Diyaliz | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM010 | ||||
Ders İsmi: | Hastalıklar Bilgisi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. SEVDE ŞANAL | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Sevde ŞANAL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilerin sağlık ve hastalık kavramlarının tanımlanması, sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Hastalık ve sağlık kavramlarının tanımlanması, Dolaşım sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi, Solunum sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi Gastrointestinal sistem hastalıklarının değerlendirilmesi Üriner sistem hastalıklarının değerlendirilmesi Sinir sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi Kas-iskelet sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi Hematolojik sistem hastalıklarının değerlendirilmesi, Endokrin sistem hastalıklarının değerlendirilmesi Kulak-burun-boğaz ve göz hastalıklarının değerlendirilmesi Psikiyatrik hastalıkların değerlendirilmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Hastalıklar Bilgisi dersinde geçen temel kavramları hatırlayabilme 2) 2. Ders sürecinde bilgiye ulaşma yollarını kullanabilme 3) 3. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramları tanımlayabilme 4) 4. Sağlık ve hastalıkla ilgili ilişkiyi kurabilme 5) 5. Sağlık ve hastalık kavramlarını etkileyen faktörlerini öğrenerek insan vücudundaki sistemlerin çalışma prensiplerini ve hastalıklarını tanımlayabilme. 7) 7. Sistemlere yönelik hastalıkları ayırt edebilme 8) 8. Sistemlere yönelik hastalıkların bulgu ve belirtilerini kavrayabilme 9) 9. Hastalıkların oluşumunu engelleyecek davranışlarını uygulayabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş, dersin amacı ve öğrenim hedefleri | Eğitmenin notları |
2) | Genel Sağlık ve Hastalık Bilgisi | Eğitmenin notları |
3) | Dolaşım Sistemi ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
4) | Solunum Sistemi ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
5) | Gastrointestinal Sistem ve Hastalıklar | Eğitmenin notları |
6) | Üriner Sistem ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
7) | Hematolojik Hastalıklar | Eğitmenin notları |
8) | Ara Sınavlar | |
9) | Sinir Sistemi ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
10) | Kas-İskelet Sistemi ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
11) | Endokrin Sistem ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
12) | Kulak Burun Boğaz Hastalıkları | Eğitmenin notları |
13) | Göz Hastalıkları | Eğitmenin notları |
14) | Psikiyatrik Hastalıklar | Eğitmenin notları |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Hocanın Ders Notları - Lecturer Notes |
Diğer Kaynaklar: | Enç N,.(Ed)(2014). İç Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul:Nobel Tıp Kitabevleri. Köprülü Küçük, H., (Ed) (2022). Hastalık Bilgisi, yay. haz. SPM. Tutuk, L. Anıl Göl, E.Göl. Matsa Basımevi, 1.Baskı, Ankara. Eğitmenin ders notları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7 |
8 |
9 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |||||||||||||||
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |||||||||||||||
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |||||||||||||||
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |||||||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |||||||||||||||
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |||||||||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |||||||||||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |||||||||||||||
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |
2) | Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |
3) | Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |
4) | Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |
5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |
6) | Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |
7) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |
8) | Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |
13) | Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |
14) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 58 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 87 |