Adalet | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ADA019 | ||||
Ders İsmi: | Arabuluculuk ve Tahkim | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. VEHBİ DOĞAN | ||||
Dersi Veren(ler): | ÖĞ.GÖR.VEHBİ DOĞAN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Alternatif uyuşmazlık çözüm yollarından arabuluculuğun ülkemizdeki yapısı, uygulanışı, arabuluculuk süreci, zorunlu-ihtiyari arabuluculuk ayrımı ile tahkim ne olduğunun ve ülkemizde uygulanan iç tahkimin usul ve uygulamalarının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yollarından Arabuluculuk sisteminin ne olduğu, ülkemizdeki uygulanışı, teşkilatı ile zorunlu ve ihtiyari arabuluculuk ders kapsamında işlenir. Tahkim konusu genel olarak ele alınır ve ağırlıklı olarak iç tahkimin usul ve uygulamaları anlatılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Uyuşmazlık çözüm yolları arasındaki farkı kavrar. 2) Arabuluculuk ile ilgili genel bilgi edinecek. 3) Ülkemizdeki arabuluculuk yapısını, süreci ile zorunlu-ihtiyari arabuluculuk uygulamalarını öğrenir. 4) Genel olarak tahkimin ne olduğunu bilir 5) İç tahkim usul ve uygulamalarını öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Uyuşmazlık ve Uyuşmazlık Çözüm Yolları | |
2) | Arabuluculuk ile ilgili Genel Bilgiler (Arabuluculuk nedir? Arabuluculuğun kaynakları, Arabuluculuğun tarihçesi, Arabuluculuğa elverişli alanlar, Arabuluculuğun Temel ilkeleri, arabuluculuğun türleri) | |
3) | Ülkemizdeki Arabuluculuk Yapısı (teşkilatlanması, eğitimi, arabuluculuk sicili, arabulucunun hak ve yükümlülükleri) | |
4) | Arabuluculuk süreci ve aşamaları (Hazırlık Aşaması-Başlangıç aşaması) | |
5) | Arabuluculuk süreci ve aşamaları (İnceleme/Araştırma aşaması-Müzakere aşaması-Sonuç) | |
6) | Zorunlu Arabuluculuk- Genel Esaslar | |
7) | Zorunlu Arabuluculuk- Özel Esaslar (İş Hukuku Uyuşmazlıkları, Ticari uyuşmazlıklar ve Tüketici uyuşmazlıklarında Arabuluculuğa kısa bir bakış) | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Tahkim Hakkında Genel Bilgiler | |
10) | Tahkim Sözleşmesi | |
11) | Hakemler ve Hakem Sözleşmesi | |
12) | Tahkim Yargılama Usulü | |
13) | Hakem Kararları ve Hakem Kararlarına Karşı Kanun Yolu | |
14) | Genel Tekrar | |
15) | DÖNEM SONU SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Notları |
Diğer Kaynaklar: | Pof. Dr. Ömer EKMEKÇİ, Prof.Dr.Muhammet ÖZEKES, Prof.Dr.Murat ATALI, Prof.Dr.Vural SEVEN Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk, Oniki Levha Yayınları, 2019 https://adb.adalet.gov.tr/arabuluculukkatilimcielkitabi.pdf Prof.Dr. Nuray EKŞİ, Hukuk Muhakemeleri Kanunda Tahkim, Beta Yayınları, 2019 Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu, Hukuk Muhakemeleri Kanunu, İzzet KARADAŞ, Ulusal Tahkim, Adelet Yayınevi |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Temel hukuk kavramlarına hâkim olarak okuduğunu anlama, kavrama ve kullanabilme yeterliliğine sahiptir. | 3 | 1 | |||||||||||||
2) Özel hukuk ve kamu hukuku ayrımı, usule ilişkin temel farklılıkları ve sonuçları hakkında bilgi sahibidir. | 3 | 3 | 2 | ||||||||||||
3) Analitik düşünme yöntemini öğrenerek hukuksal kavramları karşılaştırabilme ve kullanabilme yeteneğini edinmiştir. | 2 | 3 | 3 | ||||||||||||
4) Örnek olay analizleri üzerinden teorik bilgilerini pratik uygulamada kullanabilme becerisi edinmiştir. | 2 | 3 | 3 | ||||||||||||
5) Yargı örgütünün yapısı ve işleyişi ile kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli, hukuksal sorunların hangi mercilerde çözülebileceği konusunda gerekli yönlendirmeleri yapabilir. | 1 | 3 | 3 | ||||||||||||
6) Hukukun bilgi kaynaklarına erişme ve etkin biçimde kullanma yeterliliğine sahip olup değişimlere uyum göstererek mesleki alanda kendini geliştirme becerisine sahiptir. | 1 | 3 | 3 | ||||||||||||
7) Adli mekanizmanın gerektirdiği bilgi teknolojileri hakkında kapsamlı bilgi sahibi ve beceri sahibidir. | 1 | 3 | 3 | ||||||||||||
8) Devlet örgütünün yapısı, görevleri ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve gerekli mevzuatı takip edebilir. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
9) Bireyin devlet karşısındaki gerek iç hukuktan gerekse uluslararası hukuktan doğan hakları ve yükümlülükleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli ve bu bilgiyi pratik uygulamaya yansıtabilecek yetkinliktedir. | 1 | 3 | 3 | ||||||||||||
10) Hukuksal bilgi düşüncelerini mesleğinin gereklilikleri doğrultusunda gerek yazılı gerekse sözlü olarak etkin biçimde ifade edebilir. | 1 | 3 | 3 | ||||||||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte Bilişim ve İletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 3 | 3 | ||||||||||||
12) Kalem mevzuatı hakkında bilgi sahibidir ve hızlı klavye kullanmak suretiyle adli yazışma yapabilir. | 1 | 3 | 3 | ||||||||||||
13) Hukuk alanındaki mesleklerin kendine özgü kuralları ve meslek etiği hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve bunları kendi mesleğine uygulayabilecek yetkinliktedir. | 1 | 3 | 3 | ||||||||||||
14) Türk dilinin yapısı ve kurallarını özümsemiş ve bu bilgisini hukuksal metinlerin kabul edilen standartlarına uygulayabilecek yeterliliktedir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
15) Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel hukuk kavramlarına hâkim olarak okuduğunu anlama, kavrama ve kullanabilme yeterliliğine sahiptir. | 1 |
2) | Özel hukuk ve kamu hukuku ayrımı, usule ilişkin temel farklılıkları ve sonuçları hakkında bilgi sahibidir. | 1 |
3) | Analitik düşünme yöntemini öğrenerek hukuksal kavramları karşılaştırabilme ve kullanabilme yeteneğini edinmiştir. | 2 |
4) | Örnek olay analizleri üzerinden teorik bilgilerini pratik uygulamada kullanabilme becerisi edinmiştir. | 3 |
5) | Yargı örgütünün yapısı ve işleyişi ile kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli, hukuksal sorunların hangi mercilerde çözülebileceği konusunda gerekli yönlendirmeleri yapabilir. | 1 |
6) | Hukukun bilgi kaynaklarına erişme ve etkin biçimde kullanma yeterliliğine sahip olup değişimlere uyum göstererek mesleki alanda kendini geliştirme becerisine sahiptir. | 1 |
7) | Adli mekanizmanın gerektirdiği bilgi teknolojileri hakkında kapsamlı bilgi sahibi ve beceri sahibidir. | 1 |
8) | Devlet örgütünün yapısı, görevleri ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve gerekli mevzuatı takip edebilir. | 2 |
9) | Bireyin devlet karşısındaki gerek iç hukuktan gerekse uluslararası hukuktan doğan hakları ve yükümlülükleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli ve bu bilgiyi pratik uygulamaya yansıtabilecek yetkinliktedir. | 1 |
10) | Hukuksal bilgi düşüncelerini mesleğinin gereklilikleri doğrultusunda gerek yazılı gerekse sözlü olarak etkin biçimde ifade edebilir. | |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte Bilişim ve İletişim teknolojilerini kullanır. | |
12) | Kalem mevzuatı hakkında bilgi sahibidir ve hızlı klavye kullanmak suretiyle adli yazışma yapabilir. | |
13) | Hukuk alanındaki mesleklerin kendine özgü kuralları ve meslek etiği hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve bunları kendi mesleğine uygulayabilecek yetkinliktedir. | 1 |
14) | Türk dilinin yapısı ve kurallarını özümsemiş ve bu bilgisini hukuksal metinlerin kabul edilen standartlarına uygulayabilecek yeterliliktedir. | |
15) | Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 0 | 1 | 14 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 7 | 1 | 8 | |||
Final | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Toplam İş Yükü | 75 |