Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE018 | ||||
Ders İsmi: | Kadın Hastalıkları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Tülay Kavlak | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda kadın sağlığı hizmetlerini geliştirme, kadın sağlığını bozan risk durumlarını belirleyebilme, sağlıktan sapma durumlarında erken tanı koyabilme ve bakım uygulayabilme, kadını yaşadığı toplum içerisinde bir bütün olarak ele alabilme bilgi ve becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, kadın sağlığı ile ilgili temel kavramları, kadın sağlığını bozan riskli durumları, hastalıkların erken dönemde tanınması, hastalıklara ilişkin yapılacak testler ve müdahalelere ilişkin bilgi edinilmesini içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kadın sağlığının önemini açıklayabilir 2) Kadının yaşam dönemlerini sıralar ve yorumlar 3) Yaşam dönemlerine göre kadını değerlendirir 4) Üreme sistemi enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan hastalıkları ve korunma yollarını tanımlayabilir 5) Menstrual siklus anomalileri ve tedavi yöntemlerini açıklayabilir 6) Jinekolojik test ve tanı işlemlerini tanımlayabilir 7) Pelvik destek yapı bozuklukları ve ebelik bakımını açıklayabilir 8) Jinekolojik kanserlerde tanı ve tedavi yöntemlerini sıralar ve ebelik bakımını açıklar. 9) Memenin bening/malign hastalıklarını ve korunma yöntemlerini sıralayabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kadın Sağlığı ve Önemi | |
2) | Kadın Hayatının Devreleri | |
3) | Kadın Hayatının Devreleri | |
4) | Üreme Sistemi Enfeksiyonları ve CYBH | |
5) | Üreme Sistemi Enfeksiyonları ve CYBH | |
6) | Üreme siklusu anomalileri | |
7) | Üreme siklusu anomalileri | |
8) | Ara sınav | |
9) | Üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları | |
10) | Jinekolojide tanı ve tedavi yöntemleri | |
11) | Jinekolojide tanı ve tedavi yöntemleri | |
12) | Bening jinekolojik Tümörler | |
13) | Jinekolojik kanserler ve bakım | |
14) | Jinekolojik kanserler ve bakım | |
15) | Meme Neoplazileri | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Taşkın L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.16. Basım. Akademisyen Kitabevi 2. Kızılkaya Beji N. (2015). Kadın sağlığı ve Hastalıkları, Genişletilmiş2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri 3. Coşkun MA. (2016). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları 4. Sevim, Ü., Ertem, G. (2016) Perinatoloji ve Bakım, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri 5. Şirin A., Kavlak O. (2008). Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul. 6. Cunningham F.G., Gant N.F., Leveno K.İ., Gilstrap L.C., Haulth J.C., Wenstrom K.D. (2001). Williams Gynecology 21 Edition.Mcgraw-Hill Companies. 7. Arslan Özkan H. (2019) Hemşirelik ve Ebelik İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Akademisyen Kitabevi, İstanbul |
Diğer Kaynaklar: | ÖĞRETIM ÜYESININ KONUYA ILIŞKIN ÖNERDIĞI MAKALE VE KITAPLAR. ÖĞRENCININ KONUYA ILIŞKIN KÜTÜPHANEDEN VE ELEKTRONIK KAYNAKLARDAN (PUBMED, ISI WEB OF SCIENCE, VB.) ULAŞTIĞI MAKALE VE KITAPLAR |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | |
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 43 |
Sunum / Seminer | 9 | 45 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 130 |