Ameliyathane Hizmetleri (İÖ) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | AHP002 | ||||
Ders İsmi: | Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. DİLEK KOLCA | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr.Gör.Dilek KOLCA | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için bu dersin amacı; Öncelikle kalite kavramının ne ifade ettiğinin öğretilmesi daha sonrasında sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon konusunda çalışanların sorumlulukları konusunda farkındalık oluşturmak hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Kalite kavramı, kalite kavramının dünyadaki ve Türkiye’deki tarihinin gelişimi, Standart, akreditasyon ve standardizasyon kavramları, sağlık hizmetlerinde kalite kavramı, sağlık hizmetlerinde kalite kavramının ölçümü, sağlıkta kalite standartları (SKS Versiyon 5), sağlık hizmetlerinde kalite ölçümü ile ilgili uygulama örnekleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kalite ilgili temel kavramları tanımlar. 2) Kalite kavramının tarihsel geçmişini oluşturur. 3) Kalite kavramının önemini açıklar. 4) Sağlık hizmetlerinde kalitenin ne ifade ettiğini tanımlar. 5) Mezuniyeti sonrasında sağlıkta kalite standartlarını öğrenerek, uygulamada kullanır. 6) Sağlık kurumlarında kullanılan kalite standartlarını uygular. 7) Sağlık hizmetlerinin sunumunda kalitenin nasıl ölçüldüğünü açıklar. 8) Mevcut uygulamalarda kalitesizliği gösteren durumları yönetim ile paylaşır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş, Dersin Amacı Ve Öğrenim Hedefleri | Ders sunumları |
2) | Kalite Kavramının Tanımı | Ders sunumları |
3) | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Kavramı | Ders sunumları |
4) | Standart, Akreditasyon ve Standardizasyon Kavramları | Ders sunumları |
5) | Sağlık Kurumlarında Müşteri(Hasta) Memnuniyeti | Ders sunumları |
6) | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | Ders sunumları |
7) | Kalite İyileştirmede Ekip Çalışması | Ders sunumları |
8) | Ara Sınav | |
9) | Sürekli İyileştirme | Ders sunumları |
10) | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar | Ders sunumları |
11) | Türkiye’de Sağlık Hizmetleri Kalitesinin Ölçümü | Ders sunumları |
12) | Belgelendirme ve Kalite Ödülleri | Ders sunumları |
13) | Hasta Güvenliği | Ders sunumları |
14) | Genel Tekrar | Ders sunumları |
15) | Final | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Marşap, A. (2014). Sağlık İşletmelerinde Kalite, İstanbul: Seçkin Yayıncılık. Söyük, S. ve Yenidikici, Ü. A. (2019). Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. |
Diğer Kaynaklar: | Kaya, S., Tengilimoğlu, D., Işık, O., Akbolat, M. ve Yılmaz, A. (2013). Sağlik Kurumlarinda Kalite Yönetimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayını. Oksay, A. (2016). Sağlik Hizmetlerinde Kalite Tam Olarak Ne Demek, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(14), 181-192. https://kalite.saglik.gov.tr/ |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
2) Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir. | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||
3) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir. | 1 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||
5) Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir. | |||||||||||||||
6) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür. | 2 | ||||||||||||||
7) Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir. | 1 | ||||||||||||||
8) Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir. | 1 | ||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | 1 | 2 | |||||||||||||
10) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | |||||||
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 | 1 | 2 | ||||||||||||
14) Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir. | |
2) | Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir. | 1 |
3) | Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir. | |
4) | İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir. | 1 |
5) | Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir. | |
6) | Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür. | 2 |
7) | Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir. | |
8) | Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | 2 |
10) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 2 |
11) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
12) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
13) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
14) | Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | 2 |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 40 | 80 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Final | 1 | 10 | 10 | ||||
Toplam İş Yükü | 100 |