıkların oluşumunu engelleyecek davranışlarını uygulayabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, dersin amacı ve öğrenim hedefleri Eğitmenin notları
2) Genel Sağlık ve Hastalık Bilgisi Eğitmenin notları
3) Dolaşım Sistemi ve Hastalıkları Eğitmenin notları
4) Solunum Sistemi ve Hastalıkları Eğitmenin notları
5) Gastrointestinal Sistem ve Hastalıklar Eğitmenin notları
6) Üriner Sistem ve Hastalıkları Eğitmenin notları
7) Hematolojik Hastalıklar Eğitmenin notları
8) Ara Sınavlar
9) Sinir Sistemi ve Hastalıkları Eğitmenin notları
10) Kas-İskelet Sistemi ve Hastalıkları Eğitmenin notları
11) Endokrin Sistem ve Hastalıkları Eğitmenin notları
12) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları Eğitmenin notları
13) Göz Hastalıkları Eğitmenin notları
14) Psikiyatrik Hastalıklar Eğitmenin notları
15) Final Sınavı
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hocanın Ders Notları - Lecturer Notes
Diğer Kaynaklar: Enç N,.(Ed)(2014). İç Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul:Nobel Tıp Kitabevleri.
Köprülü Küçük, H., (Ed) (2022). Hastalık Bilgisi, yay. haz. SPM. Tutuk, L. Anıl Göl, E.Göl. Matsa Basımevi, 1.Baskı, Ankara.
Eğitmenin ders notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

7

8

9

Program Kazanımları
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur.
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler .
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır.
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir.
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur.
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. 3
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . 1
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır.
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir.
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 58
Ara Sınavlar 2 2
Final 1 1
Toplam İş Yükü 87