ADA202 İdare ve İdari Yargılama Hukukuİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar AdaletÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Adalet

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ADA202
Ders İsmi: İdare ve İdari Yargılama Hukuku
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. VEHBİ DOĞAN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör.Nuray ÖZGÜNEY YENER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İdare hukukunun temel kavramlarını, ilkelerini, kurallarını, idari yargının önemini, idari yargılama usulüne ilişkin temel ilkeleri ve kuralları uygulamadan örnekler göstererek öğretmektir.
Dersin İçeriği: İdare ve idari yargılama hukukuna ilişkin kavramlar ve temel ilkeler, idare hukukunun doğuşu, gelişimi ve özellikleri, idare hukukunun kaynakları, Türkiye’nin idari teşkilatı, idari işlem, eylem ve sözleşmeler, kamu hizmeti, idari kolluk, idarenin sorumluluğu, kamu görevlileri, kamu malları, idari yargılama usulünün temel ilkeleri, özellikleri, kuralları, dava türleri, kanun yolları ders kapsamında ele alınacak konulardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İdari hukukuna ilişkin temel ilkeleri ve kavramları açıklar.
2) İdare hukukunun önemini kavrar.
3) Türkiye’nin idari teşkilatını ve idarenin görevlerini bilir.
4) İdarenin sorumluluğuna ilişkin ilkeler ve kurallar hakkında bilgi sahibi olur.
5) İdari hukukuna ilişkin yargı kararlarını inceleyebilir.
6) İdari yargılama usulüne ilişkin temel ilkeleri ve özellikleri açıklayabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İdare Kavramı ve Türkiye'nin İdari Teşkilatı
2) İdare Hukukunun Özellikleri
3) İdarenin İşlemleri
4) İdarenin Yetkileri
5) İdarenin Denetim Yolları ve Türk İdari Yargı Sisteminin Genel Özellikleri
6) Türk Yargı Teşkilatlanması ve İdari Davalarda Görev
7) İdarenin Sorumluluğu
8) ARA SINAV
9) İdari Yargıda Davalar (Tam Yargı Davası)
10) Yürütmenin Durdurulması Kararları ve İvedi Yargılama Usulü
11) Kanun Yolları (Üst Derece Mahkemelerine Başvuru Yolları)
12) İdari Yargıda Duruşma, Derdesttik, Hâkimin Çekilmesi ve Reddi
13) İdari Yargıda Sürelerin Hesaplanması
14) İdari Yargı Alanını Düzenleyen Mevzuat ve Örnek Olaylar
15) DÖNEM SONU SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: TEMEL İDARE HUKUKU – KEMAL GÖZLER ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINLARI
İDARİ YARGI, TURAN YILDIRIM, ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINLARI
İDARİ YARGI - PROF. DR. RAMAZAN ÇAĞLAYAN ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ YAYINLARI
Diğer Kaynaklar: Ders notları, Anayasa, Kanunlar, Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri ve sair ilgili mevzuat

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Temel hukuk kavramlarına hâkim olarak okuduğunu anlama, kavrama ve kullanabilme yeterliliğine sahiptir.
2) Özel hukuk ve kamu hukuku ayrımı, usule ilişkin temel farklılıkları ve sonuçları hakkında bilgi sahibidir.
3) Analitik düşünme yöntemini öğrenerek hukuksal kavramları karşılaştırabilme ve kullanabilme yeteneğini edinmiştir.
4) Örnek olay analizleri üzerinden teorik bilgilerini pratik uygulamada kullanabilme becerisi edinmiştir.
5) Yargı örgütünün yapısı ve işleyişi ile kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli, hukuksal sorunların hangi mercilerde çözülebileceği konusunda gerekli yönlendirmeleri yapabilir.
6) Hukukun bilgi kaynaklarına erişme ve etkin biçimde kullanma yeterliliğine sahip olup değişimlere uyum göstererek mesleki alanda kendini geliştirme becerisine sahiptir.
7) Adli mekanizmanın gerektirdiği bilgi teknolojileri hakkında kapsamlı bilgi sahibi ve beceri sahibidir.
8) Devlet örgütünün yapısı, görevleri ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve gerekli mevzuatı takip edebilir.
9) Bireyin devlet karşısındaki gerek iç hukuktan gerekse uluslararası hukuktan doğan hakları ve yükümlülükleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli ve bu bilgiyi pratik uygulamaya yansıtabilecek yetkinliktedir.
10) Hukuksal bilgi düşüncelerini mesleğinin gereklilikleri doğrultusunda gerek yazılı gerekse sözlü olarak etkin biçimde ifade edebilir.
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte Bilişim ve İletişim teknolojilerini kullanır.
12) Kalem mevzuatı hakkında bilgi sahibidir ve hızlı klavye kullanmak suretiyle adli yazışma yapabilir.
13) Hukuk alanındaki mesleklerin kendine özgü kuralları ve meslek etiği hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve bunları kendi mesleğine uygulayabilecek yetkinliktedir.
14) Türk dilinin yapısı ve kurallarını özümsemiş ve bu bilgisini hukuksal metinlerin kabul edilen standartlarına uygulayabilecek yeterliliktedir.
15) Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel hukuk kavramlarına hâkim olarak okuduğunu anlama, kavrama ve kullanabilme yeterliliğine sahiptir. 3
2) Özel hukuk ve kamu hukuku ayrımı, usule ilişkin temel farklılıkları ve sonuçları hakkında bilgi sahibidir. 2
3) Analitik düşünme yöntemini öğrenerek hukuksal kavramları karşılaştırabilme ve kullanabilme yeteneğini edinmiştir. 1
4) Örnek olay analizleri üzerinden teorik bilgilerini pratik uygulamada kullanabilme becerisi edinmiştir. 3
5) Yargı örgütünün yapısı ve işleyişi ile kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli, hukuksal sorunların hangi mercilerde çözülebileceği konusunda gerekli yönlendirmeleri yapabilir. 3
6) Hukukun bilgi kaynaklarına erişme ve etkin biçimde kullanma yeterliliğine sahip olup değişimlere uyum göstererek mesleki alanda kendini geliştirme becerisine sahiptir. 2
7) Adli mekanizmanın gerektirdiği bilgi teknolojileri hakkında kapsamlı bilgi sahibi ve beceri sahibidir.
8) Devlet örgütünün yapısı, görevleri ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve gerekli mevzuatı takip edebilir. 3
9) Bireyin devlet karşısındaki gerek iç hukuktan gerekse uluslararası hukuktan doğan hakları ve yükümlülükleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli ve bu bilgiyi pratik uygulamaya yansıtabilecek yetkinliktedir. 3
10) Hukuksal bilgi düşüncelerini mesleğinin gereklilikleri doğrultusunda gerek yazılı gerekse sözlü olarak etkin biçimde ifade edebilir.
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte Bilişim ve İletişim teknolojilerini kullanır.
12) Kalem mevzuatı hakkında bilgi sahibidir ve hızlı klavye kullanmak suretiyle adli yazışma yapabilir.
13) Hukuk alanındaki mesleklerin kendine özgü kuralları ve meslek etiği hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve bunları kendi mesleğine uygulayabilecek yetkinliktedir. 1
14) Türk dilinin yapısı ve kurallarını özümsemiş ve bu bilgisini hukuksal metinlerin kabul edilen standartlarına uygulayabilecek yeterliliktedir.
15) Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 3 70
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 0 3 42
Ara Sınavlar 1 13 1 14
Final 1 23 1 24
Toplam İş Yükü 150