Tıbbi Laboratuvar Teknikleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM010 | ||||
Ders İsmi: | Hastalıklar Bilgisi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. SEVDE ŞANAL | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Sevde ŞANAL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilerin sağlık ve hastalık kavramlarının tanımlanması, sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Hastalık ve sağlık kavramlarının tanımlanması, Dolaşım sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi, Solunum sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi Gastrointestinal sistem hastalıklarının değerlendirilmesi Üriner sistem hastalıklarının değerlendirilmesi Sinir sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi Kas-iskelet sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi Hematolojik sistem hastalıklarının değerlendirilmesi, Endokrin sistem hastalıklarının değerlendirilmesi Kulak-burun-boğaz ve göz hastalıklarının değerlendirilmesi Psikiyatrik hastalıkların değerlendirilmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Hastalıklar Bilgisi dersinde geçen temel kavramları hatırlayabilme 2) 2. Ders sürecinde bilgiye ulaşma yollarını kullanabilme 3) 3. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramları tanımlayabilme 4) 4. Sağlık ve hastalıkla ilgili ilişkiyi kurabilme 5) 5. Sağlık ve hastalık kavramlarını etkileyen faktörlerini öğrenerek insan vücudundaki sistemlerin çalışma prensiplerini ve hastalıklarını tanımlayabilme. 7) 7. Sistemlere yönelik hastalıkları ayırt edebilme 8) 8. Sistemlere yönelik hastalıkların bulgu ve belirtilerini kavrayabilme 9) 9. Hastalıkların oluşumunu engelleyecek davranışlarını uygulayabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş, dersin amacı ve öğrenim hedefleri | Eğitmenin notları |
2) | Genel Sağlık ve Hastalık Bilgisi | Eğitmenin notları |
3) | Dolaşım Sistemi ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
4) | Solunum Sistemi ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
5) | Gastrointestinal Sistem ve Hastalıklar | Eğitmenin notları |
6) | Üriner Sistem ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
7) | Hematolojik Hastalıklar | Eğitmenin notları |
8) | Ara Sınavlar | |
9) | Sinir Sistemi ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
10) | Kas-İskelet Sistemi ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
11) | Endokrin Sistem ve Hastalıkları | Eğitmenin notları |
12) | Kulak Burun Boğaz Hastalıkları | Eğitmenin notları |
13) | Göz Hastalıkları | Eğitmenin notları |
14) | Psikiyatrik Hastalıklar | Eğitmenin notları |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Hocanın Ders Notları - Lecturer Notes |
Diğer Kaynaklar: | Enç N,.(Ed)(2014). İç Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul:Nobel Tıp Kitabevleri. Köprülü Küçük, H., (Ed) (2022). Hastalık Bilgisi, yay. haz. SPM. Tutuk, L. Anıl Göl, E.Göl. Matsa Basımevi, 1.Baskı, Ankara. Eğitmenin ders notları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7 |
8 |
9 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Tıbbi laboratuvar teknikleri insan sağlığına yönelik mikrobiyoloji, biyokimya, hematoloji, immünoloji gibi temel tıp alanlarının genel ve uygulamalı bilimlerine yönelik yetkinlik kazanarak, hekimlerin gerekli gördüğü hasta örneklerinden tanıya giden yolda temel bilgi ve becerilerini uygular. | |||||||||||||||
2) Tıbbi laboratuvarda tetkikleri yapılacak örneklerin kabulü işleminde görev alır. | |||||||||||||||
3) Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapar, preparatları hazırlar, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygular. | |||||||||||||||
4) Analiz işlemleri için kullanılan kimyasal maddelerin, mikrobiyolojik materyallerin ve besiyerlerinin hazırlanmasından, alınan hasta örneklerinin bu malzeme ve materyallere hangi yöntemlerle uygulanacağına kadar bilgi donanımına sahiptir. | |||||||||||||||
5) Tıbbi laboratuvarda ilgili uzman hekim tarafından istenen tıbbi tetkikleri yapar ve sonuçları kontrol edip, raporlanması ve onaylanması için laboratuvar şefi ve/veya uzman doktora sunar. | |||||||||||||||
6) Biyogüvenlik seviyelerine uygun olarak laboratuvar alet ve sarf malzemelerin depolanması kaydı ve düzenlenme işlemlerine kadar sorumludur. | |||||||||||||||
7) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |||||||||||||||
8) Atıkların biyogüvenlik kurallarına göre imhasını takip eder, laboratuvar güvenliğiyle ilgili kritik durumlarda ilgili sorumlulara acil bilgi verir. | |||||||||||||||
9) Tıbbi laboratuvarda iş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken, gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | |||||||||||||||
10) Alanı ile ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | |||||||||||||||
11) Tıbbi laboratuvar alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. | |||||||||||||||
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. İletişim konusunda kendini geliştirerek, grup çalışmasında etkin rol alır. | |||||||||||||||
13) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |||||||||||||||
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbi laboratuvar teknikleri insan sağlığına yönelik mikrobiyoloji, biyokimya, hematoloji, immünoloji gibi temel tıp alanlarının genel ve uygulamalı bilimlerine yönelik yetkinlik kazanarak, hekimlerin gerekli gördüğü hasta örneklerinden tanıya giden yolda temel bilgi ve becerilerini uygular. | |
2) | Tıbbi laboratuvarda tetkikleri yapılacak örneklerin kabulü işleminde görev alır. | |
3) | Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapar, preparatları hazırlar, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygular. | |
4) | Analiz işlemleri için kullanılan kimyasal maddelerin, mikrobiyolojik materyallerin ve besiyerlerinin hazırlanmasından, alınan hasta örneklerinin bu malzeme ve materyallere hangi yöntemlerle uygulanacağına kadar bilgi donanımına sahiptir. | |
5) | Tıbbi laboratuvarda ilgili uzman hekim tarafından istenen tıbbi tetkikleri yapar ve sonuçları kontrol edip, raporlanması ve onaylanması için laboratuvar şefi ve/veya uzman doktora sunar. | |
6) | Biyogüvenlik seviyelerine uygun olarak laboratuvar alet ve sarf malzemelerin depolanması kaydı ve düzenlenme işlemlerine kadar sorumludur. | |
7) | Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
8) | Atıkların biyogüvenlik kurallarına göre imhasını takip eder, laboratuvar güvenliğiyle ilgili kritik durumlarda ilgili sorumlulara acil bilgi verir. | |
9) | Tıbbi laboratuvarda iş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken, gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | |
10) | Alanı ile ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | |
11) | Tıbbi laboratuvar alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. | |
12) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. İletişim konusunda kendini geliştirerek, grup çalışmasında etkin rol alır. | |
13) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |
14) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
15) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 58 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 87 |